Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trillende versnellingsbak.

vragen over de T4
Plaats reactie
BobPeereboom

Trillende versnellingsbak.

Bericht door BobPeereboom »

Ik heb een hele discussie met iemand over het volgende probleem: mijn T4 1.9 TD met nu 646.000 km op de teller heeft een gigantisch trillende motor, trillende versnellingsbak, en een hard trillende versnellingspook. Maar nog belengrijker: een keihard krakend geluid van de aandrijfas. Homokineet. Als de snelheid omlaag gaat gaat het schudden ook omlaag. Aan allen homokineten is geen speling te voelen. Bakzijde en wielzijde. 1 homokineet links bij de wielzijde tikt een heel klein beetje als de wielen scheef staan. Dat is nog de enige en originele die er van nieuw af bog op zit!
Ik ben van mening dat van deze niet het schudden van de motor vandaan komt. Ik denk dat het 1 van de binnenste 2 is. Die heb ik al een keer zelf vervangen maar hij was heeeel goedkoop. Ik denk slechte kwaliteit en dat er iets met de kogels is of iets dergelijke. Af en toe issie stil en voel je niets. De rechter binnenste heb ik bij 470.000 vervangen en de linker binnenste bij 600.000 km. Een half jaar terug. En de rechter buiten homokineet heb ik vervangen bij 625.000 km. Het geluid lijkt hij de rechter binnenste homokineet vandaan te komen. Dat kan kloppen, want dat is de eerste die ik heb vervangen. Hij loopt ook perfect op 4 cilinders, dus nee dat valt ook af voor degene die daar mee komt haha. Nu is het verhaal dat ik de bus gouw effe naar een hassiebassie garage heb gebracht en die wilt nu de linker buiten vervangen. Benieuwd wat jullie denken
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Trillende versnellingsbak.

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eerst eens beginnen met de pendelsteun van de versnellingsbak. En de motorsteunen laten controleren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BobPeereboom

Die heb ik zelf al eens vernieuwd voor nieuw origineel. Alle 3.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dat stond er niet bij dus vandaar mijn suggestie.
En wil niet zeggen dat ze nu niet weer aan vervanging toe zijn.
Zeker gelet op de km-stand.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
robstof

Bericht door robstof »

Af en toe issie stil en voel je niets.
Dat baard mij nog de meeste zorgen.

Het is meestal zo dat een homokineet in de bochten met op trekken het snelst aangeeft dat die versleten is.

Het zou zo maar kunnen dat er iets niet in lijn zit, of dat de Assen of as tordeert , of krom is of in onbalans, maar dan kom je weer gelijk op de eerste regel uit, "soms niet"

Ik denk dat hier zo op afstand moeilijk iets zinnigs over te zeggen is.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
robstof

Bericht door robstof »

Toch nog even terug komend,

Zou wat meer info wel kunnen helpen, zoals peter al aantoonde.

Bv, wat hoor je als je rijd en de koppeling in trapt en gas los. ?
Wat gebeurd er als je optrekt?
Is het in alle versnellingen even erg?
Hoe is de staat van je banden? Heb je met harde banden het zelfde geluid als met zachte?
Heb je een slinger in je wiel of is er een wiel in onbalans?
En waarom heb je alle motorsteunen vernieuwd?
Wat ik niet weet, is of je een tweede massa vliegwiel heb, als wel en dat is stuk kan dat ook voor trillingen zorgen.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
BobPeereboom

De motorsteunen heb ik in het begin vernieuwd omdat de onderste uitgelubberd was. De motorsteunen zijn nogsteeds goed. De versnellingsbak heb ik er 2 maanden geleden af gehad om de koppeling te vernieuwen. Het geluid en gebonk wordt al maar harder naarmate de aandrijfassen harder gaan draaien. Ik denk gewoon dat er een binnenste homokineet stuk is. Heb 2 nieuwe besteld dus die ga ik als ik terug ben van vakantie er op zetten.
lammersj

Bericht door lammersj »

Mijn vraag heeft niet direct met dit onderwerp te maken maar ik keek op van de door jou genoemde kilometerstand. Ik heb zelf ook een 1.9TD met 235000 op de teller. Maar ik begreep uit diverse items op dit forum dat deze blokken met 300000 wel aan het eind van hun latijn zijn.
Is die 6+ ton met een en dezelfde motor behaald ?
Plaats reactie