Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Zoals al in het onderwerp beschreven past de transmissie van een 102 op een 88? Had begrepen dat de 102 sterker is.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Ja past.
Wel heb je andere hydraulische leiding nodig en andere schakelstangen, versnellingsbaksteun en een goede rug.
De 102 pk bak is zowat 25 tot 30 kg zwaarder .
En misschien wel een idee om dan meteen het 2mv en koppelingsplaat alsmede de krukaspakking ook mee te nemen..
Groeten Peter
PS zie ook hier..viewtopic.php?f=12&t=11209&p=291232&hil ... ak#p291232
Wel heb je andere hydraulische leiding nodig en andere schakelstangen, versnellingsbaksteun en een goede rug.
De 102 pk bak is zowat 25 tot 30 kg zwaarder .
En misschien wel een idee om dan meteen het 2mv en koppelingsplaat alsmede de krukaspakking ook mee te nemen..
Groeten Peter
PS zie ook hier..viewtopic.php?f=12&t=11209&p=291232&hil ... ak#p291232
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
En ook aan te raden als je een 102pk bak gaat monteren op een 88pk : chippen . De 88pk gaat wat vermogen te kort hebben in originele toestand om de langere verhoudingen van de 102pk bak te trekken. Het lukt wel , zolang je niks aan gewicht gaat laden of bergop moet rijden.Multivan Generation schreef: 16 sep 2018, 21:11 Ja past.
Wel heb je andere hydraulische leiding nodig en andere schakelstangen, versnellingsbaksteun en een goede rug.
De 102 pk bak is zowat 25 tot 30 kg zwaarder .
En misschien wel een idee om dan meteen het 2mv en koppelingsplaat alsmede de krukaspakking ook mee te nemen..
Groeten Peter
PS zie ook hier..viewtopic.php?f=12&t=11209&p=291232&hil ... ak#p291232
En ja , een 102 pk bak is sterker , maar de 88pk bak doet ook zijn werk .
Mijn werkbus was origineel ook een 88pk , maar is gechipt,interkoeler erbij, andere verstuivers, enz , en alle pk's die er inzitten worden ook gebruikt , en die bak houd het ondertussen ook al 370.000km vol .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Bedankt mannen!
stof tot nadenken zoals Pascal schrijft is de bak van 88 pk ook wel te vertrouwen. Ik wil namelijk nog een Intercooler plaatsen en chippen. Had hier en daar vernomen dat de bak het niet zo leuk zal vinden. Ik ben over het algemeen een rustige rijder en trekken hoeft hij bijna nooit is een enkele keer een aanhanger met lading max 750kg.

De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Voordeel van 88 pk bak is , kunt er gemakkelijk een langere 5 in zetten ,wij rijden nu 120km/uur met 2600 omw/min !
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
En hoe doe ik dat?Jan H schreef: 16 sep 2018, 22:47 Voordeel van 88 pk bak is , kunt er gemakkelijk een langere 5 in zetten ,wij rijden nu 120km/uur met 2600 omw/min !

De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
let op: de versnellingsbak olie zit niet in het VW omderhoudsschema. Omdat de tandwielen van de 5e helemaal aan de buitenkant zitten, krijgt deze de minste smering.
Bij mijn bak-revisie (bij 370.000 km) is mijn nieuwe bak afgevuld met een halve L meer olie dan standaard. Volgens die jongens gaan heel veel EWB bakken onnodig stuk vanwege te weinig olie.
Bij mijn bak-revisie (bij 370.000 km) is mijn nieuwe bak afgevuld met een halve L meer olie dan standaard. Volgens die jongens gaan heel veel EWB bakken onnodig stuk vanwege te weinig olie.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Weet je ook hoeveel olie dat in totaal was?koensch schreef: 17 sep 2018, 07:37 let op: de versnellingsbak olie zit niet in het VW omderhoudsschema. Omdat de tandwielen van de 5e helemaal aan de buitenkant zitten, krijgt deze de minste smering.
Bij mijn bak-revisie (bij 370.000 km) is mijn nieuwe bak afgevuld met een halve L meer olie dan standaard. Volgens die jongens gaan heel veel EWB bakken onnodig stuk vanwege te weinig olie.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
Dat zal tegen de 3.0 liter 75W90 geweest zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
klopt!
ik heb het even gecontroleerd, inderdaad 3.0 liter
men heeft mij met klem bevestigd, dat deze extra olie alleen voor de EWB bak nodig is.
hoe men die extra olie erin krijgt, ik heb geen flauw idee, ik denk dat ze de hele bus scheef zetten...... en als een onnozele monteur het vuldopje open zou draaien, krijgt tie een halve liter van die stink-olie over zich heen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
nee hoor , helemaal niet , gewoon vullen tot aan het gaatje , dan zit er voldoende olie in. Als je vult volgens de VW richtlijnen , dien je tot +/- 1cm onder het vulgat te vullen ,(peilen dien je met een soort van haakje te doen) en dat is dus te weinig voor de 5e versnelling .koensch schreef: 17 sep 2018, 21:15
klopt!
ik heb het even gecontroleerd, inderdaad 3.0 liter
men heeft mij met klem bevestigd, dat deze extra olie alleen voor de EWB bak nodig is.
hoe men die extra olie erin krijgt, ik heb geen flauw idee, ik denk dat ze de hele bus scheef zetten...... en als een onnozele monteur het vuldopje open zou draaien, krijgt tie een halve liter van die stink-olie over zich heen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Past transmissie van 102 pk op 88 pk?
3.2 Liter is inderdaad aan te bevelen bij de EWB Bak.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.