Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoge toeren bij starten

vragen over de T4
Plaats reactie
3034wc
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2007, 15:12

hoge toeren bij starten

Bericht door 3034wc »

hallo allemaal ik heb paar dagen geleden mijn t4 2.5 tdi 102 pk gekocht
maar soms als ik start en laat hem beetje warm lopen ongeveer na een minuut na starten en soms direct naar starten gaat de toeren iets omhoog en dan na een tijdje weer omlaag gaat ongeveer naar 1100 toeren

wie weet hoe dat komt en hoe dat gerepareerd kan worden

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Is ie gechipt ?
Dan kan het soms wel eens gebeuren dat er zo'n "onregelmatigheid" inzit .

Bij sommige chiptuners word de temperatuurmeting anders ingesteld , de motortemperatuur word lager geschreven als in werkelijkheid ,bvb de warme motor heeft een bedrijfstemperatuur van 90° , maar het signaal word doorgegeven alsof de motor maar bvb 65° heeft , waardoor er dus meer brandstof word ingespoten .
Dan kun je soms wel eens hebben dat de motor bij koudestart soms sneller gaat draaien om dan iets later terug te vallen op normaal toerental.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
3034wc
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2007, 15:12

Bericht door 3034wc »

nee hij is niet gechipt maar als die warm is en ik zet hem uit en als ik dan weer start doet hij dat soms wel en soms niet
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Bericht door Bossie »

Ik heb soms ook dat 'ie met de koude start wat hoger in toeren gaat.
Als ik dan gelijk opnieuw start is het goed. :vraagteken
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Controleer eens of je fans gaan draaien op het moment dat het toerental verandert.
Of zet je /gaan er andere (stroom)verbruikers aan.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Waarschijnlijk temp sensor stuk op je blok, heb ik bij de Seat Leon ook, de sensor geeft een foutmeldong waardoor het toeren tal boven de 1200rpm blijft draaien. Na een aantal sec valt het toeren tal heel rustig terug (soms ook niet)

René
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Storingen van motormanagment uitlezen.

Eventueel meetwaarde controleren met werkelijke temperaturen.

Als het probleem zich zowel koud als warm voordoet zou ik je pomp ook eens controleren.

Draai je stopklep op je brandstofpomp er eens uit en kijk of er ijzerslijpsel aan het klepje zit. Eventueel met een magneetje in het gat om eventuele slijpsel te kunnen waarnemen.

Er is een serie pompen geweest met een te zachte nokkenschijf waardoor ijzerslijpsel in de pomp komt, met je omschreven storing tot gevolg.

Chris
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi Chris,

Puur uit belangstelling, ik zie bij je profiel dat je Technisch specialist bent bij VW, mag ik vragen wat voor functie dit precies is ?

Het mag duidelijk zijn dat je beschikt over heel veel specifieke kennis,
in ieder geval van grote waarde voor dit forum !!
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

ik heb zoiets ook een keer gehad en bleef er iets hangen met het gas kabel ,kan je het wel aanwijzen maar kent zo nait zeggen .
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

JJ@ schreef:ik heb zoiets ook een keer gehad en bleef er iets hangen met het gas kabel ,kan je het wel aanwijzen maar kent zo nait zeggen .
JJ@ : de TDI's hebben electronische gaspedaal , geen kabel naar de pomp . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Erg vervelend dit soort storingen. Maar als je toeren terugvellen dan komt het evengoed uit op 1200 toeren ???
Vind ik wel erg veel hoor. Mijn 102 pk versie loopt lekker stationair bij bijna 800 toeren. Waarschijnlijk staat je stationair niet helemaal goed ingesteld, is softwarematig aan te passen.

Succes en groet

Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Eerste monteur/ voorman bedrijfswagens VW.

Chris
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

:ie :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie