Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waar zit de kachelmodule?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Ah ja, heb de standkachel en zuheiser verward. Excuus.
Er zit inderdaad enkel een zuheiser in en het regelpaneel daarvan zit boven de asbak.
Ik heb het ter verduidelijk aangepast in eerdere reactie! hoop dat dit de onduidelijkheid wegneemt!
Er zit inderdaad enkel een zuheiser in en het regelpaneel daarvan zit boven de asbak.
Ik heb het ter verduidelijk aangepast in eerdere reactie! hoop dat dit de onduidelijkheid wegneemt!
- Multivan Generation
- Berichten: 34361
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar zit de kachelmodule?
Die zuheizer kan met je klokje inderdaad aangestuurd worden als standkachel. De slangen zitten dan net even anders aangesloten en er zit minimaal 1 extra pompje in.
Ter extra aanvulling: bij de latere T4's met rood blauwe dashboardverlichting en dito klokje natuurlijk, kon dat klokje, als je een draaiknopje had, zowel de water als de lucht standkachel aansturen en beide apart programmeren.
De warmte van deze waterkachel gaat primair naar het motorblok en eventuele overschoot aan warmte kan het interieur ten goede komen. Je hebt zuheizer in 2, 3, 4 en 5 je.
Echter om een heel interieur lekker comfortabel te verwarmen is hij niet echt geschikt. En let op: de ventilator van je dashboard en van de 2de warmtewisselaar in de woonruimte loopt via je startaccu en dat is niet ideaal.
Dus wat werkte er nu precies niet naar behoren?
Ter extra aanvulling: bij de latere T4's met rood blauwe dashboardverlichting en dito klokje natuurlijk, kon dat klokje, als je een draaiknopje had, zowel de water als de lucht standkachel aansturen en beide apart programmeren.
De warmte van deze waterkachel gaat primair naar het motorblok en eventuele overschoot aan warmte kan het interieur ten goede komen. Je hebt zuheizer in 2, 3, 4 en 5 je.
Echter om een heel interieur lekker comfortabel te verwarmen is hij niet echt geschikt. En let op: de ventilator van je dashboard en van de 2de warmtewisselaar in de woonruimte loopt via je startaccu en dat is niet ideaal.
Dus wat werkte er nu precies niet naar behoren?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 11 dec 2019, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Tijdens het rijden werkt de frisse luchtblazer (V2) niet! In alle standen (1 tot 4 niet). Verwarmingselement werkt wel.Multivan Generation schreef: 11 dec 2019, 19:50 Die zuheizer kan met je klokje inderdaad aangestuurd worden als standkachel. De slagen zitten dan net even anders aangesloten en er zit minimaal 1 extra pompje in.
De warmte van deze waterkachel gaat primair naar het motorblok en eventuele overschoot aan warmte kan het interieur ten goede komen.
Echter om een heel interieur lekker comfortabel te verwarmen is hij niet echt geschikt. En let op: de ventilator van je dashboard en van de 2de warmtewisselaar in de woonruimte loopt via je startaccu en dat is niet ideaal.
Dus wat werkte er nu precies niet naar behoren?
Zoals gezegd: V2 luchtblazer werkt rechtstreeks aan de accu wel, kachelweerstand of serieweerstand was niet het probleem, elektrisch contactblokje was niet het probleem en ontlastingsrelais 18 werkt naar behoren. Kan zelf nu niet meer bedenken wat eventueel wel het probleem kan zijn, hoop dat iemand het antwoord weet!
- Multivan Generation
- Berichten: 34361
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar zit de kachelmodule?
Wat bedoel je met frisseluchtblazer V2?
De dashboard ventilator of de ventilator van de 2de warmtewisselaar welke onder de auto thv de schuifdeur hangt.?
Je draaischakelaar kan ook gewoon defect zijn.
De dashboard ventilator of de ventilator van de 2de warmtewisselaar welke onder de auto thv de schuifdeur hangt.?
Je draaischakelaar kan ook gewoon defect zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Daarmee bedoel ik de dashboard ventilator (!), die heet in de elektriciteitsschema's frisseluchtblazer V2, vandaar die benaming (:Multivan Generation schreef: 11 dec 2019, 20:10 Wat bedoel je met frisseluchtblazer V2?
De dashboard ventilator of de ventilator van de 2de warmtewisselaar welke onder de auto thv de schuifdeur hangt.?
Je draaischakelaar kan ook gewoon defect zijn.
Wat betreft de draaischakelaar; Deze werkt helemaal naar behoren wanneer bijverwarming (of zuheiser) aanstaand, dus die lijkt het prima te doen!
- Multivan Generation
- Berichten: 34361
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar zit de kachelmodule?
Ga dan maar eens kijken wat een vorige eigenaasr aangepast heeft aan de bedrading, want primair moet de dashboard ventilator altijd werken. Het lijkt wel of de bedrading voor de zuheizer met een klokje is verrijkt om zo een standkachel te laten werken, maar is dit ten koste gegaan van je standaard auto functionaliteit.
Zo als het nu zit is het APK-afkeur.
Haal je klokje er uit en volg de bedrading is mijn tip.
En kom je er niet uit, neem dan eens contact op met Oskar 725.
Groeten en succes
Peter
Zo als het nu zit is het APK-afkeur.
Haal je klokje er uit en volg de bedrading is mijn tip.
En kom je er niet uit, neem dan eens contact op met Oskar 725.
Groeten en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Dank voor de tip, ik ga de bedrading maar is nalopen inderdaad!Multivan Generation schreef: 11 dec 2019, 20:37 Ga dan maar eens kijken wat een vorige eigenaasr aangepast heeft aan de bedrading, want primair moet de dashboard ventilator altijd werken. Het lijkt wel of de bedrading voor de zuheizer met een klokje is verrijkt om zo een standkachel te laten werken, maar is dit ten koste gegaan van je standaard auto functionaliteit.
Zo als het nu zit is het APK-afkeur.
Haal je klokje er uit en volg de bedrading is mijn tip.
En kom je er niet uit, neem dan eens contact op met Oskar 725.
Groeten en succes
Peter
Gek genoeg heeft sinds ik hem heb de ventilator het gewoon goed gedaan, tot op drie weken terug!
Zal het terugkoppelen zodra ik een oplossing heb gevonden!
Re: waar zit de kachelmodule?
Zou het kunnen zijn dat de vorige eigenaar een extra relais heeft ingebouwd?
Bijvoorbeeld dat de ventilator bij uitgeschakeld contact werkt op de huishoudaccu, en wanneer de auto op contact staat, zou moeten overschakelen op de motoraccu.
Dit laatste werkt dan niet helemaal meer.
Dus dan zou je kunnen kijken of de ventilator stroom krijgt van de huishoudaccu wanneer hij wel werkt.
Bijvoorbeeld dat de ventilator bij uitgeschakeld contact werkt op de huishoudaccu, en wanneer de auto op contact staat, zou moeten overschakelen op de motoraccu.
Dit laatste werkt dan niet helemaal meer.
Dus dan zou je kunnen kijken of de ventilator stroom krijgt van de huishoudaccu wanneer hij wel werkt.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Dat is een goede suggestie, ga ''t is nalopen!RRider schreef: 11 dec 2019, 21:03 Zou het kunnen zijn dat de vorige eigenaar een extra relais heeft ingebouwd?
Bijvoorbeeld dat de ventilator bij uitgeschakeld contact werkt op de huishoudaccu, en wanneer de auto op contact staat, zou moeten overschakelen op de motoraccu.
Dit laatste werkt dan niet helemaal meer.
Dus dan zou je kunnen kijken of de ventilator stroom krijgt van de huishoudaccu wanneer hij wel werkt.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Hier dan de terugkoppeling van de oplossing!
Bleek een zekering op de plaats van relais J14 door te zijn! Bijgevoegd een foto; het betreft de gele zekering links van relais 38!
Iig dank voor alle suggesties, al met al weer veel geleerd over m'n mooie busje!
Bleek een zekering op de plaats van relais J14 door te zijn! Bijgevoegd een foto; het betreft de gele zekering links van relais 38!
Iig dank voor alle suggesties, al met al weer veel geleerd over m'n mooie busje!