Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amigo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2019, 12:35

Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Amigo »

Hallo,

ik heb sinds een tijd een probleem met het slot aan de bestuurderskant van mijn VW T4 Westfalia uit 1998.

de centrale deurvergrendeling werkt op alle sloten, echter kan ik de deuren niet afsluiten aan de bestuurderskant. Ik ben bang dat dan de sleutel afbreekt. Wanneer ik de deur open heb staan, dan kan ik de sleutel makkelijk heen en weer bewegen.

Ik heb van iemand begrepen dat het euvel aan de pomp of slang van de Centrale deurvergrendeling zou kunnen liggen. Maar ik heb tot nu toe niet kunnen vinden waar deze is 'verstopt' in mijn bus.

Heeft iemand tips? en of foto's?

Alvast bedankt,

Amigo
<<< Amigo >>>
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door RRider »

Het probleem zit dan in het slotmechanisme.

Deze blokkeert wanneer je de deur op slot wilt draaien. Wat gebeurt er als je op het stokje drukt?
Gebruikersavatar
Amigo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2019, 12:35

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Amigo »

Hallo,

wanneer ik op het stokje druk, gaat alles 'normaal op slot.

Groet,

Taco
<<< Amigo >>>
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Hanz »

Bij de centrale vergrendeling is er geen sprake van een pomp of slangen. Het is een geheel elektrisch systeem. Hier kan je zien waar een en ander 'verstopt' zit. Aan het einde van de pagina staan ook wat mogelijke storingen en hun oorzaak, misschien heb je daar iets aan.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralverriegelung
Maar zoals RRider al zegt, het klinkt als een mechanisch probleem in je slot.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door RRider »

Dan moet je de deurbekleding openhalen, en het stangetje van het cilinderslot loshalen. Zo kun je zien of je dat stangetje wel goed kunt bewegen. Zo ja, dan is het cilinderslotje defect.
Als dat stangetje ook dan blokkeert, ligt het probleem in het slotmechanisme. (Ik verwacht het laatste, omdat je de sleutel makkelijk heen en weer beweegt bij geopende deur).
Gebruikersavatar
Amigo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2019, 12:35

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Amigo »

OK, allemaal bedankt voor jullie hulp. Ik als a technisch zal kijken of ik wat kan vinden.

Wel vreemd dat iemand die VW onderdelen verkoopt niet weet dat er geen pompsysteem in zit.

Het lijkt mij idd ook niet het cilinderslot. deze heb ik bij de andere deur laatst vervangen en beide werken nu op dezelfde manier.

Nu ik er zo over nadenk hoor ik een extra klik wanneer de deur aan de bestuurderskant van het slot gaat. Deze hoor ik aan de bijrijderskant niet. De kans dat het dus idd iets mechanisch is, lijkt me vrij groot.

Allemaal dank. Ik ga er mee aan de slag en als er nieuws is, dan meldt ik dat zeker.

Groet,

Amigo.
<<< Amigo >>>
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Hanz »

Hier wat meer informatie over het slot zelf: https://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%B6sser
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door STEGMA »

Zitten de 3 kruiskop slot schroeven(zijkant van de deur) nog wel goed vast gedraaid?
Gebruikersavatar
Amigo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2019, 12:35

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Amigo »

SMEGMA schreef: 23 dec 2019, 17:02 Zitten de 3 kruiskop slot schroeven(zijkant van de deur) nog wel goed vast gedraaid?
Hallo, ja de 3 bouten zitten heel erg goed vast.
Daar ligt het dus niet aan.
<<< Amigo >>>
Gebruikersavatar
Amigo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2019, 12:35

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Amigo »

Hallo allemaal.

Probleem vandaag aangepakt omdat ik ook de buitenspiegel moest vervangen en de binnenbekleding er af moest.

Wat precies het euvel is geweest, weet ik niet maar de onderste schroef van de handgreep zat niet lekker.

Ik heb de handgreep verwijdert en in het slot en de handgreep wat WD40 gespoten en daarna alles opnieuw gemonteerd. En jawel de sleutel opent en sluit de cv weer. De bouten gingen nu ook weer makkelijker in de deur.

Dus dank voor alle adviezen. Ikke blij.
<<< Amigo >>>
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Multivan Generation »

En dat voor iemand die A-technisch is --> heel goed gedaan :toppie :jump :jumpklap
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2728
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Pomp en slangen Centrale deurvergrendeling

Bericht door Erdem50 »

Goed bezig!

Enige is dat wd40 niet smeert! Dus alles nog even nabehandelen met een vetje is geen overbodige luxe.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie