Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

valse lucht?

vragen over de T4
Plaats reactie
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

valse lucht?

Bericht door multivan150pk »

is er iemand die ervaring heeft met het soms slecht aanslaan van z,n bus-151 pk multivan-volgends de garagist zouhet een probleem kunnen zijn van valse lucht aanzuigen,wat ook het wat slechte trekken bij lage toeren zou kunnen verklaren
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Mijn bus heeft aan een "1/2e" omwenteling genoeg.....
Zeker als je wacht met starten tot het voorgloeirelais afvalt.
(Dus niet meteen starten als voorgloeilampje dooft)
Dit hoor je als een zachte tik bij je zekeringkast na een sec. of 10.

Ik denk dat startproblemen bij diesels in de regel voortkomen uit slecht voorgloeien, ik zou de oorzaak daar dan ook als eerste zoeken.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: valse lucht?

Bericht door Roger B. (11)61 »

multivan150pk schreef:is er iemand die ervaring heeft met het soms slecht aanslaan van z,n bus-151 pk multivan-volgends de garagist zouhet een probleem kunnen zijn van valse lucht aanzuigen,wat ook het wat slechte trekken bij lage toeren zou kunnen verklaren
Bij temperaturen boven het vriespunt moet een TDI ook zonder gloeien binnen een a twee secondenstarten aanslaan.

Als ik me niet vergis is de Lmm bij de T4 alleen voor EGR aansturing en niet nodig voor het lopen van de motor --> valse lucht is onzin, want verder meet een diesel niet hoeveel lucht ie heeft, overschot is gebruikelijk (bij benzine is dit een ander verhaal)

De garagist L@Lt uit zijn nek als ie dus aangezogen verbrandings lucht bedoelt met valse lucht.

Wat ook nog kan is dat ie bedoelt dat er ergens in het dieselsysteem lucht aangezogen wordt, en daardoor lucht in het systeem zit die eerst weggepompt moet worden alvorens de motor goed lopen kan.

Vervang het brandstoffilter (incl o-ring) maar eens, kan boel schelen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Een LMM is niet voor de aansturing van de EGR..
Een LMM meet de langsstromende lucht en hierdoor bepaald de motorcomputer de inspuithoeveelheid :knipoog

Dat via de motorcomputer ook de EGR geregeld wordt is secundair..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik begreep uit het stukje dat je de LMM kunt vervangen door een diode dat een T4 2,5 TDI (laat even in het midden of dit ook voor de 150pk geldt) het signaal van de LMM NIET gebruikt om inspuithoeveelheid te bepalen....

Dat dit alleen voor roetbegrenzing en EGR diende...

Zou niet echt effect moeten hebben op starten en lopen op lage toeren, zeker niet als het om afwijkende hoeveelheid gemeten en toegevoerde lucht zou gaan (valse lucht)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie