Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Claxon/toeter heeft kortsluiting

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben91
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2018, 15:10
Locatie: Utrecht

Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door Ruben91 »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum! Ik hoop dat ik deze post op de goede plek plaats. :zwaai

Afgelopen december (2019) heb ik een verlengde VW T4 (omgebouwd naar camper) uit 2002 gekocht. Het is mijn eerste eigen auto en al sleutelend leer ik al snel veel over de bus. Ik heb dan ook al vaak veel voordeel gehaald uit bestaande topics op dit forum. Helaas vind ik nog geen antwoord op de volgende vraag:

Mijn claxon geeft sinds kort kortsluiting. Zodra ik de motor start (of op contact 'aan' draai) slaat binnen een tiental seconden de zekering van de claxon door (nr 13, 10a). Ik heb op dit moment de claxon(knop) nog niet aangeraakt. Ik ga er hierdoor vanuit dat de spoel in de hoorn kapot is en dat ik het beste een nieuwe hoorn kan kopen en installeren.

Zijn jullie het eens met mijn aanname? Of is het waarschijnlijker dat het een kabel-breuk of dat het een fout in de schakelaar in het stuur is?

Het is allemaal vrij nieuw voor mij dus alle input is zeer welkom. Alvast bedankt voor reacties!

PS. Zodra de zekering gesprongen is gaat de oranje voorgloeilamp-indicator op het dashboard knipperen. Ik zie in de ECU (via OBD2 bluetooth en de Android Torque-app) geen foutmelding staan, dus ik ga er vanuit dat dit gerelateerd is.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door RRider »

Hallo Ruben, de hoorn kan geen kortsluiting geven als de claxon niet is ingedrukt.

Ik zou beginnen met het zoeken naar de claxonrelais. Vanaf hier is het makkelijk meten op welke draad spanning staat, en zo te achterhalen waardoor de kortsluiting zich voordoet.
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door STEGMA »

Heb je een enkele hoorn,dan is er geen relais ,dan zou het zekering 11 moeten zijn.Bij een dubbele hoorn is het relais 53.Haal draden van claxon eens los en kijk wat er dan gebeurt. :toppie
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door RRider »

Ik vind het ook vreemd dat het voorgloeilampje gaat branden als de zekering van de claxon eruit ligt. Hoe weet je zeker dat die zekering van de claxon is? Welk schema heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Ruben91
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2018, 15:10
Locatie: Utrecht

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door Ruben91 »

Dank voor de snelle reacties! Ik ga een multimeter bij de gamma kopen om het probleem te achterhalen. Het is inderdaad een dubbele claxon. Ik heb dan ook een 53 relais op positie 11 (het rechter 53-relais)

De gebruikte indeling zekeringkast (aanname, maar lijkt allemaal te kloppen, lege plekken als ook zekering voor alarmlichten): Afbeelding (https://ibb.co/bbjqfCw)

Foto zekeringenkast: Afbeelding (https://ibb.co/p2ZRBkG)

Ik heb het volgende bedradingsschema gevonden: Afbeelding (https://ibb.co/XZnyY0C)

Wellicht heeft het knipperend voorgloeilicht niets te maken met de foutieve claxon en is het een toevallig gelijktijdig ontstaan probleem.
Gebruikersavatar
Ruben91
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2018, 15:10
Locatie: Utrecht

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door Ruben91 »

Het blijkt de claxon te zijn en bijbehorende aansluiting te zijn. Er zit duidelijk een zwarte roet op die naar verbrand plastic ruikt, iets wat de andere claxon niet heeft.

Ik wil nu voor de zekerheid beide claxons en aansluiting op deze claxons vervangen. Twee open vragen:

Kunnen jullie mij een betrouwbare en niet al te dure onderdelen-site tippen voor de claxons?

Dien ik er stekkers bij te kopen of kan ik de aansluiting voor elkaar krijgen met kabelschoenen?

Wederom alvast bedankt voor de reacties!

EDIT: Starten met de zekering (claxon op plek 13) er uit geeft geen witte rook, dus het lijkt mij de juiste zekering. Verder verdwijnt ook het knipperende voorgloeilampje op het dashboard als ik deze zekering er uit laat.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door RRider »

Dat zou dus betekenen dat die andere claxon het wel zou moeten doen, als je die ene met het gare draadje loskoppelt.
Dat zou je in elk geval kunnen testen.
Heb toch het idee dat er meer is wat niet klopt.

Kabelschoentjes werken gewoon.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2729
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door Erdem50 »

Als het goed is zitten je claxons in/voor de wielkuip, een beetje verscholen achter de bumper.

Het zit daar in weer en wind, in opspattend water van het wiel.

1- het is belangrijk dat de beide claxons zo geplaatst zijn dat er geen water rechtstreeks van je wiel erin spat.
2- origineel zit er een spatplaat, zo niet regel er dan eentje.

3- gebruik aub GEEN kabelschoentjes! Ik vind dat werkelijk een pruts oplossing, voor nood prima natuurlijk maar dat is verre van waterdicht. Kabelschoentjes horen niet buiten de auto gebruikt te worden. Regel aub de juiste stekkers die op de claxons horen, dus ook claxons regelen met de ‘originele’ aansluiting.
Bijlagen
28BD22E5-4256-4350-9991-B85EAB049C5A.jpeg
8D995E96-BBC4-4676-9C99-C10256348725.jpeg
91C8A5B8-C168-45B1-BCBD-951647F9F0B6.jpeg
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
nicole
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:39
Locatie: Waar mijn neus naar toe gaat !

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door nicole »

Welk claxon (merk) kun je hem weer vervangen? En wat is verschil er tussen, en waar te kopen ? die van mij is ook ter zielen
Dank je wel,
Gebruikersavatar
Ruben91
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2018, 15:10
Locatie: Utrecht

Re: Claxon/toeter heeft kortsluiting

Bericht door Ruben91 »

Opgelost! :driveT4

Ik heb de kortsluiting gevonden, deze zat in de bovenste claxon. Het zwarte roet was duidelijk te identificeren. (: Koper-oxidatie (groen) op de aansluiting van de oude claxon was de boosdoener. Zo ontstond er een verbinding tussen beide draden.

Ik heb beide claxons vervangen via de website 'Winparts'. De nieuwe claxons waren van het merk Topran. Deze doen het super! Zit iets meer volume op dan voorheen. Kosten waren net iets onder de 25 euro. Montage was ook simpel. Één (meegeleverde) bout per claxon en even priegelen met de stekker als op voorgaande post wordt weergegeven. Dit priegelwerk kun je ook zien op de YouTube filmpjes (Zoeken op VW T4 Horn/Hube/Claxon).

De stekkers op de t4 hadden nauwelijks roest. Dit heb ik weten weg te krassen/vegen en spoelen met wat contactspray. Deze heb ik dus (nog) niet vervangen, ik kon ze niet op internet vinden.

Het plaatsen van de nieuwe claxons heeft tevens de foutmelding op het dashboard weggenomen.

Met mijn beperkte kennis van electro-techniek snap ik wel nog niet hoe de volledige kortsluiting heeft kunnen ontstaan. De door de geoxideerde verbinding werd de claxon uit de verbinding ontsloten. De massa wordt echter pas bereikt zodra de knop wordt ingedrukt en het relais de verbinding met de massa activeert. Wellicht dat de oxidatie in de claxon zelf deze verblinde met het frame (= massa)?

Het werkt in ieder geval al een weekje of twee. Hopelijk blijft het werken aangezien we binnenkort richting Frankrijk vertrekken.

EDIT Ps. Vergeet niet een hoge en een lage claxon te kopen, mocht je een nieuwe dubbele claxon aanschaffen!
Plaats reactie