Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RNS510 problemen

vragen over de T5
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

RNS510 problemen

Bericht door brecht_van »

Ik heb in de multivan een rns510 A. Nooit geen problemen mee gehad maar vandaag wou ik er de nieuwste versie van de navigatie erop plaatsen (v19). Dvd erin geplaatst en direct de gekende dvd error. Dit wil dus zeggen hoogst waarschijnlijk het loopwerk stuk. Nu ben ik aan het twijfelen of ik deze wel ga herstellen ofwel gewoon vervangen door een nieuwere versie. Het enige probleem dat ik zie met de nieuwere versies dat die redelijk prijzig zijn maar langs de andere kant heb je dan ook wel wat. En niet originele radio wil ik niet. Iemand nog tips of adressen waar je hem deftig kan herstellen of een andere aanschaffen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RNS510 problemen

Bericht door Multivan Generation »

De lens van een dvd lezer wil wel eens vies worden met leesproblemen tot gevolg.
Je kunt proberen de leeskop te reinigen.
Leest de unit wel muziek cd's en andere dvd's?

Er us eventueel nog een omweg om de kaartenupdate via SD-kaartje te doen wat ook nog eens sneller is.
Het is maar een idee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: RNS510 problemen

Bericht door brecht_van »

Nee, hij leest geen enkele cd of dvd meer. Ik verdenk ook de leeskop. Ik zal hem eens proberen te reinigen en zien of het helpt. Ook kan ik wel een nieuw dvd loopwerk installeren maar dat kost een 150 euro. Via sd ben ik ook al tegen gekomen maar jammer genoeg heeft mijn rns geen sd kaartlezer. Of zit die ergens verstopt?

Edit: bij nogmaals goed kijken heb ik na meer dan een half jaar toch de sd kaartlezer gevonden :jumpklap :jumpklap . Sorry voel mij nu echt wel dom. Ik ga dan maar proberen met mapstool de dvd op een sd kaar te krijgen. Enkel vind ik de benodigde iso niet op de dvd. Of moet ik gewoon de dvd kopiëren naar de sd kaart?
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: RNS510 problemen

Bericht door brecht_van »

Gewoon omdat ik het niet zo mooi vind staan, meestal zijn die aftermarketsystemen gewoon touchscreen en ik vind het toch mooier staan met de layout van een rns510 of 315 in de auto.
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: RNS510 problemen

Bericht door Beckontheroad »

Droelo schreef: 18 jul 2020, 06:27 Waarom geen aftermarketsysteem?

De mogelijkheden die een aftermarketsysteem biedt zijn bijna eindeloos en vergelijking met het achterhaalde RNS510 en dat voor de fractie van de prijs tegen een modernere VW variant.
Even inbreken op t draadje, als rns gebruiker..
Wat zijn er voor alternatieven en waar moet ik aan denken vwb kosten?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RNS510 problemen

Bericht door Multivan Generation »

@brechtvan, ik heb eventueel wel de update op sd kaartje.. versie V18 geloof ik.

De reden waarom ik vroeg of hij wel andere dvd's leest is om er achter te komen of originele dan wel zelfgebrande dvd's het probleem geven. De leeskop is best wel kritisch hierin.
Waarom de test met cd's? Is om te zien of die nog wel gewoon gelezen worden dan is de kans groot dat de leeskop vies is, want cd's worden met andere golflengte afgelezen als dvd's.

Als je hiermee aan de slag gaat, met updaten van een RNS zorg er dan voor dat je accu aan de lader hangt, want het vreet energie..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: RNS510 problemen

Bericht door brecht_van »

Ondertussen is het gelukt om een iso te maken van de originele update cd van volkswagen en die dan terug op een sd kaart te zetten. Wel enkele sd kaarten moeten proberen maar ondertussen is het gelukt. Ik hoop dat ik er terug een tijd tegen kan met de laatste nieuwe updates. Ondertussen zal ik wel eens rondkijken op ik nergens een recentere goed werkende rns vind bij de sloopbedrijven. Wel wat jammer dan van de geretrofitte dab module maar alles gaat wel eens stuk zeker. Of misschien toch maar eens het dvd loopwerk vervangen.

Auto hangt bij zo'n zaken altijd aan de druppellader. Eigenlijk altijd van zodra hij op de brug komt, dit vind ik een goede gewoonte en ik geloof wel dat ik hiermee de levensduur van de accu's kan verlengen.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: RNS510 problemen

Bericht door edjeraketje »

Ik heb je topic even gelezen, ik ging zelf altijd naar Alle Haarsma in Groningen. Hij heeft voor mij de rns-500 (mv toestel met rechte hoeken) al vaker gereanimeerd. (Nwe laser en moederbord en ssd harde schijf)
Zijn nr is +31 6 30 90 09 20
Mvg Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: RNS510 problemen

Bericht door Beckontheroad »

Droelo schreef: 18 jul 2020, 06:27 Waarom geen aftermarketsysteem?

De mogelijkheden die een aftermarketsysteem biedt zijn bijna eindeloos en vergelijking met het achterhaalde RNS510 en dat voor de fractie van de prijs tegen een modernere VW variant.
Hi, je hebt een PB!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: RNS510 problemen

Bericht door edjeraketje »

Wat @Droelo zegt heeft wel een kern van waarheid.
Ik heb nu een 7” dubbel din van Alpine (met CarPlay) in de T5 2.5 ingebouwd en de klank/instellingsmogelijkheden van de Alpine zijn wel beter als de rns 510 en de Discover Media.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: RNS510 problemen

Bericht door edjeraketje »

BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: RNS510 problemen

Bericht door jomeo »

Denk ook aan om een andere radio in te doen en dan kom ik precies op dit onderwerp.
De navigatie van mij is ook verouderd zou geüpgraded moeten worden en wil meer camera mogelijkheden.
War is nu het beste verkrijgbaar??
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: RNS510 problemen

Bericht door jomeo »

Denk ook aan om een andere radio in te doen en dan kom ik precies op dit onderwerp.
De navigatie van mij is ook verouderd zou geüpgraded moeten worden en wil meer camera mogelijkheden.
War is nu het beste verkrijgbaar??
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: RNS510 problemen

Bericht door brecht_van »

Volgens mij geef je ook wel best je budget aan want als je het beste wil zou je zomaar wel eens iets kunnen vinden dat meer waard is dan de bus bij wijze van spreken. :nuts
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: RNS510 problemen

Bericht door edjeraketje »

jomeo schreef: 02 sep 2020, 21:35 Denk ook aan om een andere radio in te doen en dan kom ik precies op dit onderwerp.
De navigatie van mij is ook verouderd zou geüpgraded moeten worden en wil meer camera mogelijkheden.
War is nu het beste verkrijgbaar??
Alpine heeft heeft veel mogelijkheden voor meerdere camera’s en is klanktechnisch erg goed en heeft veel instelmogelijkheden. Ook uitbreiding met versterkers is mogelijk.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Plaats reactie