Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

150PK interkoeler plaatsen op een 102PK

vragen over de T4
Plaats reactie
Ramon2
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:08
Locatie: Heijen

150PK interkoeler plaatsen op een 102PK

Bericht door Ramon2 »

Zijn er mensen die dit gedaan hebben?

Wat zijn de problemen die je tegen komt?

Wat zijn de tips?

Of heeft dit alleen maar nadelen?

Ramon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Dit kan wel, moet op zich geen probleem zijn. Zorg alleen voor de complete set (en je moet een wijsneus hebben) dus intercooler, radiateur, slangen vinnen enzzz......

René
Ramon2
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:08
Locatie: Heijen

Bericht door Ramon2 »

ik heb een wijsneus en 'toevallig een 150pk radiateur met interkoeler.

Alleen moet ik ff achter slangen en losse onderdelen aan.

Maar ik vroeg me af of het voordelen zou hebben.

Ramon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Je zult koudere lucht in je motor blazen, dus zal je iets meer vermogen hebben. Tevens wordt je thermische balsting lager.

René
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Heb dit gedaan bij een 102 pk met wijsneus.

Op de duitse t4-forum staat daar een stuk over geschreven met de bijbehorende onderdelen.

Ik had echter een intercoolerbuis nodig van een 88 pk om de turbodruk/temp sensor, welke normaal in de intercooler zit te kunnen plaatsen.
Bij de oude 102 gaat er nog een slangetje naar de ECU.

Het enige probleem waar ik tegen aan liep was de airco condensor. De leiding aansluiting past aan de rechter kant niet goed.

Ik moest de airco leiding behoorlijk naar buiten wegbuigen om genoeg ruimte te krijgen zodat de intercooler geplaatst kon worden.

Als geen airco hebt heb je dit probleem niet.

Chris
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Het rendement van een 150 pk interkoeler is naar mijn schatting ongeveer 30-40% hoger als van een interkoeler van een 102 pk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Berrie en Rene schreef:Je zult koudere lucht in je motor blazen, dus zal je iets meer vermogen hebben. Tevens wordt je thermische balsting lager.

René
Meet de ECU NA de intercooler druk en temperatuur dan?? anders krijg je toch niet meer brandstof (voor het grotere zuurstofoverschot dat je door koudere lucht creeerd) om dat hogere vermogen te voeden?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Ja , de temperatuur en druk wordt na de intercooler gemeten.

Anders heeft het plaatsen van een intercooler geen zin als de druk en temperatuur er voor gemeten wordt.

Ik betwijvel de vermogenswinst. Aangezien er altijd al met een luchtoverschot gewerkt wordt.
De inspuithoeveelheid zal bij gelijke druk en temperatuur niet veranderen.
Nu zal door het plaatsen van een grotere intercooler de temperatuur iets afnemen. Of dit nu gelijk merkbaar is bij een voor de rest standaard motor valt te bezien.
Echter is hij gechipt, is het resultaat dat door de grotere overschot aan lucht de roetuitstoot zal verminderen.

De veranderde 102 die ik heb gedaan was geheel standaard. Geen chip, alleen een katvervanger gemonteerd en egr afgedopt.

Ik heb geen extreme verandering kunnen waarnemen.

Ook het uitlezen van de diverse meetwaardeblokken gaf geen grote verandering.

Wel het vervangen van de lmm door een dummie ( omschreven bij de tdi-club)
in de nieuwe situatie veroorzaakte minder zwart achter de auto.


Chris
Ramon2
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:08
Locatie: Heijen

Bericht door Ramon2 »

ik kijk wel wat ik doe of ik hem inbouw en ga gebruiken of niet.

Ik ga morgen mijn 'nieuwe' T4 ophalen met voorschade.

Dan ga ik dit weekeind de voorkant eraf slopen en proberen de 'nieuwe' voorkant erweer op te bouwen. en kijken of ik de 150pk interkoeler ga gebruiken of gewoon de 102pk koeler.

Ramon
Plaats reactie