Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Raadselachtig koppelingsprobleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Beau
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2007, 21:21

Raadselachtig koppelingsprobleem

Bericht door Beau »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en zou graag van een kenner weten wat mijn T4 precies mankeert.
Ik heb een T4 met 102 PK van bouwjaar 1998.
Ik rijd al zo'n 20 jaar met bestelbussen rond, dus aan mijn rijstijl ligt het niet,
dan zou ik er meer last van hebben gehad.

Probleem :
Nadat ik 2 jaar probleemloos had rond gereden met mijn T4, heb ik in juli van dit jaar de koppelingsplaten en drukgroep laten vervangen bij een goed bekend staande garage vanwege een slippende koppeling.
Nog geen 3 maanden hierna had ik weer last van een slippende koppeling.De garage stelde voor om koppelingsplaten en drukgroep opnieuw te vervangen onder garantie, omdat zij dachten dat ze misschien de verkeerde onderdelen van Pon-groep hadden ontvangen (te zwakke drukgroep).
Na demontage van het hele spul bleek dat de goede onderdelen gemonteerd waren, maar uit voorzorg werd nu een gehele nieuwe set inclusief 2-massa vliegwiel gemonteerd.
Alles werd onder garantie gemonteerd, alleen moest ik iets bijbetalen voor het prijsverschil van het vliegwiel, en een uit extra voorzorg vervangen keerring.
Nou zul je zeggen : Die gaat weer een levenlang mee !!!!!!!
NOU MOOI NIET : Al na 14 dagen zat het koppelingspedaal alweer bijna bovenin, en bij warme motor slipt de koppeling alweer alsof ie er al 10 jaar in zit.Wie heeft hier wel eens meer van gehoord ?
Ik weet niet of de garage er nog wat mee aan kan, omdat het ze al heel veel manuren gekost heeft.
Anderzijds denk ik dan : Ik kom voor een slippende koppeling, betaal in totaal zo'n 1200 euro , is het dan teveel gevraagd dat het zaakje gewoon weer in orde is ?

Wie o wie herkent dit probleem, zodat ik wat sterker sta naar mijn garage toe.
Ligt het probleem wel aan het inwendige van de koppeling, of is hier wat anders aan de hand ?

Alle suggesties/tips zijn welkom.

Groetjes,

Beau
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Dit kan ook goed liggen aan je commando of nemer cilinder.

Dit zijn de hydraulische cilinders die de koppeling aansturen.

Kan zijn dat deze inwendig lek is of uitwendig.

De commando cilinder wil nog weleesn uitwendig gaan lekken, deze zit boven je koppelingspedaal en kun je goed zien als het lek is.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kan het niet verklaren, maar ik zoek het ook buiten de plaat/drukgroep (aangezien die al vervangen zijn, twee keer zelfs) je originele plaat was wellicht ook niet versleten maar daarbij deed zich wellicht het zelfde probleem voor.


Ik vind dat het geen drol uitmaakt hoeveel uren de garage er al in heeft zitten.

je komt met een klacht, betaald veel geld voor het verhelpen hiervan, dan heeft de garage te zorgen dat het ook (voor langer dan in jouw geval) verholpen is.

Jij hoeft je niet schuldig te voelen voor de incompetentie (in dit geval) van de garage... In mijn ogen heb je recht op garantie totdat het probleem WEL opgelost is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Als ik het zo lees,
dan hoor ik je helemaal er niet over dat de hydraulische druklagersysteem (of hoe het dan ook heet) vervangen is.

Bij de vervangingsset die compleet met 2 massavliegwiel is, dan zou dat erbij moeten zitten :knipoog

De inwendige slip in de koppeling kan niet meer door het 2 massavliegwiel veroorzaakt worden, dat was immers reeds vervangen.

De koppelingsplaat zou misschien wat vettig geweest kunnen zijn, maar een vakgarage of een merkdealer maakt zulke fouten niet, lijkt me. Evenals al het stof in het huis er uit spuiten bij vervanging, lijkt me ook logisch dat ze dat doen.

De drukgroep zou kunnen dat die te licht is uitgevoerd (productie foutje daarin) maar lijkt me onwaarschijnlijk, over koppelingsproblemen bij een 102 hoor je echt zeer zelden iets.

Als je bus zwaar getuned is, dan zou ik het me voor kunnen stellen, dat je problemen zou kunnen krijgen, maar niet na zo'n korte tijd.

Dan blijft eigenlijk alleen nog 'plakken' van de gever/nemer-cylinder over, zoals reeds hierboven vermeld werd. Hetzij door lekkage, hetzij door het niet vervangen.

Denk er eens aan, dat er voor de 102 pk een speciale Heavy duty koppeling is, misschien lost die het probleem wel op :knipoog Je kunt het altijd voorstellen he :lach

Succes met de reparatie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jack
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2007, 22:54
Locatie: Fijnaart

Slippende koppeling

Bericht door jack »

Probleem zit in de cilinder boven je koppelingspedaal!
Te weinig vrije slag misschien waardoor de vloeistof niet goed terug kan of een inwendig defekt.
Kontroleren door de leiding naar de cilinder aan de bak even een paar slagen los te draaien.
De druk kan er dan af. Als het dan (tijdelijk) beter is weet je dat het probleem in het hydr. systeem zit en niet in de plaat, drukgroep of vliegwiel!

Suc 6,
Jack
Beau
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2007, 21:21

Nogmaals bedankt voor de reacties

Bericht door Beau »

Beste mensen,

Bedankt voor de tips/suggesties.
Ongeveer 4 maanden voor de trammelant begon is de commando cilinder al
vervangen, dit omdat de koppeling kraakte als een gek.
Dus of dit het dan kan zijn ?

Toen de nieuwe drukgroep gedemonteerd werd voor de garantie-procedure, hebben de mensen van de garage mij het ding laten zien.
De tandjes van de middelste ring waren na 3 maanden al flink versleten.
Ik ben niet zo technisch, maar ik heb het gevoel dat de koppeling continue wordt ingedrukt door iets (maar niet door het pedaal).
Maar wat zorgt daar dan voor ?
Verder vind ik het vreemd dat bij warme motor de koppeling veel erger slipt.
Zo erg zelfs dat als ik wil inhalen, en dus wat gas bij moet geven, de wagen geen steek harder gaat en alleen de toerenteller drastisch omhoog schiet.
Rijdt echt zwaar ku....(chend)
Na de laatste vervanging onder garantie was de auto als herboren (lichte koppelingsdruk, direkt oppakken bij de eerste opkomende beweging), en nu na 14 dagen gaat alles zwaarder, en grijpt de koppeling pas aan bij de laatste
1,5 cm van de pedaalslag.
De wagen is inderdaad wel getuned, maar dat is ie al 3 jaar.
Ik heb tenslotte ook al 2 jaar zelf met de oude originele koppeling gereden, voordat er zich problemen voordeden.
Ik ben geen ragger, maar iemand die rijdt met beleid.
Ik hoor van vele mensen nu : doe dat ding er toch uit, maar ik hou van mijn bussie en heb er veel plezier van beleefd.
En bij normaal onderhoud moet ie toch nog lang mee kunnen ?
Plaats reactie