Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
TD 1.9 motor vastgelopen
TD 1.9 motor vastgelopen
Ontzettend balen. Dit weekend is mijn motorblok (T4 1.9 TD uit 1996) na ruim 400.000 km vastgelopen.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik het beste kan doen. Of nog wat geld zien te vangen door de camperbus te verkopen aan iemand die van sleutelen houdt. Of investeren in een gereviseerd blok, maar tegen welke prijs?
Wie heeft ervaring met het vervangen van een motorblok en wil dit graag delen?
alvast bedankt. Frank
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik het beste kan doen. Of nog wat geld zien te vangen door de camperbus te verkopen aan iemand die van sleutelen houdt. Of investeren in een gereviseerd blok, maar tegen welke prijs?
Wie heeft ervaring met het vervangen van een motorblok en wil dit graag delen?
alvast bedankt. Frank
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Hallo Frank, dat is erg balen.
Ik weet niet waar je woont, maar ik zou je eventueel verder kunnen helpen. Verder contact hierover graag in de PB.
Ik weet niet waar je woont, maar ik zou je eventueel verder kunnen helpen. Verder contact hierover graag in de PB.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
zoek je een Golf3 met 1.9td motor , en bouw die met je huidige aanbouwdelen over in je T4 . Zo'n Golfje vind je voor een paar 100 eur , en je kan meteen testen of de motor OK is.Frankstar schreef: 16 feb 2021, 13:44 Ontzettend balen. Dit weekend is mijn motorblok (T4 1.9 TD uit 1996) na ruim 400.000 km vastgelopen.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik het beste kan doen. Of nog wat geld zien te vangen door de camperbus te verkopen aan iemand die van sleutelen houdt. Of investeren in een gereviseerd blok, maar tegen welke prijs?
Wie heeft ervaring met het vervangen van een motorblok en wil dit graag delen?
alvast bedankt. Frank
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Misschien is het ook wel handig, als je weet wat de oorzaak is. Distributieriem gebroken, motor te heet geworden, te weinig olie?
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Correctie: het is de krukas tandwiel die afgebroken is. Tandwiel lag met distributiesnaar naast het blok. Het blok is binnenin niet veel soeps vermoed ik.RRider schreef: 16 feb 2021, 15:58 Misschien is het ook wel handig, als je weet wat de oorzaak is. Distributieriem gebroken, motor te heet geworden, te weinig olie?
Ik hou het maar op metaalmoeheid.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Ik hou het maar op gebrekkig onderhoud...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4278
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Is dat niet wat kort door de bocht Peter?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Ik heb nog een goede krukas liggen. Kost 150 euro.
Evt nieuwe kleppen erin. En je motor loopt weer.
Evt nieuwe kleppen erin. En je motor loopt weer.
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
In Nederland vind je die niet meer....Pascal-141 schreef: 16 feb 2021, 15:20zoek je een Golf3 met 1.9td motor , en bouw die met je huidige aanbouwdelen over in je T4 . Zo'n Golfje vind je voor een paar 100 eur , en je kan meteen testen of de motor OK is.Frankstar schreef: 16 feb 2021, 13:44 Ontzettend balen. Dit weekend is mijn motorblok (T4 1.9 TD uit 1996) na ruim 400.000 km vastgelopen.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik het beste kan doen. Of nog wat geld zien te vangen door de camperbus te verkopen aan iemand die van sleutelen houdt. Of investeren in een gereviseerd blok, maar tegen welke prijs?
Wie heeft ervaring met het vervangen van een motorblok en wil dit graag delen?
alvast bedankt. Frank
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Waarom vind je dat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Dag Jordy. Wat er feitelijk gebeurd is is dat het tandwiel van de krukas afgebroken is - precies op de as. Dus zover van buitenaf te zien neem ik voor het gemak aan dat de krukas zelf niet is beschadigd. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe groot de schade aan het blok zelf is. Dan zal de boel uit elkaar moeten.jordydereus schreef: 16 feb 2021, 22:20 Ik heb nog een goede krukas liggen. Kost 150 euro.
Evt nieuwe kleppen erin. En je motor loopt weer.
Zelf ben ik geen sleutelaar, dus vandaar mijn zoektocht.
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Dat zou kunnen.Frankstar schreef: 17 feb 2021, 08:47Dag Jordy. Wat er feitelijk gebeurd is is dat het tandwiel van de krukas afgebroken is - precies op de as. Dus zover van buitenaf te zien neem ik voor het gemak aan dat de krukas zelf niet is beschadigd. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe groot de schade aan het blok zelf is. Dan zal de boel uit elkaar moeten.jordydereus schreef: 16 feb 2021, 22:20 Ik heb nog een goede krukas liggen. Kost 150 euro.
Evt nieuwe kleppen erin. En je motor loopt weer.
Zelf ben ik geen sleutelaar, dus vandaar mijn zoektocht.
Maar die kans is erg klein denk ik.
In het tandwiel zit een spie
Die zal stuk zijn.
Meestal met krukas schade.
Ook zullen er enkele kleppen krom zijn.
En stoterbekers moeten vervangen worden.
- krekwakwol
- Berichten: 4278
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Daar zul je toch een gegronde reden voor moeten hebben om zoiets te plaatsen lijkt mij. Verder no hard feeling of zo hoor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Goed, ik schreef dus dat ik het hield op gebrekkig onderhoud.
Daarbij schreef ik dus NIET, dat ik de topicstarter verdacht van slecht onderhoud.
Dat is jouw, verkeerde interpretatie van hetgeen ik schreef.
En dan vraag je dus eigenlijk, voor een fout die jij gemaakt heb,
dat ik daar excuses voor aan de topicstarter zou moeten maken?
Excuses maken voor iets wat jij fout geïnterpreteerd hebt.
Heel simpel, je kunt daarmee de boom in..
@ Krekwakwol,
Veel T4's zijn oud. Ik beschreef al eens het een en ander aan de levensloop van een busje.
Ik zie dus in het T4 gedeelte maar de laatste jaren ook in het T5 gedeelte de trend dat automobiliteit eigenlijk bijna niets meer mag kosten. Het moet het liefst zo goedkoop mogelijk. Er zijn goede en eerlijke garage bedrijven die iets signaleren en de klant hiervan op de hoogte stellen, dat dit en dit en in de toekomst zit aan te komen. Wat er de laatste jaren ook aan de hand is in garageland, is een hele hoge werkdruk, er moeten meters gemaakt worden, de geplande hoeveelheid auto's van die dag moet aan het einde van de dag afgewerkt zijn. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden. Automobiliteit kost geld. Een bus rijden kost naar verhouding meer als een Golf en dat extra verschil moet je willen en kunnen betalen. Als je wat langer op het forum zit dan zie je ook regelmatig dat er een vlucht genomen wordt naar goedkopere onderdelen. Ik zie van kennissen en vrienden die in garages werken, soms de distributieriemen die nog maar de breedte van een schoenveter hebben, waterpompen die aan gort draaien.
In dit geval van de topicstarter zou een vorige garage dus prima een diagnose, of een communicatie met een klant hebben laten liggen, of het is tussen de werkplaats en de balie blijven liggen, waardoor of de spiebaan is uitgesleten, of bijvoorbeeld de centrale krukasbout hergebruikt is geworden. Dat is een rekbout, die iedere keer vervangen dient te worden. Is dit nagelaten, dan kun je dus ook bovengenoemde symptomen krijgen. Pech voor de bus eigenaar.. die te goeder trouw zijn bus, omdat hij zelf geen sleutelaar is, bij een garage afgeeft, met de verwachting dat het deugdelijk gemaakt wordt en het onderhoud juist wordt uitgevoerd. Een spiebaan die beschadigd is, zie je in mijn ogen, aan komen. Zeker in de periode tussen 2 distributieriem wissels had dat bij de voorlaatste wissel al wat zichtbaar moeten zijn.
Zo wat duidelijker..?
Daarbij schreef ik dus NIET, dat ik de topicstarter verdacht van slecht onderhoud.
Dat is jouw, verkeerde interpretatie van hetgeen ik schreef.
En dan vraag je dus eigenlijk, voor een fout die jij gemaakt heb,
dat ik daar excuses voor aan de topicstarter zou moeten maken?
Excuses maken voor iets wat jij fout geïnterpreteerd hebt.
Heel simpel, je kunt daarmee de boom in..
@ Krekwakwol,
Veel T4's zijn oud. Ik beschreef al eens het een en ander aan de levensloop van een busje.
linkjeWat je hier (terugkerend) op het forum ziet aan de hand van de levensloop van een busje:
1 Early adopters kopen het nieuwste model(leaseauto of op de zaak gezet), liefst met veel toeters en bellen, ze laten dit graag ook zien, met kortstondig veel berichten.
Dan bed het gewone gebruik in en komen er problemen en schreeuwen dit van de daken, veel onbegrip richting VW.
Zijn er dan klaar mee/teleurgesteld en of kopen/leasen een nieuwe of sprinten weg van VW naar andere merken (bijvoorbeeld 174 pk in de T5 was te weinig dus ga ik naar de V6CDI in de Vito/Viano).
2 Dan komt de middelste groep die gewoon een 2de hands busje dan kunnen betalen en genieten er van en betalen gewoon de onderhouds beurten, is er een technisch probleem, dan raadplegen ze het forum en laten het oplossen en rijden weer verder.
Dan heb je nog een sub tweede groep, zeg groep 2.5, die een bus 2de of 3de hands kopen, hetzelfde als groep 2 denken alleen het geld er eigenlijk niet voor (over)hebben en zo naar goedkopere onderdelen gaat rondkijken of het zelf doen.
3 En je hebt de laatste, hieronder vallen de puristen die alles zo origineel mogelijk willen houden, maar het mag het liefst niets kosten en de groep die altijd ruim 10 jaar oud spul koopt (omwille van de afschrijving), of 15 jaar+ (gunstige fiscale bijtelling) en dan bijvoorbeeld onder invloed van instagram, #vanlife etc de meest extreme projecten gaan doen, out of the box denken en de wenkbrouwen van anderen doen fronsen.
En weet je wat; alle stromingen zijn hier op het forum vertegenwoordigd, en dat maakt een forum leuk en een onschatbare bron van informatie.
Zolang het forum leuk blijft en de sfeer leuk en gezellig, zal ik (af en toe) een bijdrage leveren.
Ik zie dus in het T4 gedeelte maar de laatste jaren ook in het T5 gedeelte de trend dat automobiliteit eigenlijk bijna niets meer mag kosten. Het moet het liefst zo goedkoop mogelijk. Er zijn goede en eerlijke garage bedrijven die iets signaleren en de klant hiervan op de hoogte stellen, dat dit en dit en in de toekomst zit aan te komen. Wat er de laatste jaren ook aan de hand is in garageland, is een hele hoge werkdruk, er moeten meters gemaakt worden, de geplande hoeveelheid auto's van die dag moet aan het einde van de dag afgewerkt zijn. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden. Automobiliteit kost geld. Een bus rijden kost naar verhouding meer als een Golf en dat extra verschil moet je willen en kunnen betalen. Als je wat langer op het forum zit dan zie je ook regelmatig dat er een vlucht genomen wordt naar goedkopere onderdelen. Ik zie van kennissen en vrienden die in garages werken, soms de distributieriemen die nog maar de breedte van een schoenveter hebben, waterpompen die aan gort draaien.
In dit geval van de topicstarter zou een vorige garage dus prima een diagnose, of een communicatie met een klant hebben laten liggen, of het is tussen de werkplaats en de balie blijven liggen, waardoor of de spiebaan is uitgesleten, of bijvoorbeeld de centrale krukasbout hergebruikt is geworden. Dat is een rekbout, die iedere keer vervangen dient te worden. Is dit nagelaten, dan kun je dus ook bovengenoemde symptomen krijgen. Pech voor de bus eigenaar.. die te goeder trouw zijn bus, omdat hij zelf geen sleutelaar is, bij een garage afgeeft, met de verwachting dat het deugdelijk gemaakt wordt en het onderhoud juist wordt uitgevoerd. Een spiebaan die beschadigd is, zie je in mijn ogen, aan komen. Zeker in de periode tussen 2 distributieriem wissels had dat bij de voorlaatste wissel al wat zichtbaar moeten zijn.
Zo wat duidelijker..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4278
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: TD 1.9 motor vastgelopen
Ik snap je punt wel, helemaal na zo'n uiteenzetting, alleen de kreet gebrekkig onderhoud kan op verschillende manieren opgevat worden zoals je zelf ook al schreef.
Het hoeft niet aan de eigenaar liggen, kan idd ook een garage zijn die snel geld wil verdienen en crusiale aandachtspunten over het hoofd ziet, maar dat geeft je zelf ook al aan.
Ik zit nu te denken welk nummertje ik bij hoor
.
Goed, en maar weer door.
Het hoeft niet aan de eigenaar liggen, kan idd ook een garage zijn die snel geld wil verdienen en crusiale aandachtspunten over het hoofd ziet, maar dat geeft je zelf ook al aan.
Ik zit nu te denken welk nummertje ik bij hoor

Goed, en maar weer door.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008