Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 geen power.

vragen over de T4
Plaats reactie
scania061278
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2021, 22:19

T4 geen power.

Bericht door scania061278 »

Goedenmiddag,

allereerst wil ik mij even voorstellen ik ben Jim en rij al enige tijd met een T4 2.5 TDI ACV.
ik kom uit het zonnige Hoogeveen, tevens ben ik al tijden groot fan van weetjewel punt nl
dus nu maar even gelegenheid genomen op daadwerkelijk lid te worden van dit uiterste mooie forum omdat wij een klein sleurhut probleempje hebben met ons werkpaard

mijn t4 is nog nooit snel geweest, inhalen van vrachtwagens dat gaat tergend langzaam maar eenmaal op de top dat haalt ie wel bijna 130 :)
nu had ik er vorige week een auto ambulance erachter met daarop een amerikaanse pickup (wat een koppel heeft deze bus, gewoon prachtig) maar dit was natuurlijk binnen de stadsgrenzen van hoogeveen (lees dorp want hoogeveen heeft geen stadsrechten.)

dat de bus sloooooooooom is dat is nooit een probleem geweest, mijn rechtervoet is aardig stabiel geworden in de loop der jaren.

maar nu kreeg mijn vrouw een idee, Hey Jim we kopen een caravan (ik en een sleurhut pfffff) maar goed je vrouw moet je tevreden houden, HAPPY WIFE HAPPY LIFE.

dus wij op zoek naar een caravan, we kwamen uit bij een Hobby deluxe 370, dit is een zeer nette caravan aangezien wij kersverse kampeerders zijn (je wilt echt geen matras in de laadruimte van mijn bus gooien).

dus wij zijn zaterdag naar de caravan boer geweest in twente en voila een half uur later zijn we trotse eigenaren geworden van deze hobby deluxe 370.

op het moment dat we de caravan erachter drukten, rolde deze lekker mee, eerst even de nieuwe aanwinst showen aan mijn ouders die wonen in hetzelfde dorp waar de caravan stond, binnen de bebouwde kom ging het echt perfect, dus de koffie op en weer terug richting hoogeveen met die dikke windvanger (jaja voor ons is de caravan groot als kersverse caravan eigenaar).
op het moment dat wij de N36 op willen trekken bij beerzerveld richting hoogeveen kwamen wij er dus achter dat het gaspedaal niet wil wat mijn voetje wil, zo snel mogelijk richting de 90 namelijk.
mijn vrouw haar buik (het gevoel) draaide al 30x rond op de eerste paar kilometer dat wij op de autoweg reden, terwijl ik maar in de 4de versnelling bleef omdat de 5de versnelling geen power genoeg heeft om op kruissnelheid te blijven, elke licht stijging dropte de snelheid met ong 10 a 15 km/pu.

ik had de vacuumleidingen al vervangen onlangs, deze waren poreus en dus aan vervanging toe, verder had ik er nog niet na gekeken, snelheid hoefde voor mij niet.
na thuiskomst even de intercooler slangen eraf gehaald, en tot mijn verbazing ligt deze vol met gruis, op advies van de onderwerpen hier op het forum ook even het asje gecontroleerd op speling.
zijwaartse speling heeft ie een paar mm speling (met de hand niet voelbaar wel met stukje rubber en een zaklamp zichbaar.)
wanneer ik trek/duw aan het asje verneem ik geen speling maar alhoewel met de vingers zul je de speling niet kunnen voelen.

Hebben er meerdere in dit forum ook de problemen gehad met gruis in de intercooler slangen

ons plan is nu om de volgende dingen te gaan doen,

Turbo vervangen
n18/n75 vervangen
dieselfilter
beide distributieriemen
LMM

:driveT5
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-10-18 at 13.38.01 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-18 at 13.38.01.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-18 at 13.38.02.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 geen power.

Bericht door krekwakwol »

Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 18 okt 2021, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: T4 geen power.

Bericht door Chewbacca »

Ik heb nooit gruis in de aanzuigbuis van mijn ACV gezien, wel wat aanslag vanwege de carterdampen die via hetzelfde traject weer in de motor terechtkomen.
Wat ik wel weet is dat de ACV gemakkelijk zou moeten versnellen tot 150, dus ergens klopte er iets al niet.

Heb je de mogelijkheid om hem rijdend uit te lezen? Dan kun je met meer zekerheid bepaalde zaken aanwijzen als oorzaak...

Mijn ACV heeft een elektronisch gaspedaal, dus daar zit geen fysieke kabel meer aan die direct naar de pomp gaat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 geen power.

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 15:08 Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Gaskabel ?? Bij een TDI ?? :muur :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 geen power.

Bericht door Pascal-141 »

scania061278 schreef: 18 okt 2021, 14:06 Goedenmiddag,

allereerst wil ik mij even voorstellen ik ben Jim en rij al enige tijd met een T4 2.5 TDI ACV.
ik kom uit het zonnige Hoogeveen, tevens ben ik al tijden groot fan van weetjewel punt nl
dus nu maar even gelegenheid genomen op daadwerkelijk lid te worden van dit uiterste mooie forum omdat wij een klein sleurhut probleempje hebben met ons werkpaard

mijn t4 is nog nooit snel geweest, inhalen van vrachtwagens dat gaat tergend langzaam maar eenmaal op de top dat haalt ie wel bijna 130 :)
nu had ik er vorige week een auto ambulance erachter met daarop een amerikaanse pickup (wat een koppel heeft deze bus, gewoon prachtig) maar dit was natuurlijk binnen de stadsgrenzen van hoogeveen (lees dorp want hoogeveen heeft geen stadsrechten.)

dat de bus sloooooooooom is dat is nooit een probleem geweest, mijn rechtervoet is aardig stabiel geworden in de loop der jaren.

maar nu kreeg mijn vrouw een idee, Hey Jim we kopen een caravan (ik en een sleurhut pfffff) maar goed je vrouw moet je tevreden houden, HAPPY WIFE HAPPY LIFE.

dus wij op zoek naar een caravan, we kwamen uit bij een Hobby deluxe 370, dit is een zeer nette caravan aangezien wij kersverse kampeerders zijn (je wilt echt geen matras in de laadruimte van mijn bus gooien).

dus wij zijn zaterdag naar de caravan boer geweest in twente en voila een half uur later zijn we trotse eigenaren geworden van deze hobby deluxe 370.

op het moment dat we de caravan erachter drukten, rolde deze lekker mee, eerst even de nieuwe aanwinst showen aan mijn ouders die wonen in hetzelfde dorp waar de caravan stond, binnen de bebouwde kom ging het echt perfect, dus de koffie op en weer terug richting hoogeveen met die dikke windvanger (jaja voor ons is de caravan groot als kersverse caravan eigenaar).
op het moment dat wij de N36 op willen trekken bij beerzerveld richting hoogeveen kwamen wij er dus achter dat het gaspedaal niet wil wat mijn voetje wil, zo snel mogelijk richting de 90 namelijk.
mijn vrouw haar buik (het gevoel) draaide al 30x rond op de eerste paar kilometer dat wij op de autoweg reden, terwijl ik maar in de 4de versnelling bleef omdat de 5de versnelling geen power genoeg heeft om op kruissnelheid te blijven, elke licht stijging dropte de snelheid met ong 10 a 15 km/pu.

ik had de vacuumleidingen al vervangen onlangs, deze waren poreus en dus aan vervanging toe, verder had ik er nog niet na gekeken, snelheid hoefde voor mij niet.
na thuiskomst even de intercooler slangen eraf gehaald, en tot mijn verbazing ligt deze vol met gruis, op advies van de onderwerpen hier op het forum ook even het asje gecontroleerd op speling.
zijwaartse speling heeft ie een paar mm speling (met de hand niet voelbaar wel met stukje rubber en een zaklamp zichbaar.)
wanneer ik trek/duw aan het asje verneem ik geen speling maar alhoewel met de vingers zul je de speling niet kunnen voelen.

Hebben er meerdere in dit forum ook de problemen gehad met gruis in de intercooler slangen

ons plan is nu om de volgende dingen te gaan doen,

Turbo vervangen
n18/n75 vervangen
dieselfilter
beide distributieriemen
LMM

:driveT5
Een ACV moet , mits goed onderhouden , makkelijk 170km/u halen , zelfs tot 180km/u als hij goedlos is gereden.
Dus 130km/u betekent dat je motor dringend eens moet nagekeken worden.
Als je altijd rustig rijd met een ACV , dan hebben die snel de neiging de roetkat te laten dichtslibben. Ook het hele inlaattraject kan wel dichtslibben .
Laat ook de timing eens controleren door iemand die ervaring heeft met deze motoren , de timing komt heel nauw .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 geen power.

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 18 okt 2021, 15:56
krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 15:08 Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Gaskabel ?? Bij een TDI ?? :muur :muur
@Krekwakwol :---> drive by wire met elektronisch gaspedaal :knipoog

@ topicstarter, wat voor gruis vond je in de interkoeler? Metalig gruis of beetje oliedrap?
Heb je de vaccuumleidingen 1 voor 1 vervangen, dus eentje losmaken, en dan meteen vervangen en dan pas verder met de volgende?
Lijkt er ook een beetje op, alsof je vacuumsysteem een foutje heeft.

Is je bus al eens rijdend uitgelezen, door middel van rijdend loggen op turbodruk?
Kanaal 3, 8 en 11

Groetjes Peter
PS en anders eens langs bij JB Autoservice in Dieverbrug. :knipoog http://www.jbautoservice.nl/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
scania061278
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2021, 22:19

Re: T4 geen power.

Bericht door scania061278 »

Multivan Generation schreef: 18 okt 2021, 16:46
Pascal-141 schreef: 18 okt 2021, 15:56
krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 15:08 Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Gaskabel ?? Bij een TDI ?? :muur :muur
@Krekwakwol :---> drive by wire met elektronisch gaspedaal :knipoog

@ topicstarter, wat voor gruis vond je in de interkoeler? Metalig gruis of beetje oliedrap?
Heb je de vaccuumleidingen 1 voor 1 vervangen, dus eentje losmaken, en dan meteen vervangen en dan pas verder met de volgende?
Lijkt er ook een beetje op, alsof je vacuumsysteem een foutje heeft.

Is je bus al eens rijdend uitgelezen, door middel van rijdend loggen op turbodruk?
Kanaal 3, 8 en 11

Groetjes Peter
PS en anders eens langs bij JB Autoservice in Dieverbrug. :knipoog http://www.jbautoservice.nl/
we hebben helaas geen beschikking over de Vagcom, ik heb hem al rijdend al wel even uitgelezen met mijn Autel al539, hier werd ik ook niets wijzer van, zo dadelijk zullen we het nog eens proberen met de computer van een kennis.

het gruis is metaal achtig, ik weet niet of je de foto's kunt zien die ik toegevoegd heb, wat je zegt met het vacuum probleem, de waste gate valve gaat niet in beweging en deze vacuum slang geeft weinig tot geen onderdruk, ik wil hem nog even proberen met de n18 klep kijken of ie hier op reageert.

de LMM heb ik al afgekoppeld en toen geprobeerd helaas maakte het geen verschil.

vandaag of morgen kijken we ook nog even met een mede 102 pk'er of de vacuumleiding in orde zijn qua routing, ik heb natuurlijk de slangetjes stuk voor stuk vervangen, maar het is goed mogelijk dat de vorige eigenaar hier mee bezig is geweest en foutief heeft aangesloten.

ik ben iig van mening dat de turbo wel kaduuk is, dit ivm het metaal gruis, dus uit voorzorg zal ik deze sowieso gaan vervangen.

ik zal iig posten hoe dit zal gaan aflopen, ook evt met een goede tekening van de vacuum routing van de ACV motor, hier kon ik helaas geen duidelijke tekening van vinden, de oudere onderwerpen met eventuele tekeningen kan ik helaas niet meer openen/zien :politie
De bus in kwestie
De bus in kwestie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 geen power.

Bericht door krekwakwol »

Pascal-141 schreef: 18 okt 2021, 15:56
krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 15:08 Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Gaskabel ?? Bij een TDI ?? :muur :muur
Maar goed dat jij alles weet :kus
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 geen power.

Bericht door Snautzer »

krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 19:03
Pascal-141 schreef: 18 okt 2021, 15:56
krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 15:08 Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Gaskabel ?? Bij een TDI ?? :muur :muur
Maar goed dat jij alles weet :kus
Zeker. Pascal weet meer dan een doorsnee VW garage bij elkaar. Fact.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: T4 geen power.

Bericht door autocaravana »

Gebrek aan vermogen zou heel goed de LMM kunnen zijn. Was bij mij in elk geval wel zo, jaren terug alweer. Is toen vervangen: wat een verschil!
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 geen power.

Bericht door krekwakwol »

Multivan Generation schreef: 18 okt 2021, 16:46
Pascal-141 schreef: 18 okt 2021, 15:56
krekwakwol schreef: 18 okt 2021, 15:08 Hallo Jim,
Allereerst welkom hier.

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel bij volledig intrappen de gashendel op de pomp ook volledig aantrekt?
Misschien is de kabel een paar tandjes versprongen.
Want wat jij beschrijft met het "normaal" optrekken klikt als onze vorige T4 met 78 pk zonder turbo en hoog dak.
Gaskabel ?? Bij een TDI ?? :muur :muur
@Krekwakwol :---> drive by wire met elektronisch gaspedaal :knipoog
Peter, bedankt voor de "normale" uitleg, ik wist dit niet. Weer wat geleerd. :yes
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
scania061278
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2021, 22:19

Re: T4 geen power.

Bericht door scania061278 »

Gisteravond de bus even aan de autocom computer gehad, mijn dure autel al539 gaf totaal geen codes aan.
De foutmeldingen
De foutmeldingen
Tevens blijft de LMM de volgende waarde aangeven hij blijft rond dit getal zitten zowel stationeer als rijdende
De foutmeldingen
De foutmeldingen
Helaas is de foto van de laaddruk niet gelukt, we hebben even de vacuüm rechtstreeks op de turbo gegooid om te kijken of ie überhaupt wel wat doet.
Ik heb nog nooit mijn busje vanaf de 2000 toeren gezien.
We werden gewoon in de stoel gedrukt.

Wel heb ik deze foto dat we de bus stationeer aan het draaien hadden met de poot op het gas.
Stationeer gas geven
Stationeer gas geven
Dus er zit nog leven in de turbo, niet rokend, geen immens gefluit.

Nu heb ik de turbo wel nieuw besteld dus deze wordt sowieso later gemonteerd, ik heb eerst iets makkelijkere dingen te vervangen nu.

Na het wissen van de codes bleef de LMM en de luchtinlaat sensor een melding geven
Bijlagen
LMM waardes
LMM waardes
nicke
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2013, 09:51

Re: T4 geen power.

Bericht door nicke »

Hoi Jim,

Welkom op het forum !
Misschien heb je hier iets aan, dit heeft zich in 2013 met mijn 2.5 tdi acv voorgedaan:

viewtopic.php?p=307377#p307377

Was een verstopte katalysator, nadien tot en met heden geen problemen en nog steeds veel trekkracht.
hopelijk heb je er iets aan.
met groeten
Nicke
Plaats reactie