Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeispiraal op dashboard gloeit na

vragen over de T4
Plaats reactie
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Gloeispiraal op dashboard gloeit na

Bericht door BigDaddyDoe »

Vorige week mijn T4 een grote (100.000 km) beurt laten geven. Mocht ook gelijk een nieuwe koppeling in. Sinds deze happening heb ik al een aantal malen meegemaakt dat ik de motor voorgloei, vervolgens start (probleemloos) en even later gaat dan het controlelampje van het voorgloeien op mijn dashboard knipperen. Ik moet dan stoppen, de motor afzetten en opnieuw starten om het knipperen te laten stoppen. Ik kan in de manuals niet vinden welke bedoeling men heeft met dat knipperende spiraaltje.
Wie helpt?
T4... never a dull moment!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoekfunctie hier zal uitkomst brengen :bonk

kijk eens of je remlichten functioneren, vaak is de remschakelaar op je pedaal kapot
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Voorgloeilamp heeft ook als functie om aan te geven dat er een storing in de motor elektronica is geconstateerd.

Zoals ook een defecte remlichtschakelaar, zekering remlichten, ja en zelfs als al je remlichten defect zijn.

Laat je systeem even uitlezen en je weet meer.

Chris'
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik weet niet of je een beetje handig bent,
maar aan de voorkant van de onderzijde van je motor komen 3 stekkers samen en misschien zit er eentje daarvan niet helemaal goed?
Kan zijn dat ze die misschien geraakt hebben bij de demontage van de versnellingsbak; toen ze de koppeling hebben vervangen..

Er zit er eentje voor de verstuiver naald hoogtesensor en als daar wat mee is, dan krijg je ook een knipperend voorgloeilampje..

Je kunt eventueel de stekkers inwendig even inspuiten met contactspray en laten drogen en dan terugplaatsen.

Die storing van die verstuiver naald hoogtesensor komt vaak voor bij een 88 pk TDI. Maar dit er extra informatie (je had er geen informatie over je motor bijgegeven).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Dat knipperend lampje kan ook aanduiding zijn dat de afstelling van de riem van de inspuitpomp niet correct staat.
Als de afstelling buiten de toleranties valt , kan de elektronische bijregeling het niet halen , en geeft deze een alarm (voorgloei lampje) .
Als je riemen net vervangen zijn , heb je daar garantie op , en moeten ze in de garage de riemen maar eens correct afstellen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Mijn dank is groot

Bericht door BigDaddyDoe »

Dank allemaal voor de snelle en uitgebreide reacties. Het is nu, zo midden in de nacht, wat te laat en vooral ook te koud om alles na te kijken, maar morgen ga ik dat zeker doen. De optie van een loszittende stekker ergens in het vooronder van de motor lijkt me op dit moment de meest voor de hand liggende optie. Kijk ik duus eerst naar. Is het dat niet dan ga ik de andere opties af. Zoals de verstuivernaald (mijn T4 is inderdaa een 88 pk/blauwe 'i').

Iemand wellicht ook nog een suggestie i.v.m. het trage opwarmen van de motor? Duurt bij deze kou zo'n 10 tot 15 minuten, maar hij wordt dan wel goed warm en blijft netjes op de juiste temperatuur.

Cheers,
BigDaddyDoe
T4... never a dull moment!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een TDI geeft nu eenmaal erg weinig warmte af aan het koelsysteem. Bij stationair kan het zelfs zijn dat ie afkoelt als het behoorlijk vriest.

Oplossing is een stand- of bijverwarmer plaatsen, bij sommige T4 TDI's is die af fabriek al gemonteerd (als eerste eigenaar dit besteld heeft)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie