Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standverwarming wil soms niet starten wie heeft dit ook?

vragen over de T5
Plaats reactie
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Standverwarming wil soms niet starten wie heeft dit ook?

Bericht door Remy »

De bijverwarming in mijn T5 2.5tdi is naderhand omgebouwd tot standkachel en is voorzien van zowel een klokje als ook een afstandbediening.
Na diverse keren de standkachel gebruikt te hebben (handmatig gestart) of automatisch vanwege lage buitentemperatuur na het wegrijden wil hij soms niet meer starten.
Als ik dan via diagnose de foutcodes uitlees staat daar meestal een foutcode in van de gloeistift c.q. vlambewaking. Na het wissen start de kachel weer normaal.
Wie kent dit probleem en wat is hier mogelijk aan te doen?

Alvast bedankt voor de reacties
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

De webasto verwarmer is voorzien van een "vlambewaker". Dit is eigenlijk een oog waarmee de webasto "ziet" of er een vlam is ja dan nee. Wanneer bij roetafzetting of slechte verbranding deze "oog" geen vlam ziet gaat deze in storingscode. Met de reset uit te voeren zal de webasto een nieuwe poging ondernemen. Soms gaat hij weer in storingscode, soms brand hij gewoon door. dit is afhankelijk van de vervuiling van deze vlambewaking.
Ben je een beetje handig , dan kan je deze vlambewaking demonteren , reinigen en hermonteren. Veel kans dat het euvel is verholpen. Echter , wat je eerst kan doen dat is de webasto 2 uren aan één stuk door laten branden door middel van je klok. De kans dat de vlambewaking is "schoongebrand" is groot.
Wanneer je dit doet, wees ervan overtuigd dat je dit doet tijdens een lange rit, zodanig dat de batterij niet onnodig lang word belast. Doe dit bvb niet wanneer je auto reeds 5 dagen heeft stilgestaan. Je riskeert een platte batterij. Een batterij in goede conditie kan echter de duur van 2 uur makkelijk aan, zeker wanneer je motor daarvoor was opgewarmd !

Alvast succes,
John.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Bericht door johnny van de voorde »

STOP :alarm :alarm :alarm :gif :gif :gif

Ik ben verkeerd !!!

Ik heb geschreven dat je dit moet doen bij een lange rit !!!

DIT IS VERKEERD
:bonk :ie :politie

Wanneer je dit doet tijdens een lange rit zal de webasto af en toe stoppen met branden ! Er zit namelijk ook een temperatuursonde gemonteerd die ervoor zorgt dat , als je koelvloeistoftemperatuur 87 C° heeft bereikt, je webasto stopt om oververhitting van het koelvloeistofcirquit te voorkomen !

DUS ,,,, Eerst een ritje maken , daarna motor stilleggen en de webasto gelijk 2 uur laten branden !

Sorry , maar juist is juist !

John.
Plaats reactie