Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

vragen over de T4
Plaats reactie
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door scholtejan »

Hoi Allemaal :zwaai ,

Ik heb een vraag over ' startproblemen' bij koud weer.

laat ik de beginnen met een zorgvuldige 'anamnese' van zaken die mij opvallen.

MijnT4 (heerlijke) AHY (150pk) :ikrij lijkt niet voor te gloeien. Tenminste mijn gloeilampje gaat altijd na 1 seconde (misschien 2 sec) weer uit. Ook als ik de ramen moet krabben.

Als het koud is start de motor bijna altijd direct (heel soms een hapering)... maar wel met een beste pluim rook (wit tot blauw). De motor wil dan ook wel eens een beetje bokken. Als de auto en een paar honderd meter heeft gelopen en ik start hem opnieuw dan is er geen overmatige rook. Als de motor helemaal op bedrijfs temp is geweest 'klaagt' ie de rest van de dag niet weer. Ook zomers is de start na 1 seconde en geen rook (op zijn zwarte TDI kuchje na). Accu is een jaar oud en als ik de lichten 5 uur vergeet start ie nog steeds. Deur lampje-schakelaar is wel haperend... maar ik denk dat die geen rol speelt bij de AHY en gloeien.

Ik vermoed dus dat de gloeiers geen signaal krijgen om te gaan gloeien. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Koelvloeistof temp sensor wellicht? Ik las ergens anders op het forum dat je de stekker van deze sensor er even af kan wippen. Kan iemand mij uitleggen wat er dan gebeurd? Krijgt de ecu dan geen info en gaat dan een standaard tijd gloeiers aanzetten? En kun je deze stekker er gewoon afwippen? Of zit hij met een clipje oid vast? Want die AHY motor heeft niet veel ruimte over om alles eens goed te bekijken.

Alvast bedankt voor dhet meedenken en eventuele reacties.

Groeten uit Drenthe
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door Hanz »

Ik begrijp uit je verhaal dat de auto eigenlijk onder alle omstandigheden probleemloos start. En bij mij gaat het voorgloeilampje ook binnen een paar seconden weer uit. Dat is volgens mij normaal. Ik zou me geen zorgen maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door StijnT4 »

Ik heb ergens gelezen dat de 5 Cyl tdi’s eigenlijk niet hoeven voortvloeien. En pas bij 4 graden begint te gloeien. Heb er deze winter opgelet en idd bij -2 in de ochtend was het 5 seconden gloeien, terwijl op de warmere dagen het lampje eigenlijk meteen uit gaat
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door scholtejan »

Als het hier vriest dan gaat het gloeilampje geen 5 seconden branden. Koud of warm weer het lampje brandt steeds heel even en dan uit. Terwijl ik wel verwacht dat bij kou iets zou moeten gaan gloeien. En de rook die hij nu produceert bij een koude start is wel pittig
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door Chewbacca »

Is het echt rook, of meer waterdamp (mist)?
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door scholtejan »

Chewbacca schreef: 23 mar 2022, 07:24 Is het echt rook, of meer waterdamp (mist)?
Het is naast mist/waterdamp ook echt rook. En het stinkt behoorlijk naar diesel.

Maar mijn belangrijkste constatering is dat mijn gloeilampje nooit langer dan 1 a 2 seconden gaat branden. Ook niet als het -5 is en ik de hele bus moet krabben. Is dat normaal? En zo niet waar zou dat hem aan kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door Pascal-141 »

uitlezen ...

(waarschijnlijk een van de temperatuursensoren defect)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door scholtejan »

Ik laat de sensor volgende week uitlezen/vervangen.

Hieronder alvast een link met mijn ervaringen voor WJW'ers die (net als ik) nog in de kinderschoenen staan :lach

https://youtu.be/dR9pTpcSTsE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door Multivan Generation »

Een sensor geeft geen fout, maar in de meetwaardenblokken kun je wel zien of deze plausibele waarden geeft.

Mijn advies: doe meteen beiden sensoren wisselen plus de bijbehorende O-ring. Dan hoeft het maar een keer open, en meestal zijn ze even oud.

Dat het gloeilampen binnen 1 seconde weer uitgaat wil niet zeggen dat er maar 1 seconde voorgeleid wordt. Bij een TDI vindt er nagekeken plaats om de motor sneller op temperatuur te brengen. Dit kan tot wel 3 minuten duren.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door scholtejan »

Hoi Peter,
Dank voor je advies. Die sensor is (als ik het goed heb begrepen) 2 temperatuur sensors in 1. Bedoel je dat met beide?

Wat zegt het volgens jou dan als de lampjes na 1 seconde weer uitgaan dan?

Gr Jan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gloeilampje altijd uit na 1 seconde

Bericht door Multivan Generation »

scholtejan schreef: 25 mar 2022, 16:32 Hoi Peter,
Dank voor je advies. Die sensor is (als ik het goed heb begrepen) 2 temperatuur sensors in 1. Bedoel je dat met beide?

Wat zegt het volgens jou dan als de lampjes na 1 seconde weer uitgaan dan?

Gr Jan
Er zitten 2 temperatuur sensoren boven elkaar.
En dat je lampje na 1 seconde uitgaat is normaal.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie