Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meer trekgewict op kenteken krijgen ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

Paulus schreef:Ik zal donderdag even voor je bellen met het RDW,ik heb zelf voor 3 mnd terug het aanhangergewicht van een 1,9TD laten verhogen van 1700 naar 2000kg,dit was geen enkel probleem.

Gr,

Paulus
ik ben ook bij de rdw keuringstation geweest daar hebben ze de papieren van de bus bekeken en kreeg te horen dat het niet ging, ik zei ook al er rijden zoveel t4`tjes rond met 2000 kg

blijf het vreemd vinden dat ze het niet kunnen doen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Werd mij aan de balie ook verteld Dennis,ik heb het toen aan een keurmeester gevraagd die al veel voor me had uitgezocht,deze zocht dit op in de computer,ik kon het kenteken inleveren en kreeg een nieuwe met het juiste trekgewicht toegestuurd.Ik bel m donderdag zowieso even en hou je op de hoogte.Misschien kan je me je kenteken even mailen,dit praat wat makkelijker naar het RDW toe.

Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

dit is ook door een keurmeester nagekeken dus niet alleen door de balie, dit kwam ook uit de computer nadat ze alles ingevoerd hadden
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Bericht door willem451 »

In duitsland laten ze het totale gewicht van hun voertuig verhogen om ook aan een soort grijs kenteken eis te voldoen is dit misschien ook in Nl mogelijk?'
Misschien waard om te onderzoeken.
Groet Willem 451
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

Bericht door daan de buschaufeur »

het schijnt ook met je remmerij temaken te hebben, er zijn ook nog hele oude t4's met trommelremmen achter :politie
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

ik heb toch rondom schijfremmen dus dat zal het toch niet zijn
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Dennis, nog even en je krijgt helemaal gelijk.....................

Helaas is 4500 kg de limiet !!! (Of de waarde die voorop op de balk boven de radiateur staat)

Ik zie dat je een LWB hebt, die zijn al wat zwaarder van hun eigen.

Maak het optel sommetje maar:

Ledig gewicht T4 + laadvermogen T4 + totale massa aanhanger = 4500 kg.

Kijk ik bij mijn eigen T4 dan klopt dat.
1620 kg leeg + 1060 kg laadvermogen + 1820 kg aanhangwagen = 4500 kg

Koop een Jeep Cherokee, een Galloper, een MB L-serie, of een Crafter en je bent van alles af. Allemaal te leveren met vangmuil achterop ipv een trekhaak.

Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

wat voor een heb je dennis de t4
Laatst gewijzigd door JJ@ op 26 dec 2007, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

ik heb jaren geleden mijn laadvermogen terug laten brengen bij de rdw in veendam van 800 kg naar 500kg ,ik heb het kenteken daar afgegeven (was in de buurt) en heb er een briefje bijgedaan met het verzoek om het laadvermogen terug te brengen naar 500 kg en twee weken later kreeg ik per post me nw kenteken papieren met een laadvermogen van 500 kg

t4 1900 td 1996
bussie weegt ledig 1640kg
laadvermogen 500kg
max massa 2140 kg

trekken ongeremd 700 kg
autonoom geremd 1620 kg

ik mag 1360 kg trekken achter me bus met rijbewijs B en kom zo op 3500kg

als je dit met geel kenteken zou hebben dan vervalt het laadvermogen en mag je nog meer trekken , rara wereld leven we.
meermike
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:20
Locatie: oudenbosch

Bericht door meermike »

Hey JJ

Alleen wel opblijven passen dat het lediggewicht van de aanhanger plus het laadvormogen niet meer dan die 1360 kg zijn anders krijg je alsnog een prent.
Je mag namelijk met je B rijbewijs een aanhanger besturen, mits het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen niet meer zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig....
ff rekenen dus.
maar nog een ander punt als het je voertuig zeg 2200 kg mag trekken is een aanhanger van 700 kg met een laadvermogen van meer dan 1500 ben je dus ook al in overtreding. er word niet gekeken naar hoeveel er op zit en weegt maar wat het ledig gewicht en laadvermogen bij elkaar zijn.
die 3500 kg zijn ook niet uit de luchtgegrepen dat is namelijk het totale gewicht waar je me B/E rijbewijs mee overstraat mag, anders zou je C moeten hebben en met aanhanger zelfs C/E.... hier is voor de trekker oplegger op B/E een uitzondering op gemaakt to 7500 kg totaal grensgewicht.
dus officieel ben je met je t4 met gemiddeld 2400 kg grensgewicht al redelijk snel in overtreding snap dus eigenlijk niet wat 200 kg meer trekgewicht op leverd als je officieel maar een kar van een ± 1100kg mag trekken.....
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

JJ@ schreef: t4 1900 td 1996
bussie weegt ledig 1640kg
laadvermogen 500kg
max massa 2140 kg

trekken ongeremd 700 kg
autonoom geremd 1620 kg

ik mag 1360 kg trekken achter me bus met rijbewijs B en kom zo op 3500kg

.
1360 kg maximaal toegestane aanhangermassa mag je trekken..... maar bijvoorbeeld, mijn lege autoambulance (max tot massa aanhanger = 2700kg, ledig gewicht 700kg) mag jij met B rijbewijs met jouw bus niet rijden hoor.

trekkend voertuig weegt minder dan max toelaatbaar gewicht aanhanger EN max totaal gewicht van de combi is meer dan 3500 kg (twee redenen waarom je BE rijbewijs nodig hebt voor de combi, ondanks dat je maar 700 kg achter je auto hangt.....


wat mag er met B (zonder E) getrokken worden:

Aanhangers met max totaal toegestane gewicht tot 750 kg,

Aanhangers waarvan het max toelaatbare gewicht minder is dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het totaal toegestane gewicht van de combinatie minder is dan 3500 kg.

link naar CBR brochure over aanhangers en rijbewijs: klik hier

Nog even een aanvulling voor de hulpvaardigen onder ons: een auto slepen mag vaak ook niet zonder BE rijbewijs, de getrokken auto wordt door de wet gezien als aanhanger en moet aan de zelfde regels onderworpen worden mbt benodigd rijbewijs.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Vreemd ben pas nog aangehouden,bus leeg 2218 kg en aanhanger 2000 kg geen enkel probleem,alleen mijn mistlamp werd extra gecontroleerd.
Mooie combinatie werd me nog verteld, en goede reis gewenst..

Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

wel je rijbewijs gecontrolleerd? dan heb je geluk gehad...

Ik ben met de T5 en de genoemde autoambulance (leeg) speciaal vanwege het rijbewijs een keer aangehouden, omdat de heren agenten mijn leeftijd dusdanig inschatten dat ik niet oud genoeg was om automatisch een aanhangerrijbewijs te hebben (had het net 3 maanden ervoor eindelijk een keer behaald na 10 jaar rijden met grote aanhangers zonder E-rijbewijs en nevernooit aangehouden worden........)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Toon 750
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:16
Locatie: n-brabant

Bericht door Toon 750 »

Mijn bus :maximum massa voertuig 2705kg,aanhangergewicht 2000kg,is samen 4705kg.
betreft een 102pk versie.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.740 kg
Laadvermogen 990 kg
Toegestane maximum massa voertuig 2.730 kg

Maximum te trekken massa:
- ongeremd 700 kg
- geremd 1.770 kg
als ik massa voertuig en aanhanger optel kom ik inderdaad op de 4500 kg dus dat zou de max zijn ?

hoe komt het dan dat er wel t4`s rondrijden die daaroverheen gaan zoals hiervoor gezegd wordt, of komt dat dan dat het een nieuw type is ?

heb gelukkig wel b/e dus daar zit ik niet zo mee
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Plaats reactie