Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meer trekgewict op kenteken krijgen ?

vragen over de T4
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

meermike schreef:Hey JJ

Alleen wel opblijven passen dat het lediggewicht van de aanhanger plus het laadvormogen niet meer dan die 1360 kg zijn anders krijg je alsnog een prent.
Je mag namelijk met je B rijbewijs een aanhanger besturen, mits het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen niet meer zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig....
ff rekenen dus.
maar nog een ander punt als het je voertuig zeg 2200 kg mag trekken is een aanhanger van 700 kg met een laadvermogen van meer dan 1500 ben je dus ook al in overtreding. er word niet gekeken naar hoeveel er op zit en weegt maar wat het ledig gewicht en laadvermogen bij elkaar zijn.
die 3500 kg zijn ook niet uit de luchtgegrepen dat is namelijk het totale gewicht waar je me B/E rijbewijs mee overstraat mag, anders zou je C moeten hebben en met aanhanger zelfs C/E.... hier is voor de trekker oplegger op B/E een uitzondering op gemaakt to 7500 kg totaal grensgewicht.
dus officieel ben je met je t4 met gemiddeld 2400 kg grensgewicht al redelijk snel in overtreding snap dus eigenlijk niet wat 200 kg meer trekgewicht op leverd als je officieel maar een kar van een ± 1100kg mag trekken.....
daarom staat er ook ik mag trekken 1360 kg en das totaal inc aanhanger
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben het niet eens met de quote in bovenstaand bericht.

het TREKKEND VOERTUIG moet een max toelaatbaar gewicht van maximaal 3500 kg hebben, niet de combinatie voor het rijden met een BE rijbewijs!

DUS, stel ik heb een voertuig (bestelbus bijvoorbeeld) gekeurd tot 3500 kg max toelaatbaar gewicht en laten we zeggen 2000 kg ledig gewicht. en een max toelaatbaar trekgewicht van 3500kg

Ik heb een mooie grote schamelaanhanger die, laten we eens zeggen 3000 kg max toelaatbaar gewicht heeft...

Totaal treingewicht max toelaatbaar is dan 6500 kg, het trekkend voertuig max toelaatbaar 3500 kg, ik heb geen opleggercombinatie en toch mag je dit met BE rijden.

Ik weet zelfs nieteens zeker of die grens van 7,5 ton er wel is (ik meen dat er BE combinaties zijn die 10 tons opleggers hebben)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

met b/e mag je ook een b/e oplegger rijden

als de auto maar max 3500 is anders heb je vrachtwagenrijbewijs nodig

maar dat gaan we met een t4 dus niet halen want die mag blijkbaar niet verder dan 4500 kg maximaal
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Bericht door jan517 »

bij mijn T4/88pk bjr '99 2000kg aanhanger max geremd
max massa voertuig 2680kg
dus totaal 4680kg.
Maar helaas heb ik rijbewijs B, dus max. 3500-2680= 820kg :huilen
grtzz Jan
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hee Jan,

Kijk jij maar eens goed op het kenteken deel 1 van je auto.

Max aanhanger geremd 1820 kg!!!!
Ik weet het zeker.

Ook al staat er op het plaatje van de trekhaak iets anders!!!

Voer je kenteken maar in op de site van de RDW (Hier dus)
En dan voertuig gegevens raadplegen.

Daar komt het rekensommetje weer op 4500 kg uit.
Als je alleen rijbewijs B hebt klopt het dat er maar 820 kg over blijft.

Dat had ik ook namelijk. Ik heb tijdelijk het laadvermogen van 1060 naar 500 laten terugzetten en toen kon ik ineens een aanhanger van totaal 1380 kg meetrekken met rijbewijs B. Vorig jaar heb ik even snel BE gehaald en de bus weer laten terugzetten op het oude laadvermogen en nu is 1820 kg de maximale massa van de aanhanger. Op het typeplaatje van de haak staat echter wel 2000 kg, maar de technische gegevens in de papieren zijn maatgevend. Het is niet anders.............

Tja en dat spul hieronder, dat was illegaal, maar wel erg makkelijk. De aanhanger mocht 4500 totaal zijn. En deze woog leeg al 1070 kg.

Ik ben nu nog steeds op zoek naar een lege trailer van 6 à 7 m waar ik rijgoten op kan maken zodat ik onder de 1820 kg totaal blijf. Uiteindelijk zou ik het moeten kunnen redden met een enkelasser van 1400 kg totaal. Rode Goggo 460 kg blauwe 425 kg en dan de aanhanger zelf nog.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 914
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Bericht door the sandman »

op mijn kenteken staat
massa ledig 1796 kg (ik denk door gewicht airco en abs e.d.)
max massa 2730 kg
(laadvermogen dus 934 kg)
2730kg max voertuig + 2000 kg aanhanger (geremd)= 4730 kg
ook dit is een 102pk (is nu wel gechipt rond 135 pk)
als het zo vol met gewicht zou komen heb ik geen probleem
heb zelf a+b e+c e +chauffeurs dipl (geen stads bus zou niet weten wat ik er mee moet.... rij nu toch ook bus (kleintje t4)
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

zou dan de wijsneus een hoger maximale toelaatbaar gewicht hebben ? hoger dan 4500 kg dan ?

als ik echt niet hoger mag dan maar 230 kg laadvermogen minder dan mag ik teminste weel helemaal legaal rondrijden met een 2 tons aanhanger
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Het is jammer dat we het kenteken van de Sandman niet weten, want ik wil dat wel eens weten of er echt een 2000 kg aanhanger achter mag.

En Dennis, helaas, als je het laadvermogen verlaagd, wordt niet automatisch de aanhangermassa op papier verhoogd. Dit blijft hetzelfde en in jouw geval max 1800 kg.

Het verlagen van het laadvermogen wat dan weer ten gunste komt van de aanhanger is alleen toepasbaar als je alleen rijbewijs B hebt, zodat de rekenregel naar 3500 kg beter uitkomt.

Rijbewijs B:

Ledig voertuig + max laadvermogen voertuig + max aanhangwagen is 3500 kg

Bij rijbewijs BE geldt

Ledig voertuig + max laadvermogen voertuig + maximaal geremd aanhangwagen (volgens papieren) en dat is samen ongeveer 4500 kg.

Het hebben van Rijbewijs BE houdt niet direct in dat je altijd met een 2-tons aanhanger mag rijden !!!!! Het is altijd afhankelijk van de technische toelaatbaarheid van het trekkende voertuig en dat is vastgelegd in de kentekenpapieren.

Mijn broer heeft een Galloper gehad met vangmuil, hier mag volgens papieren een max 5000 kg aanhanger achter. En dat spul mag je rijden met een rijbewijs BE. Daar is BE nou voor.

We vallen in herhaling................. kijk de gehele vraagstelling maar eens terug.

Succes in de strijd......
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

dat van be dat is me allemaal bekend inderdaad

maar dacht gelezen te hebben dat als je je laadvermogen inleverd en je dan wel onder die 4500 kg blijft die vw blijbaar opgeeft je wel een autonoom aanhanger gewicht mag hebben van 2000 kg
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 914
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Bericht door the sandman »

dennis 449 je hebt mail
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

3500 kg max toelaatbaar gewicht
Ik dacht dat de Nederlands regering zich wil conformeren aan de andere Europese landen en naar 4500 kg max toelaatbaar gewicht wil gaan. :knipoog

Maar dat weet ik niet zeker..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

dennisvt4 schreef:dat van be dat is me allemaal bekend inderdaad

maar dacht gelezen te hebben dat als je je laadvermogen inleverd en je dan wel onder die 4500 kg blijft die vw blijbaar opgeeft je wel een autonoom aanhanger gewicht mag hebben van 2000 kg
==> wat mag de trekhaak maximaal hebben (typeplaatje trekhaak bekijken)

je mag nooit meer trekken dan dit gewicht

==> wat staat op je kenteken aan max aanhanger gewicht?

dit zou misschien door laadvermogen verlagen verhoogd kunnen worden tot hooguit het max trekhaak gewicht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 914
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Bericht door the sandman »

hoe kan dit dan ?!![ quote="the sandman"]op mijn kenteken staat
massa ledig 1796 kg (ik denk door gewicht airco en abs e.d.)
max massa 2730 kg
(laadvermogen dus 934 kg)
2730kg max voertuig + 2000 kg aanhanger (geremd)= 4730 kg
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
3500 kg max toelaatbaar gewicht
Ik dacht dat de Nederlands regering zich wil conformeren aan de andere Europese landen en naar 4500 kg max toelaatbaar gewicht wil gaan. :knipoog

Maar dat weet ik niet zeker..
tot voor enkele jaren had duitsland dit, daar kon je (ik meen zelfs tot 7,5 ton) zwaardere voertuigen ook met pkw rijbewijs rijden (vandaar zoveel grotere campers in duitsland waarvoor je in nederland vrachtwagen rijbewijs nodig hebt)
Duitsland heeft toen een nieuw rijbewijssysteem ingevoerd en de verdeling is nu exact gelijk aan de nederlandse rijbwijsindeling
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

@ The Sandman

Bedankt voor je mailtje en inderdaad, jouw bus mag een totaal treingewicht van 4730 kg vormen. Bijzonder,dat wel !!! Maar goed, het blijft 2000 kg maximaal aan de haak.

@ Iedereen in dit topic: Wederom succes.........
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Plaats reactie