Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toch een nadaal van 20 inch 10j

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

toch een nadaal van 20 inch 10j

Bericht door raymondo »

helaas heb ik afgelopen weekend uitgeweken voor een konijn of kat die in het donker een gladde weg overstak. ik wijk uit ga glijden en kom met het linker achterwiel tegen de stoeprand aan de andere kant van de weg.... ik wist dat ik met montage ongeveer 1 cm speling had tussen velg en schokbreker. door de klap is alles afgebroken... veerpoot draagarm en het deel waar het lager in zit.. totale schade zonder de velg en band. ongeveer 3000 euro.... was dit met orignele velgen waarschijnlijk niet gebeurd.... dure les.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Gaffer, das balen.
Maar dit doet me weer terugdenken naar mijn ovalracetijd.
Je kunt wel iets veranderen (lees , vertevigen of stijver maken) in jou geval breder en kwetsbaarder , maar je houd altijd het zwakste punt over dat breekt
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Het is dan ook wel oliedom neem me niet kwalijk, om uit te wijken voor een kat of konijn. Ben blij dat ik of een van de mijnen niet net aan die overkant liep of reed omdat jij die kat of konijn zonodig moest ontwijken.
Sorry hoor, maar daar kan ik altijd zo giftig om worden als ik dat mensen zie doen vóór me.

Overigens was met een 16" velg er op precies hetzelfde gebeurd.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

oliedom ?????

Bericht door sep »

Waarschijnlijk dat je uit een reflex hebt gehandeld ,....als ik iets op de weg zie liggen /lopen is ook bij mij de eerste reactie uitwijken ........
Over de schade ,..........dat is verdomde jammer €3000 ,- en de rest is veel geld ,...maar goed dat je zelf er niets aan hebt overgehouden behalve de schrik en de zure nasmaak van de schade .

Mvg Sep

:winter
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

sorry.

Bericht door raymondo »

spijt dat ik rekening houdmet het leven opdeze wereld... en gelukkig was het een weg verboden voor voetgangers. maar ja uitwijken gaat normaal goed maar. ik denk het gladde weer de brede banden en de snelheid toch fataal zijn geworden..het gebeurde net voor zo'n verkeerheuvel midden op de weg.. die aan buiten kant wiel geschampt werd. toenben ik gestopt en heb gekeken. leek het mee te vallen de bus was wel laag maar na 50 meter heb ik hem toch in het parkeer vak gezet om dat ik merkte dat de band leeg was... de volgende dag wilde ik de bus recht in het vak zetten om de krik er beter onder te kunne zetten toen brak alles pas echt af.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

da's balen joh, zonde van je mooie auto.

En ik moet je toegeven, uit reflex stap ke toch wel op de rem of wijk je uit. Heb het ook wel eens meegemaakt en trapte ook op de rem. Weet dat je het beter niet kunt doen, maar je blijft ook maar een mens
T4 2.5TDI 88pk 1999
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Heb je nog geluk gehad,je had ook met een rotslip in de bagger of om een boom kunnen hangen!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Durf het bijna niet te zeggen, maar zat er ook niet een beetje erg weinig profiel op betreffende achterband??? Tevens zou ik zeker in dit jaargetijde zou ik toch eens nadenken over het gebruik van winterbanden.

Maar bovenal, erg spijtig van zo'n grote schade!! Hier wordt geen enkele bankrekening vrolijk van (behalve die van de dealer dan).
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Als je werkelijk rekening wil houden met andere levens op deze wereld, probeer dan steeds je er bewust van te zijn NIET uit te wijken/remmen voor een kat of hond of iets dergelijks.
Vriend van me heeft jaaaaren geleden z'n auto total loss gereden, hij en z'n vriendin verwondingen omdat vóór hem iemand vol op de rem ging voor een of ander diertje. En bedankt !!

Ik probeer zelfs m'n vrouw en kinderen ervan bewust te maken dat je zelfs niet altijd voor een andere auto overdreven uit moet wijken: die ander rijdt fluitend door en jij hangt tegen een boom. Schamp die auto desnoods, zien ze ook gelijk wie er schuldig was !
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Hieruit blijkt dat extreem brede velgen als gevolg van de geringe inpersdiepte een evenzo extreme hefboomwerking veroorzaken op de wielophanging. Dit veroorzaakt een continue overbelasting en wanneer er dan plotseling een piekbelasting bij komt, onstaat er materiaalbreuk.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

je handelt na de situtie natuurlijk... toen het gebeurde was er niks op de weg .want ik snap ook dat als er ander verkeer rijd je niet ga uit wijken of remmen.het was donker toen het gebeurde s avonds rond 12 uur kwam net terug van het ophalen van een kennis op vliegveld dusseldorf en wilde effe bij ons in het centrum gaan eten. aan gezien ik dus nog naar de parkeer plaats kon rijden dacht ik dat het meeviel. en heb ik de auto laten staan gegeten gedronken en met de taxti naar huis.. en dacht doe het devolgende dag wel een reservewiel op leggen. maar ja meter achteruit rijden brak alles helemaal af..zal vandaag een foto plaatsen van het wiel toen ik hem in het vak zette.ben wel blij dat er geen plaatschade is ontstaan.en het profiel op de banden was nog wel goed... niet al te best. en ikhad toevallig vrijdag vakantie gekregen en na de kerst zouden de stalen velgen er weer op komen met d ewinterbanden.... doe ik elke jaar dezlefde tijd eigenlijk.... volgende jaar toch iets eerder...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raymondo op 30 dec 2007, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Guus NLB schreef:Als je werkelijk rekening wil houden met andere levens op deze wereld, probeer dan steeds je er bewust van te zijn NIET uit te wijken/remmen voor een kat of hond of iets dergelijks.
Vriend van me heeft jaaaaren geleden z'n auto total loss gereden, hij en z'n vriendin verwondingen omdat vóór hem iemand vol op de rem ging voor een of ander diertje. En bedankt !!

Ik probeer zelfs m'n vrouw en kinderen ervan bewust te maken dat je zelfs niet altijd voor een andere auto overdreven uit moet wijken: die ander rijdt fluitend door en jij hangt tegen een boom. Schamp die auto desnoods, zien ze ook gelijk wie er schuldig was !


Hoi beste Guus,
Hier moet ik toch echt even op reageren omtrent het uitwijken mbt een hond of een kat.
Buiten de materiële schade die is ontstaan door deze uitwijk manoeuvre, vindt ik het te prijzen dat men reageert op een plotselinge situatie.
Ik zou het zelfde hebben gedaan, of het nu een mens of een dier is, maakt mij in dit geval niets uit ( ik rem even hard).
Mocht er iemand achter mij rijden, moet hij of zij maar genoeg afstand in acht nemen, en anders dikke pech.
Ik heb ook niet voor niets op de Partij van De Dieren gestemd ( en dat is gemeend).
Vindt het uiteraard wel heel vervelend voor Raymondo, maar daar zijn verzekeringen voor uitgevonden.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

probeer dan steeds je er bewust van te zijn NIET uit te wijken/remmen voor een kat of hond of iets dergelijks
Sorry hoor Guus, je bedoelt het goed en je hebt ook gedeeltelijk gelijk, maar als ik moet kiezen tussen auto schade en het leven van een dier kies ik voor de auto schade. Die valt tenminste te herstellen. Dus de bewering om nooit te remmen voor een dier gaat mij te ver.

Je hebt wel gelijk dat je de schade door je uitwijkbeweging niet alleen maar groter moet maken. Dus inderdaad, bij 120 km/uur op de snelweg met druk verkeer en een konijn voor me ga ik geen rare zwieper maken.

Overigens schrik ik wel wat van die wielbreuk. Als de kans daarop echt groter is met grote velgen, zie je die mij voorlopig niet gebruiken...
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Met Painter verschil ik misschien meer van mening dan met sommige anderen, dat geeft ook niks, maar ik rem als het KAN natuurlijk ook voor 'n kat of hond: ik zou ook niet graag hebben dat mijn kat of hond werden doodgereden. Alleen zal ik proberen in die ene seconde de keus te maken en kies ik misschien eerder voor niet remmen.

Prettige jaarwisseling allemaal !
urla
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 feb 2007, 19:16

Bericht door urla »

remmen voor kat of hond is (soms pure zelfmoord)
mijn neef zat een aantal jaren geleden met haar vriendin in de auto,stak een kat over, remde,week uit ,en kwam in frontale botsing met een andere auto,
resultaat mijn neef dodelijk verongelukt en in de andere auto ook twee dodelijke slachtoffers de vriendin van mijn neef zal zich nu toch nog wel drie keer heel snel bedenken om nog een keer te remmen voor een kat!!!
die je als eigenaar gewoon binnen moet houden!!

de groeten alle dieren liefhebbers.

(ben ik ook, maar heb me voorgenomen om niet zo maar klakkeloos op de rem te trappen)
Plaats reactie