Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Hoi allemaal, non-turbo 2.4L diesel vraagje: wat kan ik verwachten van het startgedrag en rook uit de uitlaat bij diverse buitentemperaturen?
Bij koude start (vervroeger uitgetrokken, nadat voorgloeilampje uit is wachten tot relais tikt en dan starten) gedraagt mijn 2.4L diesel zich als volgt:
Rond 0 graden Celsius: ca. 10 seconden bokkig lopen en een flinke pluim grijze rook uit de uitlaat. Daarna loopt 'ie goed.
Rond 10 graden Celsius: klein grijs pluimpje uit de uitlaat en loopt meteen goed.
Is dit normaal, of zou hij bij 0 graden Celsius beter moeten kunnen starten?
Ik ga met de bus (Westfalia camper) trekken door wat koudere landen en wil niet heel de camping of veerboot blauw zetten bij start als 't ff wat kouder is...
Bij koude start (vervroeger uitgetrokken, nadat voorgloeilampje uit is wachten tot relais tikt en dan starten) gedraagt mijn 2.4L diesel zich als volgt:
Rond 0 graden Celsius: ca. 10 seconden bokkig lopen en een flinke pluim grijze rook uit de uitlaat. Daarna loopt 'ie goed.
Rond 10 graden Celsius: klein grijs pluimpje uit de uitlaat en loopt meteen goed.
Is dit normaal, of zou hij bij 0 graden Celsius beter moeten kunnen starten?
Ik ga met de bus (Westfalia camper) trekken door wat koudere landen en wil niet heel de camping of veerboot blauw zetten bij start als 't ff wat kouder is...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Wel eens geprobeerd 2x na een elkaar voor te gloeien en dan te starten met koud blok?
Bij onze oude blauwe atmosferische diesel, moest echt vriezen, dan had ie soms beetje moeite, liep niet gelijk strak vanaf de start.
Maar normaal bij rond nul startte die prima ( was tussen 70 en 140k ish op de klok)
JB
Bij onze oude blauwe atmosferische diesel, moest echt vriezen, dan had ie soms beetje moeite, liep niet gelijk strak vanaf de start.
Maar normaal bij rond nul startte die prima ( was tussen 70 en 140k ish op de klok)
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Ik zou eens kijken naar de brandstofpomp timing en denken aan revisie van de verstuivers..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Deze winter heb ik mijn T4 laten afstellen. Een verschil van hemel en aarde. De buitentemperatuur maakte helemaal geen verschil meer. Voorgloeilampje uit en VROEM hij startte meteen en krachtig, en mooi in balans. 

Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Bedankt voor de tips! Ik weet nu in ieder geval dat 't beter kan.
@Muug, wat is er precies afgesteld?
@Muug, wat is er precies afgesteld?
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Goedemorgen,
Wij wonen in Zweden en hebben 2,5 TDI diesel. We kregen als tip om bij lage tempraturen de motor 10 minuten na het starten ( zonder de koppeling in te drukken ) te laten draaien. Daarna rustig wegrijden en in het begin te schakelen bij hoge toeren. Dit doen we nu en dat gaat prima.
Groeten Ronald
Wij wonen in Zweden en hebben 2,5 TDI diesel. We kregen als tip om bij lage tempraturen de motor 10 minuten na het starten ( zonder de koppeling in te drukken ) te laten draaien. Daarna rustig wegrijden en in het begin te schakelen bij hoge toeren. Dit doen we nu en dat gaat prima.
Groeten Ronald
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Schakelen bij hoge toeren op een koude motor ? Dat is het beste wat je kan doen om je motor om zeep te helpen ...frodos schreef: 14 mar 2023, 09:49 Goedemorgen,
Wij wonen in Zweden en hebben 2,5 TDI diesel. We kregen als tip om bij lage tempraturen de motor 10 minuten na het starten ( zonder de koppeling in te drukken ) te laten draaien. Daarna rustig wegrijden en in het begin te schakelen bij hoge toeren. Dit doen we nu en dat gaat prima.
Groeten Ronald
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Als je wacht tot het voorgloeilampje uit is , en dan nog verder wacht tot je de relais hoort klikken , dan wacht je te lang want als het relais dan klikt word de voorgloeiing al terug uitgeschakeld .ronaldbos schreef: 13 mar 2023, 11:50 Hoi allemaal, non-turbo 2.4L diesel vraagje: wat kan ik verwachten van het startgedrag en rook uit de uitlaat bij diverse buitentemperaturen?
Bij koude start (vervroeger uitgetrokken, nadat voorgloeilampje uit is wachten tot relais tikt en dan starten) gedraagt mijn 2.4L diesel zich als volgt:
Rond 0 graden Celsius: ca. 10 seconden bokkig lopen en een flinke pluim grijze rook uit de uitlaat. Daarna loopt 'ie goed.
Rond 10 graden Celsius: klein grijs pluimpje uit de uitlaat en loopt meteen goed.
Is dit normaal, of zou hij bij 0 graden Celsius beter moeten kunnen starten?
Ik ga met de bus (Westfalia camper) trekken door wat koudere landen en wil niet heel de camping of veerboot blauw zetten bij start als 't ff wat kouder is...
Bokkig lopen na koude start en flinke rookpluim : dan kan als oorzaak hebben dat er enkele gloeibougies defect zijn , of verstuivers die versleten zijn , of pomptiming die niet correct staat .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Super, heel duidelijk wat mogelijke oorzaken kunnen zijn Pascal. Dank je wel.Pascal-141 schreef: 14 mar 2023, 11:21Als je wacht tot het voorgloeilampje uit is , en dan nog verder wacht tot je de relais hoort klikken , dan wacht je te lang want als het relais dan klikt word de voorgloeiing al terug uitgeschakeld .ronaldbos schreef: 13 mar 2023, 11:50 Hoi allemaal, non-turbo 2.4L diesel vraagje: wat kan ik verwachten van het startgedrag en rook uit de uitlaat bij diverse buitentemperaturen?
Bij koude start (vervroeger uitgetrokken, nadat voorgloeilampje uit is wachten tot relais tikt en dan starten) gedraagt mijn 2.4L diesel zich als volgt:
Rond 0 graden Celsius: ca. 10 seconden bokkig lopen en een flinke pluim grijze rook uit de uitlaat. Daarna loopt 'ie goed.
Rond 10 graden Celsius: klein grijs pluimpje uit de uitlaat en loopt meteen goed.
Is dit normaal, of zou hij bij 0 graden Celsius beter moeten kunnen starten?
Ik ga met de bus (Westfalia camper) trekken door wat koudere landen en wil niet heel de camping of veerboot blauw zetten bij start als 't ff wat kouder is...
Bokkig lopen na koude start en flinke rookpluim : dan kan als oorzaak hebben dat er enkele gloeibougies defect zijn , of verstuivers die versleten zijn , of pomptiming die niet correct staat .
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Bij het vervangen van de riemen bleek de timing schandalig slecht te zijn. Er ontbrak blijkbaar een merkteken op het vliegwiel. Ze hebben het kleppendeksel er moeten afhalen, om dan het blok manueel te verdraaien tot de nokkenassen in de goede stand stonden (vlak?) en dan pas konden ze zelf een correct geplaatst merkteken aanbrengen en dan hebben ze pas de timing kunnen regelen. En sindsdien is het altijd VROEM van zodra het voorgloeilampje uit gaat.ronaldbos schreef: 14 mar 2023, 08:15 Bedankt voor de tips! Ik weet nu in ieder geval dat 't beter kan.
@Muug, wat is er precies afgesteld?
Afin, tot zaterdagmiddag dus, want toen wou het motorblok niet meer. Dat wordt hopelijk nog deze week opgelost.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Dank je, helder! En succes met jouw blok... :(Muug schreef: 14 mar 2023, 16:19Bij het vervangen van de riemen bleek de timing schandalig slecht te zijn. Er ontbrak blijkbaar een merkteken op het vliegwiel. Ze hebben het kleppendeksel er moeten afhalen, om dan het blok manueel te verdraaien tot de nokkenassen in de goede stand stonden (vlak?) en dan pas konden ze zelf een correct geplaatst merkteken aanbrengen en dan hebben ze pas de timing kunnen regelen. En sindsdien is het altijd VROEM van zodra het voorgloeilampje uit gaat.ronaldbos schreef: 14 mar 2023, 08:15 Bedankt voor de tips! Ik weet nu in ieder geval dat 't beter kan.
@Muug, wat is er precies afgesteld?
Afin, tot zaterdagmiddag dus, want toen wou het motorblok niet meer. Dat wordt hopelijk nog deze week opgelost.
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Garage heeft vastgesteld dat twee gloeibougies niet goed werkten, er zijn drie vervangen; de twee moeilijk te bereiken gloeibougies achter de brandstofpomp waren goed.
Bij start nu alleen nog een klein grijs pluimpje, ik doe het er voor.
Bij start nu alleen nog een klein grijs pluimpje, ik doe het er voor.
- gcSunrader
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: 2.4L diesel, gedrag koude start bij div. temperaturen
Afgelopen mMaart up North geweest (2.5 TDI AXL). dagelijks temperaturen onder de -10. twee keer gloeien en op temperatuur laten laten komen.
(voorverwarm kacheltje doet het niet meer).
Ook bij -25 en twee keer voortvloeien goede start.
Wel een keertje door moeten starten voordat hij hem helemaal oppakte. Goede accu dus wel een aanrader.
Rook vaak wit/ lichtgrijs maar na even draaien gaat ie over in wittere rook en stopt op de hoek van de straat.
Bij het rijden op HVO100, zachtere start (minder bonkig) en nagenoeg geen rook bij de start.
(voorverwarm kacheltje doet het niet meer).
Ook bij -25 en twee keer voortvloeien goede start.
Wel een keertje door moeten starten voordat hij hem helemaal oppakte. Goede accu dus wel een aanrader.
Rook vaak wit/ lichtgrijs maar na even draaien gaat ie over in wittere rook en stopt op de hoek van de straat.
Bij het rijden op HVO100, zachtere start (minder bonkig) en nagenoeg geen rook bij de start.
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
