Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pompverstuiver afstellen wat heb je er voor nodig

vragen over de T5
Plaats reactie
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Pompverstuiver afstellen wat heb je er voor nodig

Bericht door arjankraaijkamp »

Ik heb wat rond zitten lezen hier over de pompverstuivers
Omdat mijn multivan 2,5l 174pk slecht start naar even stilstaan wil ik de pompverstuivers controleren
Maar nu zelf doen of laten doen
Ik heb een vw caddy mk1 met 1.6td altijd alles zelf aangedaan dus sleutelen kan ik wel maar toch ook wel beetje onzeker over de pompverstuivers vooral het stukje afstellen
De werkzaamheden lijken mij best goed te doen als ik zo lees maar wat heb je nu precies nodig aan gereedschap voor het afstellen en waar moet je echt opletten en wat zijn de waardes en wat vervangen
Als ik hem weg breng is het goed maar kost het ook meer en heb ik er niks van geleerd 😅🤪
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3774
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Pompverstuiver afstellen wat heb je er voor nodig

Bericht door krekwakwol »

Ik heb mijn werkzaamheden wat betreft het motorische gedeelte bij JB autoservice laten doen, omdat pompverstuivers toch een materie is waar ik geen kaas van gegeten heb.
Ik heb zelf ook een opleiding dieselmonteur afgerond, maar dat was in de 90er jaren, toen ik nog aan vrachtwagens sleutelde en dus dat was ook prima voor een caddy mk1, maar is nu al weer jaren achterhaald.

JB heeft nieuwe afdichtingen geplaatst van de pompverstuiver, maar ook een verstuiverbrug, nw. nokkenas en stoters.
Pompverstuivers hebben toch wel het probleem met lostrillen, omdat ze standaard maar aan één kant van de verstuiver vast zitten, waardoor er ruimte op komt en de nodige (start) problemen veroorzaakt.
Met een PDE brug worden de verstuivers aan beide kanten vast gezet, maar dit kan als de verstuiverskamers nog niet te ver uitgesleten zijn.
Dus ik zou eerst nog wat meer research doen, voor je de boel open tret
Dus weet waar je aan begint.

Hier staan op het forum ook meerdere topics die over de pompverstuiver, verstuiverbrug of PDE brug en 2.5tdi gaan.Daar kun je de zoekfunctie voor gebruiken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Pompverstuiver afstellen wat heb je er voor nodig

Bericht door arjankraaijkamp »

Bedankt voor je reactie en duidelijk verhaal
Mag ik ook vragen wat de kosten waren en hebben ze dan ook de verstuivers getest
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3774
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Pompverstuiver afstellen wat heb je er voor nodig

Bericht door krekwakwol »

Kosten weet ik niet precies omdat ook het dubbelmassa vliegwiel en de waterpomp (prefentief) zijn vervangen.
Verstuivers worden getest met lopende motor via diagnose kast.
Hij zegt "De motor is de beste testbank"
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie