Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 koelvloeistoflekkage

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

T5 koelvloeistoflekkage

Bericht door Ludus »

Onze T5 2.5 D uit 2008 lekt koelvloeistof.
Volgens de garage is het misschien een lekke aftapplug. Ze denken dat de plug mogelijk door corrosie is gaan lekken en hebben de twee pluggen besteld.
Ik zie echter in een engelse thread dat er aan de achterkant van het motorblok aan de (nl) bestuurderskant twee pluggen zitten. Eentje is de aftapplug en de andere is de "tell tale" plug van de waterpomp. Als ie uit de tell tale plug lekt is er heel iets anders aan de hand natuurlijk.
https://www.vwt4forum.co.uk/threads/2-5 ... k.1146393/
Edit.. ben ik weer.. de vraag vergeten te plaatsen... Heeft lekkage uit die overstort echt altijd als oorzaak een kapotte pomp?

Groet, Ruud.
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5 koelvloeistoflekkage

Bericht door Ludus »

De vraag nog even in de oorspronkelijke post gezet... die was ik vergeten.......
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5 koelvloeistoflekkage

Bericht door Ludus »

Vraag is ingehaald door de snelheid van de garage.... Pomp is al vervangen, Bus is weer zindelijk.
Wat een service!
Als je nog een goeie garage zoekt in de buurt van Wateringen die inmiddels aardig handig worden met T5's en er ook goed tegen kunnen dat je zelf ook meedenkt... stuur gerust een pb. :-)
Groet, Ruud.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3739
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 koelvloeistoflekkage

Bericht door krekwakwol »

Gelukkig maar, hopelijk ben je nu eerst van de problemen af.

Je zou nog eens prefentief een verstuiverbrug (google maar eens op PDE-brucke) kunnen laten plaatsen.
Of dit topic even doorlezen.
viewtopic.php?p=486172&hilit=Hartslag#p486172
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5 koelvloeistoflekkage

Bericht door Ludus »

Als ik het goed lees voorkomt dat het verder slijten van de o ringen? Tot nu toe nog geen aanwijzingen dat ze slijten. Ik heb geen idee of ik gewoon 'geluk" heb of dat de kop al een keer gereviseerd is. De olie verzeept niet en hij start ook met warme motor prima.
Zeker een idee om goed over na te denken dankjewel.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3739
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 koelvloeistoflekkage

Bericht door krekwakwol »

Klopt en de pompverstuivers zitten standaard met 1 boutje vast, waardoor er na verloop van tijd een beetje beweging in kan komen, omdat ze door de nokkenas aangedreven worden
Met een verstuiverbrug worden ze aan 2 kanten vastgezet dus blijven ze goed op hun plaats.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie