Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 of T5 Westfalia

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

T4 of T5 Westfalia

Bericht door T4uithetoosten »

Goedemorgen allemaal,

Ik weet dat dit een vaak besproken thema is, maar ik kan geen goed draadje vinden dus vandaar dit nieuwe verzoek.

Op dit moment ben ik de eigenaar van een T4 2001 met ongeveer 275 op de klok. Het betreft een voormalig werkbus die ong 10 jaar geleden is omgebouwd naar een camper met een Reimo Pop-up dak en een westfalia interieur. We zijn thuis met zijn vieren en ik wil graag de mogelijkheid hebben om voor korte trips ook met z`n vieren (2 kleine kids) in het busje te kunnen slapen. Daarnaast gebruiken we de bus ook veel voor dagelijks verkeer (ideaal met die kleintjes)

Lange inleiding, maar ik ben op zoek naar een orginele california met slaaphefdak. Ik heb al veel gelezen en ben te spreken over de modellen 2000-2003 van T4 (net als de meesten...) alleen de prijs staat me een beetje tegen. Ik heb geen moeite om een investering te doen, maar ik vraag me dan niet of het beter is om extra uit te geven en het in een keer goed te doen dan toch wel veel geld te betalen voor een best wel oude bus.

Er gaan een boel verhalen rond over de motorische kwaliteit van de modellen in de eerste jaren van een T5 (> 2004-2010). Het liefst zou ik dan misschien wel gaan voor een latere model > 2010 T5 (T6 is me te duur). Wat zou jullie advies zijn. Is een T4 echt zoveel beter dan een T5 of zijn de T5 modellen ook betrouwbaar? Ze hebben natuurlijk veel voordelen (elektrisch dak...nieuwe interieur...EUR 5 etc etc).

Ik hoor graag jullie mening!

Alvast bedankt.

Mvg

T4uithetoosten
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 541
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door Muug »

Ik snap je twijfels wel. Maar ik weet niet of ik je hierin goed advies kan geven. Grote beslissende factor is geloof ik hoeveel geld je er echt aan wilt geven. Een voorbeeldje: zelf hebben we 2 jaar geleden voor een Mercedes Marco Polo van 2009 met 100.000km 33.000 euro gekregen. En september vorig jaar hebben we dan een T4 syncro Fischer van 2003 (met 273.000km) gekocht voor 21.000 euro. Toch 12.000 euro minder! Wel meer kms :lach Voor de euronorm moesten we het niet doen, met beide wagens mogen we de LEZ niet meer binnen.
Snap je wat ik bedoel? Enkel jijzelf kan eigenlijk de knoop doorhakken. Ook belangrijk: lang genoeg wachten op de wagen die je écht wilt. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door T4uithetoosten »

Hallo,

Dank voor de reactie. Ik snap precies wat je bedoelt.
Uiteindelijk is inderdaad de keuze aan mij dat snap ik. Mijn vraag is meer ; is de T4 California echt 25K waard, of is het dan beter iets meer uit te geven en 10-15K extra neer te leggen voor een 2010 T5. Ik heb hier niet genoeg informatie over, over de kwaliteit van de T5`s.

Dat is goed om te weten in de overweging. Het plan is er meerdere jaren mee te rijden en ook voor dagelijks gebruik, dus een nieuwere bus is dan wel net zo prettig.

Hoor het graag en alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 541
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door Muug »

T4uithetoosten schreef: 19 apr 2023, 12:05 is de T4 California echt 25K waard
Wat "waarde" betreft: het is maar wat de gek er voor wilt geven natuurlijk. Persoonlijk vind ik dat een California die zo oud is, hoogstens 15.000 zou mogen kosten. En dat was tien jaar geleden wel zo, maar de toegenomen populariteit van het campertoerisme in combi met de pandemie hebben de prijzen ENORM doen stijgen, tot ver buiten ieders comfortzone. Dus we moeten onze wonden likken, en hopen dat wát we kopen niet teveel onverwachte meerkosten geeft.
Onze Marco Polo was een automatic, en onze enige gezinswagen. En dat ging best. Maar onze T4 zou ik niet willen als enige gezinswagen.
Helaas kan ik je niks vertellen over T5'en, een ander forumlid kan je daar vast veel over vertellen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door T4uithetoosten »

dank voor je reacties Muug! Het betreft voor ons een 2e auto naast een elektrische lease-auto...dit is niet geschikt voor lange ritten naar het buitenland. Vandaar de ``noodzaak`` voor een 2e (fatsoenlijke/nette) auto of...bus in dit geval :knipoog

Jouw wagenpark klinkt goed- veel plezier ervan!

Voor wat betreft advies rond de T5`s hoop ik op andere weetjewellers te kunnen rekenen :jumpklap
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 496
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door Remco_T5 »

Wij hebben twee jaar geleden de keuze gemaakt om een T5 te kopen i.v.m. de Euronorm. Tevens leek het ons beter een jonge bus te kopen en om te laten bouwen. We hebben een T5 uit 2013 gekocht, een ex-politiebus. Je kan er alles van vinden, het is geen California maar we zijn er onzettend blij mee. Nu zijn de prijzen van deze bussen sterk gestegen dus je moet een goed prijsplaatje maken.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door krekwakwol »

Hallo T4uithetoosten (ik neem aan dat dat niet je voornaam is)

Wij zijn in 2020 overgestapt van een 91er T4 2.4D Carthago naar een T5 uit 2008 omdat de T4 voor ons te veel beperkingen had, qua bed, vermogen in de bergen en ook de zithouding.
De T5 hebben we zelf omgebouwd naar camper.
Je moet je bij de T5 goed laten informeren over de verschillende motoren.
De 1.9 tdi motoren zijn volgens mij vrij probleemloos, de 2.5 tdi vijfcilinder motoren. moet je geluk mee hebben (wij hebben een PDF brug laten installeren en die motor doet het prima)

Bij de jongere 2.0ltr viercilinder motoren, moet je de 180 en de 204pk laten staan, of er moet al een nieuwe motor en nieuwste type EGR (D serie) op zitten. Met factuur.
De 140 en 150 pk motoren zijn dan de beste keuze.

Correct me if i'm wrong.
Succes met de keuze.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door T4uithetoosten »

Dank voor jullie reacties!

Gister middag wezen kijken bij een T4 uit 2001 met 250K op de teller.
Vraagprijs 25.000 en daar kon eens een keertje 500 EUR af... Voor mij teveel geld voor een bus van 22 jaar oud ongeacht hoe goed ze zijn.

Ook mijn eerste keer in een orginele california met hefak en met 2 kids en 2 volwassen is het toch allemaal erg aan de krappe kant! Ik denk dat we beter voor wat groters kunnen gaan.

The search continues... :bonk

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door krekwakwol »

Dan zou je California beter uit je hoofd kunnen zetten en kijken naar een mooie zelfbouw op lange wielbasis, dat levert toch weer 40 cm extra lengte ruimte op, zowel beneden, maar ook in je hefdak.
Wellicht zijn er nog wel enkele Westfalia modellen op lange wielbasis.
In ieder geval met vast hoog dak.

En volgens mij is de T5 van binnen nog ruimer dan de T4.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 541
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door Muug »

Voor twee volwassenen met twee peutertjes/kleutertjes is een T4 camper misschien nog te doen.
Maar anders is het maximum toch echt wel 3. Zo is er toch nog één stoel vrij om wat "door te schuiven" indien nodig. :toppie
Waarom geen Crafter? :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door Pascal-141 »

T4uithetoosten schreef: 20 apr 2023, 08:56 Dank voor jullie reacties!

Gister middag wezen kijken bij een T4 uit 2001 met 250K op de teller.
Vraagprijs 25.000 en daar kon eens een keertje 500 EUR af... Voor mij teveel geld voor een bus van 22 jaar oud ongeacht hoe goed ze zijn.

Ook mijn eerste keer in een orginele california met hefak en met 2 kids en 2 volwassen is het toch allemaal erg aan de krappe kant! Ik denk dat we beter voor wat groters kunnen gaan.

The search continues... :bonk

Dank voor het meedenken!
Ik heb bijna 10 jaar lang een T4 Westfalia gehad , en heb die verkocht om een nieuwe Crafter te kopen en heb die zelf omgebouwd naar camper . Ik heb de "korte" MWB Crafter(6m lang) met middelhoog dak , en ik zou niet meer terug willen naar een kleinere camper . De ruimte in een Crafter is zooooooo aangenaam : ik heb er achterin een vast bed in ( 1,4x2m) met daaronder een "kofferruimte " waar ik gewoon 2 fietsen zo (rechtop en in de lengte) kan in mee nemen (zonder de fietsen te demonteren) en heb dan nog ruimte over voor (veel) bagage . En , ik kan gewoon rechtstaan in de binnenruimte , zonder een hefdak te moeten openen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door brugseb »

Voor het budget wat je voor ogen hebt kan je ook eens kijken naar een T4 cali exclusive: heel praktische indeling, stahoogte en zeker geschikt met 2 kinderen. Maar wat iedereen al heeft gezegd: de prijzen zijn ontploft de voorbije 2 jaar...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door T4uithetoosten »

Ja een crafter komt dan meer in de buurt! Een zes meter is een ideale lengte.
Er zijn ook andere modellen in omloop die al af fabriek zo worden gemonteerd bijv. van Adria of Pössl.

Zal ik het budget wel moeten ophogen.

Ik ga de California Exclusive ook eens van dichterbij bekijken - maar inderdaad die prijzen zijn ook al erg hoog geworden.

Voor wat meer geld 40-45K heb je toch ook een nette af fabriek buscamper van ongeveer 8 a 10 jaar oud met nette kilometers voor 4 personen.
Ik zal jullie laten weten wat het wordt, maar ik heb geduld. Haast kost vaak veel geld :bonk
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door krekwakwol »

T4uithetoosten schreef: 20 apr 2023, 13:36 Ik zal jullie laten weten wat het wordt, maar ik heb geduld. Haast kost vaak veel geld :bonk
Wat dat betreft ben je eigenlijk in de verkeerde periode van het jaar aan het zoeken, zo richting zomer.

Wat ook een optie is om eens bij een camperbouwer te kijken wat de mogelijkheden zijn als je zelf een voor jullie geschikte bus aanleveren. Camperbouwers hebben vaak ook wel pakketten voor verschillende budgetten.
Alleen dan is tijd wel een bepalende factor wanneer je de camper in gebruik wilt nemen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: T4 of T5 Westfalia

Bericht door T4uithetoosten »

snap ik en heb je ook gelijk in...ik heb geen haast. Moet wat tegenkomen.
Daarnaast zelf ook iets te verkopen dus dat werkt dan hopelijk weer in het voordeel ;)

Goed idee om met zon camperbouwer te werken- had ik zelf niet aan gedacht!
Plaats reactie