Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Muug »

Hoi,

na wat zoeken op dit forum heb ik enkele weken geleden deze subwoofer besteld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/pioneer-ts- ... lsrc=aw.ds

Vrijdag was een mooie dag en had ik eindelijk eens veel tijd, een geen zorgen en zagers aan mijn hoofd. Lekker veel "me"-time dus. :yes
Eerst dacht ik die mooi te kunnen vastschroeven tegen de achterkant van het kluisje van de bijrijderstoel, maar dan kan draaiplateau niet meer draaien. :ie Andere plaats dan maar. Uiteindelijk heb ik het gemonteerd onder het handschoenenkastje. Wat een geluk dat alles zo eenvoudig gedemonteerd kan worden, in zo'n T4.
Even samenvatten wat ik gedaan heb:
- de originele hardplastieken afdekkap die onderaan/achteraan het handschoenenkastje geschroefd is, en dus de "ingewanden" van die console binnen houdt, verstevigd door er een "rail" aan vast te schroeven tegen het doorbuigen. Een alternatief had een op maat gemaakt houten of alu paneel kunnen zijn.
- de subwoofer hangt vastgeschroefd aan die hardplastieken afdekkap.
- de aarding van de subwoofer loopt mooi door naar dat oranje aardingsblokje dat tegen het zekeringskastje hangt.
- de blauwe schakeldraad kon ik gelukkig mooi verbinden met een aanwezige blauwe van de (toevallig) Pioneer radio.
- de gele voedingsdraad-met-zekering heb ik het minst mooi kunnen wegwerken, die loopt gewoon onder het tapijt naar de plus van de huishoudaccu. Ik heb er een lange krimpkous overgetrokken ter beschermign. Ik had - door een gebrek aan kennis van de wagen - niet meteen een beter idee om die aan te sluiten.
- de controller van de subwoofer heb ik een heel mooi plaatsje kunnen geven in een vakje in de middenconsole, te bedienen onder het rijden. Indien nodig kan de controller er ook uitgenomen worden en de flat cable kan voor het bedieningsgemak enkele tientallen centimeters gevierd worden.
- de subwoofer is met een RCA-kabel (de bekende minderwaardige dropveter) gewoon aangesloten op FrontSpeaker-aansluiting van de radio. Dus niet op de subwoofer-aansluiting. Want dat had betekend dat ik zou moeten klooien met de subwoofer-settings van de radio (crossoverfilterfrequentie en de helling ervan instellen) en daar ben ik echt niet goed in. Dus, gewoon op de FrontSpeaker-aansluiting en ik zal de subwoofer wel controleren met zijn eigen controller.

Wat fotootjes.
20230421_104916.jpg
20230421_104934.jpg
20230421_105016.jpg
Laatst gewijzigd door Muug op 24 apr 2023, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Muug »

20230421_112516.jpg
20230421_112606.jpg
20230421_112600.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Muug »

De sub zit héél mooi weg. De passagier heeft totaal geen last van verminderde beenruimte of zo.
Mja, het enige schoonheidsfoutje is de gele voedingsdraad, die je links op de foto ziet lopen van de onderkant van de middenconsole, onder het tapijt door, richting huishoudaccu. Maar daar zit ie voorlopig wel goed genoeg. Misschien dat ik die later eens ergens anders probeer aan te sluiten.
20230421_123249.jpg
20230421_123301.jpg
Edit: nog wat extra info:
- de blauwe en gele kabel zijn héél erg lang. Vijf meter? Het zou zomaar kunnen. Erg fijn.
- de zwarte kabel is een pak korter, anderhalve max. Kan wat kort zijn, afhankelijk van de plaatsing.
- de flat cable van de controller is ook ENORM lang. Ik heb het niet uitgemeten, maar het zijn vele meters. Die heb ik mooi bij elkaar gebonden en achter in de middenconsole een plaatsje gegeven.
20230421_111851.jpg
Laatst gewijzigd door Muug op 24 apr 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Muug »

Wel merk ik nu dat ik de twee kleine speakers misschien zou moeten upgraden. Het zijn al kleine Pioneers, van 10cm diameter dacht ik zo uit het hoofd, en het hoog is zeker heel goed, maar het midden zou toch wat meer body mogen hebben. Maar ja, ik denk niet dat daar grotere speakers passen?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Wallietax
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 dec 2021, 14:41

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Wallietax »

Grappig,ik was me ook aan het oriënteren op deze subwoofer, voor dat geld lijkt het me een goede koop in ieder geval


Gr.wallietax😎
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Pascal-141 »

Muug schreef: 24 apr 2023, 11:18 Wel merk ik nu dat ik de twee kleine speakers misschien zou moeten upgraden. Het zijn al kleine Pioneers, van 10cm diameter dacht ik zo uit het hoofd, en het hoog is zeker heel goed, maar het midden zou toch wat meer body mogen hebben. Maar ja, ik denk niet dat daar grotere speakers passen?
Je kan best 13cm speakers bijplaatsen in de deuren , dat maakt heel veel uit qua muziekbeleving .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Muug »

Pascal-141 schreef: 24 apr 2023, 15:34
Muug schreef: 24 apr 2023, 11:18 Wel merk ik nu dat ik de twee kleine speakers misschien zou moeten upgraden. Het zijn al kleine Pioneers, van 10cm diameter dacht ik zo uit het hoofd, en het hoog is zeker heel goed, maar het midden zou toch wat meer body mogen hebben. Maar ja, ik denk niet dat daar grotere speakers passen?
Je kan best 13cm speakers bijplaatsen in de deuren , dat maakt heel veel uit qua muziekbeleving .
Dat wordt dan gaten boren/zagen/vijlen in de binnendeurwand, en ook en vooral: draden trekken. :nuts
An sich allemaal niet te moeilijk denk ik, maar voorlopig nog even achteraan op het lijstje zetten. :bonk
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Pascal-141 »

Muug schreef: 25 apr 2023, 13:25
Pascal-141 schreef: 24 apr 2023, 15:34
Muug schreef: 24 apr 2023, 11:18 Wel merk ik nu dat ik de twee kleine speakers misschien zou moeten upgraden. Het zijn al kleine Pioneers, van 10cm diameter dacht ik zo uit het hoofd, en het hoog is zeker heel goed, maar het midden zou toch wat meer body mogen hebben. Maar ja, ik denk niet dat daar grotere speakers passen?
Je kan best 13cm speakers bijplaatsen in de deuren , dat maakt heel veel uit qua muziekbeleving .
Dat wordt dan gaten boren/zagen/vijlen in de binnendeurwand, en ook en vooral: draden trekken. :nuts
An sich allemaal niet te moeilijk denk ik, maar voorlopig nog even achteraan op het lijstje zetten. :bonk
Als je ze nog niet hebt : probeer een setje deurbakken te vinden , daar passen de 13cm speakers in
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: subwoofer plaatsen onder handschoenenkastje

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kan dit artikeltje van pas komen?
http://www.eldiape.com/boxen/boxen.htm

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie