Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher probleem.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re:

Bericht door Roger B. (11)61 »

willem451 schreef:Zekeringen zitten achter het klepje onder de bestuurdersstoel aan de voorzijde.
bij een "gewone"t4 (niet camper) zitten volgens mij geen zekeringen onder de stoel........... bij de mijne in elk geval niet, en ik heb wel (tot standkachel omgebouwde)bijverwarmer D3Wz
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: Re:

Bericht door willem451 »

Roger B. schreef:
willem451 schreef:Zekeringen zitten achter het klepje onder de bestuurdersstoel aan de voorzijde.
bij een "gewone"t4 (niet camper) zitten volgens mij geen zekeringen onder de stoel........... bij de mijne in elk geval niet, en ik heb wel (tot standkachel omgebouwde)bijverwarmer D3Wz
Heb een "gewone" caravelle van 2003 met vanaf de fabriek ingebouwde eberspacher (luchtverwarming) en die zekeringrn zitten onder de bestuurdersstoel.

Groet Willem 451
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is al een verschil, de luchtverwarmer zit ook op een totaaal andere plek en daarin lijkt jouw Caravelle meer op een camper.

Mijn Caravelle uit 96 heeft alleen die bijverwarming tegen de linker chassisbalk vooraan....


Ik begrijp (behalve voor campers) sowieso niet waarom je in hemelsnaam luchtverwarming in een auto zou bouwen (of af fabriek bestellen.... met motorverwarming bereik je net zoveel en meer (tevens motor op temperatuur gebracht)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door bas caravelle »

Een d4wz en een d5 wz zijn iets hoger dan een d3wz. Ik heb zonder al teveel rompslomp de kachel kunnen monteren. Uitlaat en waterslangen zijn flexibel genoeg.

Mijn d5wz kwam uit een renault traffic. Deze had een ander aansluitschema dan mijn oude d3wz. Ik heb alleen de stekker moeten omstekkeren en aangesloten.

Ik neem aan dat bij twee vw kachels de bedrading niet afwijkt.

Het vermogen van de pulspomp verschilt tussen een d3wz en een d5wz. Of die van een d4wz gelijk is aan een d3wz weet ik niet. Maar een grotere kachel heeft meer opbrengst nodig. Er zit niet een soort inspuitregeling op de pomp en deze wordt volgens mij geregelt via de grote van de pulspmp.

succes,

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
broeck
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2009, 13:51

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door broeck »

Beste Roger B

Ik dacht dat ik mijn verhaal goed aan u had uitgelegd in arnhem. De klokjes van VW, gemaakt door webasto waren wel degelijk anders toen de tijd. Inmiddels werken de klokjes met rode verlichting nu ook met can.
Ik weet nog goed dat u een papiertje bij u had van een duitse site waar ze een goedkoper kabelboompje aanboden voor o.a de T5. Deze was inderdaad goekoper. maar geen orgineel webasto onderdeel. (immitatie) Deze was bruikbaar voor de t5, want deze heeft geen software update nodig. Veel andere VW modellen wel. Deze update zat niet bij die set.
U bent dus appels met peren aan het vergelijken, jammer want het was echt niet mijn bedoeling om een L@L vehaal op te hangen, sterker nog ondanks dat u tot 2X toe bij bent geweest voor advies, geen dubbeltje heeft uitgegeven heb ik u al die tijd geduldig te woord gestaan, en hebt u van het advies gekregen dat die immitatieset voor u toepasbaar was ( Allemaal service van mijn kant). Jammer dat u mij nu op dit forum onderuit haalt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Knap dat u dat nog weet na 5 jaar.................

ik had niets bij me toen ik bij u was, zeker geen blaadje met duitse informatie van een site....... en de zelfde dag of de dag erna heeft Webasto Nederland me verteld dat de klokjes op de kleur verlichting na allemaal identiek zijn. Ik heb meteen gezegd dat het om die (naar buiten wijzend) T5 ging dus dat van die software ...had u toen ook kunnen weten.

Ik kan me niet meer herinneren of het blauwe klokje volgens Webasto wel of niet los leverbaar was.

De set die ik gekocht heb was exact gelijk aan die die u mij wilde verkopen, gekocht bij de Webastodealer (bosch dienst ) in Emmerich.
als ik me goed herinner kostte de set (niet alleen bij u, maar overal)in Nederland pakweg 365 euro, in Duitsland kostte het me 280 netto incl btw. Ik heb bij het afhalen de blauwe klok uit de verpakking gehaald en omgeruild voor een rode die ze gewoon voorradig hadden.

Wat mij destijds erg stoorde in ons gesprek was dat ik heel erg het idee kreeg (en dit dus na info inwinnen bij Webasto Nederland bevestigd leek) dat het een verkooppraatje was om vooral die set te verkopen en niet alleen een klokje....

Ik heb altijd de neiging om bij bedrijven die niet eerlijk tegen me zijn nooit meer terug te gaan tenzij niet anders mogelijk. Bij eerlijk advies vind ik iets meer betalen niet zo erg, en kom ik graag zo vaak mogelijk terug.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door richie »

Blijkbaar hebben jullie beide een goed geheugen en ook een slecht gevoel over de afloop.

Dit is toch een site van "voor en door elkaar" en niet tegen elkaar.

Groeten,

Richie
broeck
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2009, 13:51

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door broeck »

Beste Roger B

Jammer dat wij elkaar destijds niet goed begrepen hebben. Ik heb zelf een hekel aan verkoop praatjes ( en ik kan dat ook niet goed), dus het is nooit mijn bedoeling geweest om die te houden. ( Ik ben monteur, gelukkig geen verkoper)
Ik probeer mensen te voorzien van een eerlijk advies ( en weet dan dat ik die persoon niets zal verkopen, tot verdriet van mijn werkgever) en krijg hier vaak complimenten van mijn klanten over.

U bent de eerste die het tegenovergestelde voelde tijdens ons gesprek. Spijtig en mijn Excuses hiervoor ( ik en/of u kan/kunnen natuurlijk een slechte dag hebben gehad)

Ik hoop toch dat u veel plezier met uw Webasto uitbreidingsset zult hebben in uw T5 heeft de komende Winter.
groeten Bas
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Multivan Generation »

@ Broeck,
hij heeft geen T5 meer....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door SCOTT »

Ik zal hier maar verder gaan om geen nieuwe topic te hoeven aanmaken.

Zoals jullie weten heb ik mijn T4 nog maar een jaartje nu. En ik ben bezig om hem zo in zo goed mogelijke staat te brengen. Doch blijf ik nog een probleem hebben.

Mijn climatronic blijft een storing geven waarneer je het contact omdraait begint ie te knipperen. Volgens de garage nniet 'veel' aan te doen, omdat er indertijd nogal wat problemen met die dingen zijn geweest. Beste remedie vervangen... oke, het ding bolt goed , dus laat het maar zitten dan.


Maar bijkomend werkt mijn koelwaterverwarmer niet. Zou dit te maken kunnen met de climatronic of is dat systeem volledig apart?

Dit zou ik eerst eens willen weten voor ik emee verder ga voor de koelwaterverwarmer te laten herstellen.


bedankt mannen
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mijn weten is de koelvloeistofverwarmer bij de T4 in principe een VOOR verwarming die alleen gekoppeld is aan het verwarmingssysteem in de auto om de aanjager aan te zetten. Bij koud weer en lopende koude motor zou de kachel dus moeten branden.

Niet branden kan diverse oorzaken hebben
-geen spanning
-geen brandstof
-vastgelopen ventilatortje
-defecte gloei/vonk-bougie
-defecte of vervuilde vlambewakingssensoren

Het is van belang te weten of de eberspächer helemaal niets doet of dat ie tijdens of na het opstarten afhaakt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door SCOTT »

Roger B. schreef:bij mijn weten is de koelvloeistofverwarmer bij de T4 in principe een VOOR verwarming die alleen gekoppeld is aan het verwarmingssysteem in de auto om de aanjager aan te zetten. Bij koud weer en lopende koude motor zou de kachel dus moeten branden.

Niet branden kan diverse oorzaken hebben
-geen spanning
-geen brandstof
-vastgelopen ventilatortje
-defecte gloei/vonk-bougie
-defecte of vervuilde vlambewakingssensoren

Het is van belang te weten of de eberspächer helemaal niets doet of dat ie tijdens of na het opstarten afhaakt.

Roger, hij doet volledig niets. Ik moet wel toegeven ik ben er nog totaal niet mee bezig geweest. De garage heeft er wel al naar gekeken maar kon niets vinden. DUS uit jou tekst kan ik afleiden dat de storing op de climatronic niets te maken kan hebben met het NIET werken van de koelwaterverwarmer? Als je alle storingen afvraagt bij het uitlezen, komt de eventuele foutcode er ook tussen te staan van de eberspacher?
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij komen er geen storingsmeldingen van de kachel naar voren bij uitlezen van de auto, een eberspächerdealer schijnt er wel iets aan uit te kunnen lezen (niet via de auto maar direct op de kachel)

Als je het LAAT repareren adviseer ik je sowieso om bij een eberspächerdealer langs te gaan en niet bij de VW dealer. Eberspächer weet echt beter hoe het apparaat in elkaar zit dan de VW-dealer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door SCOTT »

Roger B. schreef:volgens mij komen er geen storingsmeldingen van de kachel naar voren bij uitlezen van de auto, een eberspächerdealer schijnt er wel iets aan uit te kunnen lezen (niet via de auto maar direct op de kachel)

Als je het LAAT repareren adviseer ik je sowieso om bij een eberspächerdealer langs te gaan en niet bij de VW dealer. Eberspächer weet echt beter hoe het apparaat in elkaar zit dan de VW-dealer

Ja, Bij vw vond ik dat ze dit ook lieten blijken om zo een dealer op te zoeken...Ze konden ook eentje laten afkomen maar wordt kostelijk ......

Ik had hier op het forum als eens gelezen dat er in Nederland ene zit, zou dit in belgie ook zo kunnen zijn? Anders google ik wel ff



EDIT

http://www.cartronic.be/framesetmidden.htm" onclick="window.open(this.href);return false; eberspachter dealer in belgie (maaseik)
Iemand ervaring hiermee?
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door kroonhome »

Hoi Scott,

Zoals je al eerder in dit topic kon lezen heb ik ook problemen met mijn Eberspacher koelwater verwarmer gehad. Deed dus ook helemaal niets. Via Stijhn (jouw landgenoot) heb ik in navolging van hem een nieuwe gloeibougie besteld (bestelnummer van Eberspacher) en gemonteerd. Daarna werkte het gewoon weer! :klappen
Zo simpel kan het zijn, als je mijn topics volgt kan je zien hoe het destijds is opgelost.

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Plaats reactie