Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
moeilijk doen bij koude start
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
moeilijk doen bij koude start
Als ik de motor met koud weer (rond het vriespunt, zeg onder de 5á10 graden) en lang (nachtje of dag, zeg maar meer dan 8 uur)staan start heb ik het volgende probleem:
-ik gloei, lampje gaat even aan en dan weer uit
-draai de sleutel verder, startmotor begint te draaien en dan is het net of de accu te zwak is, hij de motor maar NET rond krijgt, de klok en dagteller gaan uit, motor slaat aan en alles komt op "nul" weer terug in beeld.
De klok van de standkachel en de radio behouden hun geheugen wel
Eerste gedachte: de accu is slecht, een week of twee geleden nieuwe 88 AH 800A Coldstart accu gekocht en gemonteerd.
Probleem nog niet opgelost. Wel gemerkt dat ik toen ik een keer meteen startte geen probleem had, ondanks dat ie toen wel even moest doorstarten om aan te slaan (-3 buiten)
Iemand een verklaring voor het probleem (of beide problemen)
waar gaat de massa kabel vanaf de min-pool van de accu heen?
-ik gloei, lampje gaat even aan en dan weer uit
-draai de sleutel verder, startmotor begint te draaien en dan is het net of de accu te zwak is, hij de motor maar NET rond krijgt, de klok en dagteller gaan uit, motor slaat aan en alles komt op "nul" weer terug in beeld.
De klok van de standkachel en de radio behouden hun geheugen wel
Eerste gedachte: de accu is slecht, een week of twee geleden nieuwe 88 AH 800A Coldstart accu gekocht en gemonteerd.
Probleem nog niet opgelost. Wel gemerkt dat ik toen ik een keer meteen startte geen probleem had, ondanks dat ie toen wel even moest doorstarten om aan te slaan (-3 buiten)
Iemand een verklaring voor het probleem (of beide problemen)
waar gaat de massa kabel vanaf de min-pool van de accu heen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: moeilijk doen bij koude start
Roger,
Kijk inderdaad even naar je massa kabel aansluiting!
Anders eerst even proberen met een startkabel van de accu massa rechtstreeks op het motorblok!
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Kijk inderdaad even naar je massa kabel aansluiting!
Anders eerst even proberen met een startkabel van de accu massa rechtstreeks op het motorblok!
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
![fun :T54LIFE](./images/smilies/T54LIFE.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk doen bij koude start
Ik realiseerde me het mogelijke massaprobleem op het moment dat ik het vorige bericht schreef....
MAAR verklaar dan eens waarom ie er WEL last van heeft MET voorgloeien en NIET als ie even moet doorstarten, dan blijft ie lekker vol doorgaan tot ie aanslaat
MAAR verklaar dan eens waarom ie er WEL last van heeft MET voorgloeien en NIET als ie even moet doorstarten, dan blijft ie lekker vol doorgaan tot ie aanslaat
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: moeilijk doen bij koude start
Roger,de minpool zit vlakbij je accu aan de massa,en deze wordt doorgelust naar een massa aansluiting boven op de bak.
Zo te horen is het inderdaad een accu probleem.Controleer je laadspanning eens bij draaiende motor(14,4-14,8V),of je raakt stroom kwijt door een verbruiker,je kan een universeel meter tussen je accupool zetten,en kijken wat voor stroom er loopt.
Op het moment dat je start en alles valt weg duidt het inderdaad op een te lege accu.
Paulus
Zo te horen is het inderdaad een accu probleem.Controleer je laadspanning eens bij draaiende motor(14,4-14,8V),of je raakt stroom kwijt door een verbruiker,je kan een universeel meter tussen je accupool zetten,en kijken wat voor stroom er loopt.
Op het moment dat je start en alles valt weg duidt het inderdaad op een te lege accu.
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk doen bij koude start
net even gaan proberen.... starten met startkabel tussen minpool accu en huis dynamo (enige bereikbare metaal ongeveer) geen verbetering.
multimeter eraan (na meerdere pogingen starten)
12,30 volt onbelast
gloeien
zakt naar 11,5
starten, drop naar 9,3 en tellerunit valt uit en reset
Toch accu maar terugbrengen zaterdag?
multimeter eraan (na meerdere pogingen starten)
12,30 volt onbelast
gloeien
zakt naar 11,5
starten, drop naar 9,3 en tellerunit valt uit en reset
Toch accu maar terugbrengen zaterdag?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: moeilijk doen bij koude start
Blijft weinig over,accu is in indergeval niet goed,misschien te lang bij de leverancier gestaan.
Succes,
Paulus
Succes,
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk doen bij koude start
was er al een beetje bang voor..... en nu weer proberen de leverancier er van te overtuigen dat het niet aan mijn auto maar aan zijn accu ligt ![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: moeilijk doen bij koude start
Ik denk dat je het probleem in je startmotor moet zoeken.
Hetzelfde wat je beschijft van de week met een lt 2.5 tdi gehad.
Bij het starten ontstaat er in de startmotor een bijna kortsluiting waardoor bijna alle functies in de auto uitgaan. Radio en klok geheugen oke door de inwendige condensatoren.
De gemeten stroom bij starten was in mijn geval bijna 500 Ampere. De startmotor draaide maar nauwelijks rond, sloeg ook maar net aan.
Chris
Hetzelfde wat je beschijft van de week met een lt 2.5 tdi gehad.
Bij het starten ontstaat er in de startmotor een bijna kortsluiting waardoor bijna alle functies in de auto uitgaan. Radio en klok geheugen oke door de inwendige condensatoren.
De gemeten stroom bij starten was in mijn geval bijna 500 Ampere. De startmotor draaide maar nauwelijks rond, sloeg ook maar net aan.
Chris
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: moeilijk doen bij koude start
Hoi Roger.B, ik had dezelfde problemen als jou, ook nieuwe accu, massakebel enz,enz.
Het was dus de startmotor, nieuwe gereviceerde ik was 200 € armer met in zetten mee,geen problemen meer!!!!!!!!!!
Succes
Gr.Ron![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Het was dus de startmotor, nieuwe gereviceerde ik was 200 € armer met in zetten mee,geen problemen meer!!!!!!!!!!
Succes
Gr.Ron
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: moeilijk doen bij koude start
dat zou ook nog wel kunnen.......heeft natuurlijk flinke opdonders gehad met dat -pas na lang starten aanslaan-probleem van laatst.....
maar weer effe op zoek naar vervangend exemplaar![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
maar weer effe op zoek naar vervangend exemplaar
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon