Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cabineverwarming

vragen over de T5
Jaap de K
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2011, 22:43

Re: Cabineverwarming

Bericht door Jaap de K »

Na ongeveer een jaar toch weer een geknikte kabel. Toch iemand, of ikzelf, tegen de pijlen in gedraaid met alle gevolgen van dien.
De zaak dus weer open gemaakt en de kabel weer recht gebogen. Nog weer een keer goed gekeken en gedraaid. Het probleem zit echt in het rechtsom draaien 12 en 3 uur. Misschien niet goed te zien op de foto maar ik heb 2 schroefjes in de kunststof schijf gedraaid die aan de achterkant van de knop zit. Die schroefjes van 2,5 mm dik en ca 12 mm lang die verhinderen dat de schijf helemaal rond kan draaien en kan dus niet meer tussen die 12 en 3 uur positie komen. De luchtstroom is nu prima te regelen, ook door de 4 roosters in het dashboard.
Flup
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:05

Re: Cabineverwarming

Bericht door Flup »

Mooi opgelost dus :gekte :gekte
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Cabineverwarming

Bericht door SyncRoon »

Ik ben ook bezig met dit kabelkacheltje.... Kabel is goed gangbaar maar ik merk dat er een zwaar (dood) punt in de klep zit als je van ontwaseming raam terug wil. Dan moet je best veel spanning opbouwen op dat stukje aan de draaiknop voordat de klep draait. Met de hand aan de kachelunit gaat het zonder weerstand. Daarbij was het ook zo dat het armpje met pinnetje uit de draaigroef was getrokken (in het middendeel) en de knop dan vast zat.

Eens bekijken zo wat ik daar aan kan doen.

Ik heb de volgende oplossing voor de problemen die ik opmerk. Ik heb een draaiknop die driekwart rond gaat, heen en weer, dus niet 360 graden rond kan draaien.
a knop.jpg
Probleem was tweevoudig;
#1 kabeltje geknikt (vanuit wasemstand op raam terug naar links draaiend)
#2 het armpje waar de kabel aan zit loopt met een pennetje door een groef in de draaiplaat. Dit pennetje/armpje was ontspoord naar het centrale deel waardoor de knop 'vast' zat.

Oorzaak, bij terugdraaien vanaf raam/wasemstand moet het kabeltje enige weerstand/dood punt overwinnen (in de geometrie, niet het draaipunt van de kachelkleppen zelf.) Daardoor knikt de kabel en druk je het armpje uit het spoor. Tweede oorzaak daarvan is dat het spoor van het armpje niet ver genoeg doorloopt waardoor deze in de uiterste stand niet ondersteund is.
het opstaande randje wat het armpje begeleid houdt op aan rand kastje, is te kort voor goede ondersteuning
het opstaande randje wat het armpje begeleid houdt op aan rand kastje, is te kort voor goede ondersteuning
Armpje in uiterste stand kantelt door de spanning en missende ondersteuning, valt zo uit spoor in de draaischijf.
Armpje in uiterste stand kantelt door de spanning en missende ondersteuning, valt zo uit spoor in de draaischijf.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Cabineverwarming

Bericht door SyncRoon »

Als oplossing op het knikken van het kabeltje heb ik aan de kachelzijde er een drukveer tussen geplaatst. Deze helpt het 'dode punt' te overkomen zodat je niet op het kabeltje hoeft te drukken, deze op spanning blijft en het knikken voorkomt. Ik heb hier (tijdelijk, is iets te sterke veer) een 7mm x 30mm drukveer om het kabeleind aan de kachelzijde. Deze heb ik vanwege de sterkte nog iets ingekort naar 24mm maar dat is weer net te kort. Ik heb zojuist een assorti veren besteld, gaan we verder tunen want het werkt.
veertje om de kabel gewonden. deze is net te sterk, en na inkorten te kort. wordt aan gewerkt
veertje om de kabel gewonden. deze is net te sterk, en na inkorten te kort. wordt aan gewerkt
Als oplossing voor het armpje dat kantelt en uit het spoor springt heb ik de ondersteuning langer gemaakt door er een plastic plaatje bij te lijmen met wat verstevigingen. Dat werkt ook.
verticaal schotje gelijmd als verlengde steun voor het armpje. twee horizontale schotjes ter versteviging.
verticaal schotje gelijmd als verlengde steun voor het armpje. twee horizontale schotjes ter versteviging.
Was in begin nog net te stug door de veer, maar inkorten maakte de slag van de veer net te kort waardoor bij snel draaien de kabel nog knikt. Bij langzaam draaien gaat het wel, maar ik ken mijn pappenheimers.


aanvulling, ik heb de veer uitgetrokken tot 32 mm terug. Wel de juiste lengte nu en minder veerdruk. Draaiknop en dashbord terug in elkaar en de knopbediening voelt nu goed en zuiver aan. Lucht komt ook weer in alle standen naar de juiste openingen. Als de veren volgende week binnen zijn bekijk ik welke dit doel kunnen dienen.
Groet, Ronald
Plaats reactie