Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Velgen & bijbehorende banden ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Eric D
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2007, 17:10

Velgen & bijbehorende banden ?

Bericht door Eric D »

Beste Weetjewellers :toppie ,

Heb bij RSL Tuning de volgende velgen gezien Velg Big 8,5 J 18 Inch ET 50 draagkracht 825 Kg per stuk.
Deze velg word geleverd met 245/45 R18 band, wat ik eigenlijk al aardig breed vind !
Het weggedrag zal hierdoor niet beter worden, zoeken in sporen op de weg aquaplanning, bandengeluid etc. :nuts
Nou is de vraag, hoe breed moet de band minimaal zijn op deze velg ? :bonk

Mvrg Eric D :ikrij
lexy
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:02
Locatie: Maassluis

Re: Velgen & bijbehorende banden ?

Bericht door lexy »

Eric D schreef:Beste Weetjewellers :toppie ,

Heb bij RSL Tuning de volgende velgen gezien Velg Big 8,5 J 18 Inch ET 50 draagkracht 825 Kg per stuk.
Deze velg word geleverd met 245/45 R18 band, wat ik eigenlijk al aardig breed vind !
Het weggedrag zal hierdoor niet beter worden, zoeken in sporen op de weg aquaplanning, bandengeluid etc. :nuts
Nou is de vraag, hoe breed moet de band minimaal zijn op deze velg ? :bonk

Mvrg Eric D :ikrij
Zou het inderdaad zo zijn dat een ieder die brede banden onder zijn bus monteerd hierop zoveel inleveren?
Zou het niet liggen aan het type band?
Heb vroeger pirelli onder mijn wagen gehad , met droog weer waren ze perfect , maar als het ging regenen was het een drama.
Je heb momenteel zoveel soorten banden (ook vreemde merken)die ook heel goed zijn.
Zo zijn bijvoorbeeld roadstone en federal banden op de markt.
Ik hoor daar positiefe berichten over , en ze zijn niet duur.
Ze zullen waarschijnlijk wel iets meer lawaai maken , maar zou dat nou heel erg storend zijn?
En wat is meer lawaai.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Velgen & bijbehorende banden ?

Bericht door Guus NLB »

Ik kan je uit ervaring zeggen dat 255/45x18 op 8,5 breed zeer goed rijdt en geen problemen geeft m.b.t. spoorzoeken.
LET ZEKER BIJ VW PRODUCTEN ALTIJD ERG GOED OP DAT DE SPOORBREEDTE VÓÓR NIET VERANDERD !!!!
Dit i.v.m. de standaard negatieve schuurstraal.
Eric D
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2007, 17:10

Re: Velgen & bijbehorende banden ?

Bericht door Eric D »

Guus NLB schreef:Ik kan je uit ervaring zeggen dat 255/45x18 op 8,5 breed zeer goed rijdt en geen problemen geeft m.b.t. spoorzoeken.
LET ZEKER BIJ VW PRODUCTEN ALTIJD ERG GOED OP DAT DE SPOORBREEDTE VÓÓR NIET VERANDERD !!!!
Dit i.v.m. de standaard negatieve schuurstraal.
De ET waarde van de staandaard stalen T5 Velg is ET 51 de Alu velgen van RSL hebben een
waarde van ET 50.
De spoorbreedte is dan toch nagenoeg onveranderd gebleven of vergis ik mij daarin ? :bonk

Ik heb namelijk een tijdje geleden meegereden in een Vito V6 diesel ,wat opzich een hele stille auto was, alleen de banden (245/50) gaven veel rijgeluid, wat wel jammer was omdat de auto voor de rest erg stil was!
Vandaar de opmerking lawaai in combinatie met brede banden.

Mvrg Eric
Plaats reactie