Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor kapot?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot?

Bericht door krekwakwol »

Maar hier hebben ze het volgens mij over de bevestigingsbout aan distributie zijde, als hij daar breekt, doet geen cilinder het meer. (Lijkt mij)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door Multivan Generation »

De motor moet open om te zien welke schade er is, en daarna een plan van aanpak maken met kostenraming.
Nu is en blijft het oud-Hollands koffiedik kijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

Helemaal eens. Eerst een serieuze diagnose. Met wat wild gokken kom je niet verder.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot?

Bericht door krekwakwol »

Wie gokt er wild dan :vraagteken
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

krekwakwol schreef: 25 jun 2023, 16:24 Wie gokt er wild dan :vraagteken
De garage die 'een onderzoekje heeft gedaan en "vermoedt" dat de nokkenas is gebroken. Dat was wel een heel oppervlakkig onderzoekje..
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot?

Bericht door krekwakwol »

Ik snap het en voor een garage is het helemaal not done om zulke uitspraken te doen zonder goed onderzoek.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door vwcampersite »

Ik ga de bus naar een andere garage laten brengen om het klepdeksel te openen en dan maar eens verder kijken..
Je weet nu eigenlijk net niks.. de garages hebben het helaas alleen erg druk. Waar ie nu staat zou pas in augustus tijd hebben.
JB autoservice zit helaas niet bij mij in de buurt en heeft de komende weken ook nog geen tijd.

Vraag waar ik mee loop is met name of het blok is afgeschreven en er een ander blok in moet of dat deze nog te redden is..
Wat zijn dan de risico's en wil ik die nemen..
Andere mogelijkheid is een revisieblok; waar moet op gelet worden bij het aanschaffen van een dergelijk blok, bij welke partij kun je dat het beste doen, en wat mag je verwachten van zo'n blok? Is een goed gereviseerd blok "als nieuw" ?
Een goedkopere optie is een vervangingsblok.. maar is dat verstandig als je toch al veel kosten maakt..

Zijn er nog andere opties? Een nieuwer type bus kopen en deze eventueel als donor gebruiken is denk ik ook een heel gedoe en financieel een uitdaging...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot?

Bericht door krekwakwol »

Welke regio zit je dan, misschien heeft een WjWer een tip voor een goede T5 garage bij je in de buurt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door vwcampersite »

Ik kom uit de buurt van Schagen/ Alkmaar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht eens met Erdem contact opnemen?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

Mocht je uiteindelijk op zoek moeten naar een gereviseerd blok of je eigen blok willen laten reviseren:
Het 2.5 tdi blok is zeer complex en moeilijk te reviseren omdat het geheel van aluminium is en de afstand tussen de cilinders bijzonder klein is. Het uitboren van de cilinders en het inpersen van stalen bussen leidt in veel gevallen vroeg of laat tot weggegooid geld. Mocht je het duits een beetje machtig zijn: op het duitse TX Board is hier zeer veel over te lezen en hier is veel expertise aanwezig.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door vwcampersite »

ik heb eindelijk weer nieuws..... alleen helaas geen goed nieuws..

Klepdeksel is er af gehaald en nokkenas en ook tuimelaaras was heel, het geluid kwam bij testen ook van dieper.
Dus ze hebben onderzijde losgehaald en daar al vrij snel geconstateerd dat er veel ijzerslijpsel in het carterdeksel lag.
Conclusie daarmee was eigenlijk dat het blok afgeschreven was, niet waard om er verder in te investeren..

Nu dus gaan kijken naar een revisieblok :nuts . Graag zou ik suggesties krijgen waar dit blok vandaan te halen en waar op te letten.
Ook natuurlijk niet onbelangrijk, wat eventueel nog meer te vervangen/ controleren als het blok er toch uit is. (motorisch , ophanging/ aandrijving etc.)

Freek gaf al aan dat blokken met stalen bussen in de cilinders vaak tot problemen leiden echter wat zijn de alternatieven? De nikasil laag laat ook los.. wellicht bij mijn blok wel het geval...
Een revisie bedrijf dat ik gesproken heb heeft er goede resultaten mee.. Ik vind het lastig..

Maar belangrijkste vind ik de ervaringen bij een bepaald bedrijf.

Alvast bedankt weer voor het meedenken!
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

Als de plasmalaag in tact is zou je volgens mij een revisie zonder stalen bussen kunnen overwegen. De plasmalaag begeeft het voornamelijk door oververhitting van het blok.
In ieder geval wordt op het TX Board nadrukkelijk gewaarschuwd voor de advertenties op ebay waar compleet gereviseerde blokken (met stalen bussen) met garantie en soms inbouw worden aangeboden onder de 4000,-. Soms haalt zo' blok niet eens de thuisreis en blijkt de garantie waardeloos. Neem het forum maar eens door op een avondje. Genoeg leesvoer.
Goed mogelijk dat de goede revisie bedrijven wel stalen bussen probleemloos kunnen toepassen. Je kan het namelijk op 2 manieren doen: onder grote druk de bus erin persen of de bus met vloeibare stikstof krimpen en dan de bus er in persen waarbij dit laatste dan de beste methode schijnt te zijn.
Een nieuw onderblok van vw schijnt helaas tegenwoordig enorm kostbaar te zijn. Nb ik ben geen ervaringsdeskundige maar heb me er de laatste jaren veel in verdiept omdat mijn t5 als camper een relatief dure auto is ondanks leeftijd en km stand en het niet ondenkbaar is dat ik ook eens hiermee te maken krijg. Je doet een camper immers niet zo maar weg als alles behalve de motor in top conditie verkeert.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door vwcampersite »

Eindelijk kan ik weer eens wat nieuws op de site zetten! Het heeft allemaal even geduurd maar eindelijk kunnen we weer met de bus rijden :adhd ..

Zoals ik in het laatste bericht aangaf moest ik op zoek naar een vervangingsblok/ gereviseerd blok of mijn eigen blok laten reviseren. Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Dit oa omdat er ook niet direct een ander knap blok beschikbaar was. Ik ben in contact gekomen met Berger Motorenrevisie uit Heereveen en heb het blok, nadat het er door een andere garage was uitgehaald, naar hun toegebracht.

Afbeelding Afbeelding

Ben daar zeer vriendelijk ontvangen en heb een rondleiding door het bedrijf gekregen en ze hebben toegelicht hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Afgesproken was dat het blok volledig zou worden gereviseerd.
Zij zijn aan het blok begonnen en kwamen er achter dat de krukas gebroken was... dit hadden we eigenlijk niet zien aankomen.
Afbeelding

Hoe en waarom die nu gebroken is is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk. 70 a 80 duizend km geleden is het tweemassa vliegwiel vervangen. Een niet goed werkend exemplaar geeft extra belasting op de krukas maar of daar nog aan gerelateerd is (?). Wie een idee heeft mag het zeggen.
Dit had wat nevenschade gegeven maar verder zag alles er nog redelijk uit los van slijtage. Cilinder wanden ook niet heel slecht maar zeker niet meer als nieuw dus toch besloten om deze te verbussen. Daarmee zijn ook de zuigers vervangen (+ 1 zuigerstang), zit er een nieuwe kop op, nieuwe nokkenas, nieuwe turbo, een "PDE brucke" en natuurlijk allerlei andere kleine onderdelen. Als je het doet moet je het goed (laten) doen!

Onderstaand een aantal fotos van het proces;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Doorlooptijd was 4 tot 6 weken dus dat was even wachten en helaas geen zomervakantie met de camper... Toen ie gereed was direct opgehaald en naar garage gebracht waar mijn bus stond. Daar hebben ze hem, na weer een paar weken wachten, weer netjes ingebouwd en kan de auto worden ingereden!

Van het revisiebedrijf heb ik de hele doos met onderdelen die vervangen zijn meegekregen. Zie onderstaand hiervan enkele foto's waar ook schade/ slijtage te zien is aan onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Een bijzondere is deze ; Hoe kan dit zijn ontstaan?? hitte?
Afbeelding

Bij de waterpomp is de rubberen ring helemaal gaar.. Weet niet of dit door de demontage komt of dat er een andere oorzaak voor is..
Afbeelding

De nokkenas en kabelboom e.d. zijn ook vervangen maar waren eigenijk nog wel in orde, die bewaren we dus maar (of verkopen).
Al met al een hele operatie en ik mag dan ook hopen dat ie goed mag blijven lopen!

Heb hem gisteren dus opgehaald en moet nu inrijden. Kan iemand me daar nog tips over geven? Daarnaast natuurlijk ook weer het olie verhaal, wat kan er het beste in? Hoor toch vaak dat een 5W30 prima is voor deze blokken, wat doen jullie tegenwoordig .

Hoop jullie hiermee weer geïnformeerd te hebben!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot?

Bericht door krekwakwol »

Wauw, dat was een hele operatie, fijn dat ze een mooie fotoreportage gemaakt hebben van de revisie.
Voor ons ook interessant.
Hopelijk kun je nu weer jaren probleemloos verder en kun je de kosten over lange tijd uitsmeren.

Volgens mij is dat wel de vliegwiel kant waar de breuk zit, dus een kapot 2 massa vliegwiel zou daar mogelijk invloed op gehad kunnen hebben.
Is die ook gelijk vervangen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie