Ik ben benieuwd of er door jullie de afgelopen twee dagen met een hefdak gekampeerd is?
Ik heb zelf een kompaktdak en de bus schudde af en toe best.
Blijft het met een hefdak allemaal heel met zulke wind?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hefdak en wind.
Re: Hefdak en wind.
Zo'n hefdak kan heel wat wind hebben maar ook een beetje afhankelijk van de kant waar de wind op staat. Met de wind van opzij heb ik wel met windkracht 6 à 7 gekampeerd. Onderweg naar Zweden hadden we een keer op een tussenstop windkracht 8 met veel regen en toen hebben we het dak uit voorzorg dicht gelaten, ook omdat we de volgende ochtend vroeg weer verder gingen.
Met een storm als gisteren zou ik het niet open doen, dan maar even minder ruimte. Zo lang duurt zo'n storm meestal niet.
Met een storm als gisteren zou ik het niet open doen, dan maar even minder ruimte. Zo lang duurt zo'n storm meestal niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Hefdak en wind.
Jazeker het hefdak hebben wij gewoon open gehad de afgelopen dagen. Ook nu is het dak omhoog! De kunst is om het mooie weer op te zoeken mocht het toch waaien dan kan zo’n hefdak best wat hebben zoals Hanz al aangeeft. Wij doen het wat op gevoel. Waait het toch te hard dan lekker sluiten. Slaapt ook een stuk rustiger.
Groetjes uit Turkije
Groetjes uit Turkije
2.4D California 1991
http://petitbus.nl
http://petitbus.nl
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Hefdak en wind.
ik weet niet of je al je beugel hebt vervangen door gasveren.
Maar bij een windhoos aan het ijsselmeer stond het hefdak met gasveren , van mijn kano maatje, naast me scheef op het busje. Mijn dakje met beugeltje wat er naast stond was niets aan te zien.
De scharnieren van het busje met de gasveren waren helemaal scheef en de dakbevestigingsbouten waren door het polyester dak getrokken.
Dus met zulke wind beter je dakje dicht.
Maar bij een windhoos aan het ijsselmeer stond het hefdak met gasveren , van mijn kano maatje, naast me scheef op het busje. Mijn dakje met beugeltje wat er naast stond was niets aan te zien.
De scharnieren van het busje met de gasveren waren helemaal scheef en de dakbevestigingsbouten waren door het polyester dak getrokken.
Dus met zulke wind beter je dakje dicht.
Re: Hefdak en wind.
Goed punt.peetjeadhdtje schreef: ↑03 nov 2023, 20:05 ik weet niet of je al je beugel hebt vervangen door gasveren.
Maar bij een windhoos aan het ijsselmeer stond het hefdak met gasveren , van mijn kano maatje, naast me scheef op het busje. Mijn dakje met beugeltje wat er naast stond was niets aan te zien.
De scharnieren van het busje met de gasveren waren helemaal scheef en de dakbevestigingsbouten waren door het polyester dak getrokken.
Dus met zulke wind beter je dakje dicht.
Wij hebben sinds 2020 gasveren omdat de beugel stuk was (de veer in het scharnier van de originele beugel was kapot, dit zorgde eervoor dat het dak bij een briesje soms zomaar dicht kon klappen). Maar wij hebben wel het gevoel dat de originele beugel steviger en stormvaster was. Daarom inderdaad, dakje dicht als je het niet vertrouwt. Maar evengoed heeft ons dak ook met de gasveren alweer flinke rukwinden overleefd. De richting en hoe recht je bus staat heeft volgens ons ook veel invloed op de stevigheid bij storm. Ook het bijkomende gemak dat de gasveren opleveren bij openen en sluiten van het dak zorgt dat ik denk ik niet terug wil naar de beugel. Speelt bij ons wel mee dat er een flink zonnepaneel op ligt. Dat maakte het openduwen met de originele beugel vrij zwaar.
2.4D California 1991
http://petitbus.nl
http://petitbus.nl