Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rammelende zijdeur

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Edwin, slot is op de bus, dus hoop dat ie op tijd binnen is om te knutselen.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Rene,

:toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag is Edwin langs geweest.
schuifdeur helemaal verwijderd, dus helemaal eraf,
stukje gereden rammelen.

Voor de zekerheid de schuifdeurrail eerst gecontroleerd en iets vaster gedraaid, de moeren zaten iets te los.

Weer rijden zonder schuifdeur en nog rammelen.

Probleem ligt dus niet in de schuifdeur en ook niet in het schuifdeurslot, want alles stond tegen de muur terwijl we reden.
Alle beweegbare delen in de geleiding van de schuifdeur, zoals de rollertjes etc netjes schoongemaakt en voorzien van wat smeermiddel.
Schuifdeur weer netjes gemonteerd en sluit weer als een oester.

Rammeltje blijft en zit dus absoluut niet in de schuifdeur.
Zodra er ingeveerd wordt hoor je het.
Misschien een veer gebroken?
Gecontroleerd en beide veren zijn okee.

Onder de auto gelegen en proberen met tikken en kloppen en visueel bekijken of er iets tegen iets aanloopt.

Alleen de stekkerverbinding van de remblokslijtagebedrading rechtsachter zat een beetje dubieus. Iets verdraaid waardoor hij niet meer tegen de onderkant aan kon komen en dus geen contact meer kon maken.

Achterveer gedemonteerd en de schijf aan de bovenzijde gecontroleerd, misschien is die ingesleten en kapot? Nee was in zeer goede staat.

Alle contactvlakken van de veer op de achteras en de schijf aan de bovenzijde voorzien van wat kopervet. Geen resultaat.

De schokdemper los gehad en mijn vermoeden is dat de bovenkant van de schokdemper metaal op metaal contact kan plaatsvinden, dus dat de rubberen bus in de schokdemper niet helemaal jofel is.

De schokdempers aan de voorzijde zijn ook niet echt in nieuwstaat, meer richting versleten.

Het geluid komt 100% zeker van de rechter achterzijde vanaf de DC naar achteren toe, en mijn vermoeden na het geluid te horen tijdens het rijden , is dat het net voor de wielkast ergens moet zitten.
De auto is voorzien van ABS...

Heeft iemand anders nog een idee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Heeft niemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Of een redenatie waar Edwin verder mee kan?

Alvast dank, ook namens Edwin :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Misschien is dit een vraag om verder te komen.
Wanneer hoor je het.
Bij afremmen ?
Bij optrekken ?
of continu ongeacht rijgedrag ?
Geluidweerkaatsing, zodat het lijkt alsof het bij de schuifdeur wegkomt ?



Tsja waarom vraag je dat hoor ik nu denken. Klinkt gek, maar soms is het iets wat niemand ooit zou verwachten. Een collega van mij had een knikker in de dorpel. Ja een echte knikker. Pas toen de (sl)opel rot genoeg was en er gelast moest worden kwam dit jarenlange probleem boven tafel. Daarvoor had ze ruim 2jaar lang een vreselijk gerammel gehoord aan één kant. Hoe dat ding er oot ingekomen is zal altijd een raadsel blijven. (waar gebeurd) En je wilt niet weten hoeveel uur er in het zoeken is gestopt.
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door EdwinBk »

Het rammelen hoor je het beste als je op slecht wegdek rijdt.
Als er kuiltjes of onregelmatigheden in het wegdek zitten hoor je het heeeel goed.
Ik ben in ieder geval al blij dat we de schuifdeur uit kunnen sluiten.
We hebben de schokdemper ook los in handen gehad maar hier was niets aan te zien of te horen (Bij het schudden )
We hebben hem wel in kunnen drukken met de hand, deze veerde langzaam weer terug in oorspronkelijke positie.
Ik heb het ook nog even getest met een maatje van me, deze stond op de trekhaak te springen en het piepen/kraken komt ergens tussen de schokbreker en achterbrug scharnierpunt vandaan.
Hier is niets bijzonders te zien.

Wie weet wat nu ???
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door Paulus »

Edwin, heb je ook sidebars?Ik heb een tijdje terug meegemaakt dat bij het veren van de draagarm deze tegen de bevestiging van de sidebar aankwam,dit was ook moeilijk te vinden.Misschien een optie?

Gr,

paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door j.d.hukema »

Controleer het hitteschild van je uitlaat eens.Zit helemaal vooraan .Was bij mij de oorzaak.Deze willen wel een losknappen.Heb hem verwijderd en gerammel is weg.Kan geen kwaad volgens de dealer.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door Multivan Generation »

@ Dick,
dat hebben we gecontroleerd maar zat netjes en goed vast.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 914
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door the sandman »

hallo
zou er iets tussen de wand gevallen kunnen zijn..?? tussen de buitenwand en de binnenwand rechts achter ?? misschien maakt dit een rammelend geluid.
zou kunnen na de omschrijvingen die gegeven zijn.
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door EdwinBk »

Ik heb geen sidebars,dus daar kan het niet aan liggen.
Ik moet het nog even uitzoeken maar de mogelijkheid dat er iets tussen de zijwand is gevallen lijkt mij vrij klein.
Ik heb wel een adres in Duitsland ( http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=13 ) voor nieuwe schokdempers gevonden voor een zeer gunstige prijs van 65 € B 6 Sport Bilstein B46-1912 en B46-1911. Ik heb nu 185.000 km gereden met de originele schokdempers dus mogelijk dat het probleem hier aan ligt. Ik weet niet wat een normaal km aantal is voor het vervangen van de schokdempers.


Ik hoop jullie op de nieuwjaarsmeeting te zien ,kunnen we nog even nababbelen. :toppie
Laatst gewijzigd door EdwinBk op 11 jan 2008, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door Harm »

Voor 4 Bilstein B6 schokbrekers 417 Euro en dan nog verzendkosten, lijkt me niet zo gunstig.
Hier een Ebay-aanbieding: http://cgi.ebay.de/VW-BUS-T4-4-BILSTEIN ... dZViewItem
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door Multivan Generation »

Harm,
4 maal 65 euro is bij mij 260 euro...
Dus waar jij jouw bedrag vandaan haalt??? :nuts :nuts :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door Harm »

Hallo Peter,

Toen ik gisteren op de link van Edwin klikte kreeg ik de een of andere grote Duitse auto-onderdelenverzendhandel te zien. De prijs van een B6 voor-of achterschokbreker was daar ruim 104 Euro per stuk (is ook zo'n beetje de gangbare prijs). Ik zie dat Edwin gistermiddag zijn bijdrage heeft geredigeerd, er is nu ook een andere link dan ik had (op dit moment doet die link bij mij het overigens niet). 65 Euro per stuk lijkt mij meer de prijs voor de gewone B4 schokbreker van Bilstein.

Ik ben ook al een tijdje aan het rondkijken voor B6 schokbrekers en een lagere prijs dan de Ebay-aanbieding die ik noemde heb ik de laatste tijd niet gezien. Er is ooit sprake geweest van een verzamelbestelling in het Duitse T4-forum waar een totaalprijs van 320 Euro werd genoemd maar dat is niet meer aktueel.
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: Rammelende zijdeur

Bericht door EdwinBk »

Hallo allen,

Klopt, ik heb de link aagepast. Tevens heb ik een mail naar de desbetreffende leverancier gestuurd of de prijzen nog klopten.
Mochten er nog meer gegadigde zijn voor schokdempers dan hoor ik dat graag. Als we gezamelijk bestellen wordt zeker de prijs interesanter.Of gelijk aan de 65 € ze op die site over spreken.
Zo gauw ik antwoord heb laat ik het weten.
Op de nieuwjaarsmeeting kunnen we het er nog even over hebben.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Plaats reactie