Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verdelerkap probleem
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12 okt 2023, 22:56
verdelerkap probleem
Hallo Weetjewellers,
De verdelerkap van mijn T4 syncro 2.5 benzine 1996 is weer gebarsten... dit gebeurd zo'n 2 keer per jaar. Zou toch niet moeten kunnen?
Ik kan geen speling voelen op de rotor-as. Is dit een bekend T4 probleem of heb ik dat weer?
Iemand een idee wat dit veroorzaakt?
Alvast dank voor meedenken!
Volksgroeten!
Syncro-Paul.
De verdelerkap van mijn T4 syncro 2.5 benzine 1996 is weer gebarsten... dit gebeurd zo'n 2 keer per jaar. Zou toch niet moeten kunnen?
Ik kan geen speling voelen op de rotor-as. Is dit een bekend T4 probleem of heb ik dat weer?
Iemand een idee wat dit veroorzaakt?
Alvast dank voor meedenken!
Volksgroeten!
Syncro-Paul.
Re: verdelerkap probleem
Hallo Synchro-Paul,
bougies en/of bougiekabels al eens vervangen? lijkt op ovegangsweerstand naar bougie of van bougie.
bougies en/of bougiekabels al eens vervangen? lijkt op ovegangsweerstand naar bougie of van bougie.
Groet, Oskar.
- Bas_Caravelle
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: verdelerkap probleem
Niet normaal…. Heb ik nog nooit gehad…
Er zitten scheuren in de kap… en bij de electroden.
Kwaliteit van het gemonteerde spul? Immitatie of een bosch?
Juiste type rotor? Een te hoge creëert spanning. Vaak wordt nummer van oude component overgenomen bij bestelling van de nieuwe, daarmee kan probleem dus zijn mee vervangen. Goede nummers laten uitzoeken aan de hand van de auto en motortype en die vergelijken.
Hoge weerstand kan, maar zie niet waarom dan de kap zou moeten barsten.
Bas
Er zitten scheuren in de kap… en bij de electroden.
Kwaliteit van het gemonteerde spul? Immitatie of een bosch?
Juiste type rotor? Een te hoge creëert spanning. Vaak wordt nummer van oude component overgenomen bij bestelling van de nieuwe, daarmee kan probleem dus zijn mee vervangen. Goede nummers laten uitzoeken aan de hand van de auto en motortype en die vergelijken.
Hoge weerstand kan, maar zie niet waarom dan de kap zou moeten barsten.
Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: verdelerkap probleem
Bij een hoge weerstand worden de contacten en daarmee de kap ook veel warmer/heter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Bas_Caravelle
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: verdelerkap probleem
Als ik je foto bekijk lijkt de rotor te hoog te hebben gezeten..dus spanning op de kap..
Succes,
Bas
Succes,
Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: verdelerkap probleem
Volgens mij heb je hartstikke gelijk Bas, aan het slijtspoor op/bij de middenelectrode te zien.Bas_Caravelle schreef: ↑21 dec 2023, 16:27 Als ik je foto bekijk lijkt de rotor te hoog te hebben gezeten..dus spanning op de kap..
Succes,
Bas
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: verdelerkap probleem
hij geeft doorslag naar maar 1 bougie, foute rotor kan, maar ik denk eerder aan bougiekabel of bougie van betreffende aansluiting.
Groet, Oskar.
- Bas_Caravelle
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: verdelerkap probleem
Hoi,
De rotor heeft er niet goed op gezeten, of er is een te hoge ( verkeerd type ) geleverd. Mogelijk elke keer aan de hamd van de oude.
Vervolgens is de kap gescheurd vanwege de spanning, vervolgens is er met name bij 1 bougie lekkage …
Kap mag geen soortgelijke sporen laten zien in een jaar.
Reden voor in ieder geval double check aan de hand van je ontstekingsnummer, nrs op kap en rotor etc.
Kap moet je spanningsvrij kunnen monteren.
Fijne dagen!
Gr Bas
De rotor heeft er niet goed op gezeten, of er is een te hoge ( verkeerd type ) geleverd. Mogelijk elke keer aan de hamd van de oude.
Vervolgens is de kap gescheurd vanwege de spanning, vervolgens is er met name bij 1 bougie lekkage …
Kap mag geen soortgelijke sporen laten zien in een jaar.
Reden voor in ieder geval double check aan de hand van je ontstekingsnummer, nrs op kap en rotor etc.
Kap moet je spanningsvrij kunnen monteren.
Fijne dagen!
Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12 okt 2023, 22:56
Re: verdelerkap probleem
Dank jullie wel voor de reacties! Zie het nu pas, geen melding gekregen.
Ondertussen weer een kap en rotor verder. De bus heeft het probleemloos gedaan tot vorige week. Viel spontaan uit en wilde niet meer aanslaan. Wegenwacht constateerde dat in de verdelerkap die er van binnen nog als nieuw uitzag, de bobine aansluiting niets doorgaf. Het koolstof staafje zag er nog perfect uit en het veertje deed het goed.
Nieuwe gehaald (2×) beide het zelfde probleem. Weet het merk niet meer, gehaald bij Fource, maar dus een fabricagefout. Denk dat ik toch maar moet investeren in een Bosch
En ik ga zeker ook even jullie tips checken!
Thanks Volks-bro's
Ondertussen weer een kap en rotor verder. De bus heeft het probleemloos gedaan tot vorige week. Viel spontaan uit en wilde niet meer aanslaan. Wegenwacht constateerde dat in de verdelerkap die er van binnen nog als nieuw uitzag, de bobine aansluiting niets doorgaf. Het koolstof staafje zag er nog perfect uit en het veertje deed het goed.
Nieuwe gehaald (2×) beide het zelfde probleem. Weet het merk niet meer, gehaald bij Fource, maar dus een fabricagefout. Denk dat ik toch maar moet investeren in een Bosch
En ik ga zeker ook even jullie tips checken!
Thanks Volks-bro's