Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dashboard T4

vragen over de T4
Plaats reactie
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

dashboard T4

Bericht door lucky »

Hallo,

Mijn meters (mn toerenteller) van m'n T4 doen het zeer slecht. Af en toe wel en dan weer niet. Ik heb de contacten op de printplaat al opnieuw gesoldeerd. Hierdoor ging de brandstofmeter en temp meter het wel weer doen maar de toerenteller heeft er nog geen zin in.
Heeft er iemand ervaring hoe dit probleem aan te pakken of weet iemand een adres waar je een nieuwe printplaat kan kopen?

Twee probleem is de dashboordverlichting. Die is heel erg zwak. Zijn daar meer ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dashboard T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

complete tellerunits zijn op Ebay-duitsland regelmatig te koop.

Op de tellerunit zit een spanningsregelaar die nogaleens los contact wil hebben, doorsolderen kan helpen (meestal is dan de brandstof en temp meter aanduiding problematisch (zie tips en trucks )

De toerenteller krijgt zijn signaal van de dynamo (1,9 en 2,4) of het motormanagement (TDI's) als dit niet goed is kan je toerenteller moeilijk doen (en soms ook je olielampje aan gaan)

Probeer in elk geval eens de stekkers achterop je zekeringkast allemaal goed aan te drukken, wie weet is het probleem dan wel opgelost (geeft wel vaker vage storingen bij de T4)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Re: dashboard T4

Bericht door Jasper »

Ik heb zo'n zelfde probleem! Mijn toerenteller schiet pas aan als ik `n keertje gas geef na het starten.
Mijn tempmeter is defect, gelukkig werkt mijn benz meter wel....
Eerst mijn Dieselpomp afstellen, dan de uitlaat en daarna komen deze kleinere dingen wel.....

(En ik maar denken dat alleen bij Austin MINI alles kapot gaat!!)
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dashboard T4

Bericht door lucky »

De brandstof en temp meter heb ik al aan de praat gekregen door de contacten van de centrale stekker op de print plaat opnieuw te solderen. Helaas zit er in het toerenteller circuit nog steeds ergens een lost contact.

Waar zit die spanningsreglaar ergens op de printplaat? Dan zal ik die ook nog eens solderen.

[img][C:\Documents and Settings\Marjoluuk\Desktop\boog001.jpg]
[img][C:\Documents and Settings\Marjoluuk\Desktop\boog002.jpg]

Ik heb een 1.9 D (geen Turbo). Weet je ook op welke pin van de connector het signaal voor de toerenteller binnenkomt? Dan kan ik meten of het in de tellerunit zit of ergens daarvoor.

groet

Lucky
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dashboard T4

Bericht door lucky »

Ik heb net de spanningsregelaar doorgesoldeerd maar dat was hem niet. De toerenteller doet het nog steeds niet goed. Ergens zit een los kontakt maar waar?
Iemand nog suggesties?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dashboard T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

hier een link naar T4-WIKI een duitse site met veel info over de T4, als je iets naar beneden scrollt kom je alle pinbezettingen voor de tellerunits van de T4 tegen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dashboard T4

Bericht door lucky »

thanks, ik ga morgen checken of ik op pin 10 signaal heb.
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dashboard T4

Bericht door lucky »

Hoe kom ik er nou achter hoe die connector genummerd is. Waar zit pin 10?
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dashboard T4

Bericht door lucky »

Gevonden!!! het zat in het contact (W) op de Dynamo. Even stekker los en vast gemaakt en hij doet het weer perfect.

http://213.239.212.66/wiki/Bild:Elektri ... luesse.jpg

thanks all
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dashboard T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Vaak staat op het kunststof van stekker of chassisdeel een of meerdere pinnummers vermeld.

Ook kan het zijn dat op de printplaat waar het chassisdeel opgesoldeerd is pinnummer(s) vermeld staan.

Verder zou ik ook niet weten waar je het moet zoeken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie