Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Goedemorgen mede T4 rijders.
Ik maak al lang gebruik van dit forum maar helaas niet actief lid.
toch heb ik momenteel een uitdaging.
ik ben in een 2.4d (AAB uit 1994) een 2.5tdi (AJT uit 1999) aan het knutselen.
De bus is een originele Syncro en behoud daardoor mijn eigen versnellingsbak. (ik heb eventueel wel de sensor om de snelheid uit te lezen)
Vraag 1.
Ik vind diverse schema's online over bussen met de AJT motor maar de kleurcoderingen komen niet overeen met de kabelboom die ik heb.
in de bijlagen heb ik een lijstje opgesteld met de kleuren die de cabine binnenkomen achter de zekeringskast.
Weet iemand wat het juiste schema zou moeten zijn?
Vraag 2.
Moet ik de tellerunit vervangen om de motor te laten werken of kan de motor ook werken zonder de tellerunit?
Startblokkering en de sleutel heb ik (die bij de ECU hoort). Ik weet dus niet of dit iets met de tellerunit te maken heeft.
alvast bedankt voor de informatie
oja, voor de geïnteresseerde, Het betreft de brandweer Westerbork bus. Ondertussen wel een beetje minder herkenbaar.
https://www.weetjewel.com/t4_brandweer.htm
Ik maak al lang gebruik van dit forum maar helaas niet actief lid.
toch heb ik momenteel een uitdaging.
ik ben in een 2.4d (AAB uit 1994) een 2.5tdi (AJT uit 1999) aan het knutselen.
De bus is een originele Syncro en behoud daardoor mijn eigen versnellingsbak. (ik heb eventueel wel de sensor om de snelheid uit te lezen)
Vraag 1.
Ik vind diverse schema's online over bussen met de AJT motor maar de kleurcoderingen komen niet overeen met de kabelboom die ik heb.
in de bijlagen heb ik een lijstje opgesteld met de kleuren die de cabine binnenkomen achter de zekeringskast.
Weet iemand wat het juiste schema zou moeten zijn?
Vraag 2.
Moet ik de tellerunit vervangen om de motor te laten werken of kan de motor ook werken zonder de tellerunit?
Startblokkering en de sleutel heb ik (die bij de ECU hoort). Ik weet dus niet of dit iets met de tellerunit te maken heeft.
alvast bedankt voor de informatie
oja, voor de geïnteresseerde, Het betreft de brandweer Westerbork bus. Ondertussen wel een beetje minder herkenbaar.
https://www.weetjewel.com/t4_brandweer.htm
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
ondertussen al wel wat elektrische schema's gevonden via
viewtopic.php?t=62741
dus dat kan ik alvast verder uitzoeken.
Nu rest alleen de vraag over de teller unit.
viewtopic.php?t=62741
dus dat kan ik alvast verder uitzoeken.
Nu rest alleen de vraag over de teller unit.
- krekwakwol
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Heb jij de WjW DVD al eens thuis gehad?
Daar staat ook veel info en schema's op.
Dan kun je even op het topic kijken, waar hij nu is.
viewtopic.php?t=71409
Daar staat ook veel info en schema's op.
Dan kun je even op het topic kijken, waar hij nu is.
viewtopic.php?t=71409
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Tellerunit van de AJT ook gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
dat lees ik op meerdere plekken,
Mijn vraag is: Is dat nodig?
ik snap dat ik nu van een analoge snelheid kabel naar een digitaal signaal ga en dat het zeker is dat ik de snelheid niet kan aflezen.
Maar heb ik de tellerunit nodig om de motor werkend te krijgen?
Er zit geen CAN-bus op mijn ECU. wel zit er de "diagnose'' lijn tussen de ECU, Startonderbreker en tellerunit.
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Dan doe je het niet..mij om het even.
Ik ga ervan uit dat je het werkend wilt krijgen?
Dan zou ik alle componenten uit de donor auto gebruiken.
Ik ga ervan uit dat je het werkend wilt krijgen?
Dan zou ik alle componenten uit de donor auto gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Een versnellingsbak van een 2.4d syncro heeft heel korte verhoudingen , dat betekend veel toeren draaien en geen topsnelheid .
Waarom gebruik je geen tdi syncro bak ?
Waarom gebruik je geen tdi syncro bak ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Ik heb net in het magazijn gekeken en er ligt geen tdi syncro bak meerPascal-141 schreef: ↑02 mei 2024, 18:05 Een versnellingsbak van een 2.4d syncro heeft heel korte verhoudingen , dat betekend veel toeren draaien en geen topsnelheid .
Waarom gebruik je geen tdi syncro bak ?
Om heel eerlijk te zijn. Deze bak heb ik en heeft nog geen 10dkm gelopen, dat lees je goed er is vorig jaar een nieuwe bak onder gegaan dus zou het jammer vinden om er een andere bak onder te zetten.
Ik heb op dit moment een paar keer vermogen te kort gehad toen in berg op ging In eerste versnelling. 1x op een bergpas in Italië en 1x in het slijk in de Ardenne.
Gewoon tot stilstand gekomen bergop.
De topsnelheid vind ik niet zo spannend.
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
ondertussen een weekje moeten wachten voor wat onderdelen.
Net eerste testrit gereden.
Het is dus mogelijk zonder tellerunit.
ik heb wel de immobilizer moeten uitgezetten (chip van de boordcomputer af gesoldeerd en herschreven)
nu nog kijken hoe dat we de mechanische teller kunnen laten samenwerken met de elektronische sensor.
Net eerste testrit gereden.
Het is dus mogelijk zonder tellerunit.
ik heb wel de immobilizer moeten uitgezetten (chip van de boordcomputer af gesoldeerd en herschreven)
nu nog kijken hoe dat we de mechanische teller kunnen laten samenwerken met de elektronische sensor.
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Dat laatste is niet zo moeilijk, gewoon alles overzetten van de 2.4d. Ook de bak sensor.FreekB schreef: ↑13 mei 2024, 18:14 ondertussen een weekje moeten wachten voor wat onderdelen.
Net eerste testrit gereden.
Het is dus mogelijk zonder tellerunit.
ik heb wel de immobilizer moeten uitgezetten (chip van de boordcomputer af gesoldeerd en herschreven)
nu nog kijken hoe dat we de mechanische teller kunnen laten samenwerken met de elektronische sensor.
Een advies, sluit je teller met kabelboom etc aan. Mijn gok is dat als je hem aansluit je een kerstboom aan lichtjes hebt. In de toekomst wel makkelijk met uitlezen, diagnose stellen en het afstellen van de auto. Kleine tip hoor, wat je er verder mee doe moet je zelf weten
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: AAB ombouw naar AJT / tellerunit en e-schema
Baksensor overzetten is lastig. In de oude bak zit geen sensor maar een (staal)kabel.idh schreef: ↑13 mei 2024, 20:12Dat laatste is niet zo moeilijk, gewoon alles overzetten van de 2.4d. Ook de bak sensor.FreekB schreef: ↑13 mei 2024, 18:14 ondertussen een weekje moeten wachten voor wat onderdelen.
Net eerste testrit gereden.
Het is dus mogelijk zonder tellerunit.
ik heb wel de immobilizer moeten uitgezetten (chip van de boordcomputer af gesoldeerd en herschreven)
nu nog kijken hoe dat we de mechanische teller kunnen laten samenwerken met de elektronische sensor.
Een advies, sluit je teller met kabelboom etc aan. Mijn gok is dat als je hem aansluit je een kerstboom aan lichtjes hebt. In de toekomst wel makkelijk met uitlezen, diagnose stellen en het afstellen van de auto. Kleine tip hoor, wat je er verder mee doe moet je zelf weten
Ik denk dat ik de Sensor open ga halen en de HAL-sensor over ga zetten in de oude teller bak.
Ik heb ooit gelezen dat er een voorbereiding zit voor een HAL-sensor i.v.m. de oude type cruise controle.