Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bank airco

vragen over de T4
Plaats reactie
RobinvanderHelm
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Bank airco

Bericht door RobinvanderHelm »

Iemand ervaring met een bank airco? Overweeg mijn dieselheater te verwijderen en een bankairco te plaatsen. Dan kan ik koelen en verwarmen met hetzelfde ruimtegebruik. Ben benieuwd of er iemand me wat tips kan geven…

Grt Robin
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3780
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bank airco

Bericht door krekwakwol »

Even voor de onwetenden (zoals ikzelf), wat is een bank airco?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bank airco

Bericht door SyncRoon »

Je dieselheater is toch wel wat kleiner als een bank airco (universele inbouw airco unit voor campers). Heb je de originele standkachel onder de bus want als je daar een bank airco wil plaatsen moet je ook een waterdichte omkasting zien te maken als het al past. In de bus vind ik het teveel plaats innemen en je kan hem enkel op walstroom gebruiken of je met een zware accubank en omvormer hebben. Een dak (inbouw) airco is dan misschien handiger?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3780
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bank airco

Bericht door krekwakwol »

Voor de warme nachten gebruiken wij een speciaal koellaken op ons bed (verkrijgbaar bij Beter Bed).
Is een stuk goedkoper dan een airco en tijdens het rijden hebben we de motoraangedreven airco.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RobinvanderHelm
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Bank airco

Bericht door RobinvanderHelm »

https://www.dewitschijndel.nl/dometic-f ... gJJHfD_BwE

Ik bedoelde bovenstaande als voorbeeld. Die lijkt toch niet zo heel groot? Maar als het een heel inbouwcircus gaat worden dan denk ik idd nog even na.

Dakopbouw zou ook kunnen. Maar weet niet of mijn pop-topje dat trekt. Wellicht als ik er een aluminium plaat bij maak ter verdeling van de kracht tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank airco

Bericht door Hanz »

RobinvanderHelm schreef: 20 mei 2024, 16:41 https://www.dewitschijndel.nl/dometic-f ... gJJHfD_BwE

Ik bedoelde bovenstaande als voorbeeld. Die lijkt toch niet zo heel groot? Maar als het een heel inbouwcircus gaat worden dan denk ik idd nog even na.

Dakopbouw zou ook kunnen. Maar weet niet of mijn pop-topje dat trekt. Wellicht als ik er een aluminium plaat bij maak ter verdeling van de kracht tijdens het rijden.
De maten staan in de specificaties op de site van de Wit. Een behoorlijke kast en een stuk groter dan een standkachel. Dit zou niet eens passen onder de auto. En ik vraag me af of dit apparaat wel geschikt is om in de buitenlucht te plaatsen, bijvoorbeeld op het dak. Nog afgezien of je zo'n kast van 21 kilo op je dak wilt hebben.
En lees je ook eens in over de montage van het apparaat. Het is geen kwestie van alleen een kast plaatsen, er zijn ook nog leidingen die een plekje moeten krijgen. En als je de berichten op internet leest zijn het tamelijk lawaaiige apparaten.
Laatst gewijzigd door Hanz op 20 mei 2024, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bank airco

Bericht door Multivan Generation »

Dit soort units zijn bedoeld voor white whales vanaf een meter of 6.
Kleinere camper busjes zoals T4 - T6 behoren niet tot de doelgroep.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bank airco

Bericht door SyncRoon »

https://www.obelink.nl/ecoflow-wave-2-d ... 74805.html

mobiele airco? Misschien dat zo'n systeempje handiger is.
Groet, Ronald
RobinvanderHelm
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Bank airco

Bericht door RobinvanderHelm »

Hij was ook niet bedoeld om onder de auto te schroeven 🙈!
Maar onder de achterbank.

Had dat mobiele systeem van obelink ook al gezien. Is idd wellicht wat handzamer en makkelijker!
Plaats reactie