Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Carolive
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 okt 2020, 08:53

Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door Carolive »

:huilen Oké, mijn geduld wordt zo enorm op de proef gesteld...na 3 monteurs, een half jaar later, stottert de motor nog steeds. :muur
Wie o wie heeft nog zin om mee te denken...de laatste garage weet niets nieuws meer te doen maar het kan toch niet zo zijn dat ik hem naar de sloop moet doen? Heel raar...
Het probleem: de T4 hapert (maar al minder dan een half jaar terug toen hij ineens helemaal inhield en ik niet verder durfde te rijden).
Hij hapert bij lage toeren, nooit boven de 100...dan rijdt hij als een zonnetje. Maar 50 in z'n 3, 60 - 80 in z'n 4 en lage toeren in z'n 2. Filerijden ging laatst prima. Het maakt voor het euvel geen verschil of ik op LPG of benzine rij.

Hier de lijst van dingen die al gedaan zijn:
- Verdeler Bobine
- Bougiekabelset
- Ontsteking stekkers gereinigd: olie in stekker aansluiting
- Hal element gereinigd
- Diagnose i.v.m. overslaan/inhouden motor. Uitlaatgassen gemeten op beide brandstoffen. Benzine: te rijk, LPG: te arm mengsel. Inlaattraject met rookmachine afgeperst. Rook uit 2 carterventilatieslangen. Deze zijn niet meer te koop, zelf slangen op maat gemaakt. Accu opgeladen.
- Nieuwe Bobine
- Impulsgever-'unit' nieuw (was vet van de olie)
Nu is de motorcomputer/ECU (?) eruit op weg naar een bedrijf om te kijken of dit deel gereviseerd moet worden of niet.

Iemand?? Degene met DE oplossing wint een heerlijke taart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door Multivan Generation »

Is de Lamda sensor al eens vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3784
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door krekwakwol »

Je had hier toch al eerder een topic over aangemaakt, dan is het handiger om daar mee verder te gaan i.p.v. een nieuwe aan te maken.
Want daar zijn al heel veel tips gegeven.
Anders moeten we het wiel opnieuw uitvinden.

Zie topic viewtopic.php?t=71195&start=15

Is hij al eens rijdend uitgelezen?
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 22 jun 2024, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Carolive
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 okt 2020, 08:53

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door Carolive »

krekwakwol schreef: 21 jun 2024, 23:43 Je had hier toch al eerder een topic over aangemaakt, dan is het handiger om daar mee verder te gaan i.p.v. een nieuwe aan te maken.
Want daar zijn al heel veel tips gegeven.
Anders moeten we het wiel opnieuw uitvinden.

Is hij al eens rijdend uitgelezen?
Daar heb je gelijk in.
Ik zal de tip van rijdend uitlezen ook doorgeven, dank je.

De volgende lijst is eerder al gedeeld:
Beste Roby,

Het stotteren kan heel veel oorzaken hebben. Ik ben geen monteur, maar snap na 4 jaar onze 2.5 benzine uit '91 wel een klein beetje.

Dingen die vaak stotteren kunnen veroorzaken:
-Lek in vacuum systeem
-Fout in de besturingscomputer (Digifant of mischien bij een 2.0 ander systeem?)
-Fout in elektrisch systeem (bobine, bougi(kabels) Hall sensor
-Gaspotentiometer kapot
-Corrosie op aardepunten
-En nog veel meer obscure weinig voorkomende dingen

Het is echt moeilijk om zonder meer informatie over het probleem je te kunnen helpen voor mensen hier op het forum. Wat mij veel geholpen heeft is Bardi's liste op T4 wiki, daar staat vrij systematisch beschreven waar je allemaal aan kunt denken en dan kan je zelf de makkelijke dingen uitsluiten.

Veel succes

Net een monteur gesproken; en jouw lijstje besproken. Alles erop is al afgewerkt, zonder resultaat.
Laatst gewijzigd door Carolive op 22 jun 2024, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Carolive
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 okt 2020, 08:53

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door Carolive »

Multivan Generation schreef: 21 jun 2024, 22:34 Is de Lamda sensor al eens vervangen?
Dank je wel, die is in 2022 vervangen, toen ik ook een nieuw LPG systeem erin liet plaatsen.
Ilja1974
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door Ilja1974 »

Misschien moet je het eens in een andere hoek zoeken.
Hoeveel km heeft de motor gelopen en hebben ze al eens een compressie test uitgevoerd en hoe zit het met het olieverbruik van de motor?
Hiermee kun je ook een aantal dingen uitsluiten.
Voor het zelfde geld zit het in het draaiende gedeelte.(verbande of ingedaalde kleppen etc)
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door pwhooftman »

Ik ken de VW T4 benzine niet, maar als eerste zou ik proberen onderscheid te maken naar vermoedelijk een brandstofprobleem of een ontstekings/elektronisch probleem:

Brandstof gerelateerde oorzaak:
- het stotteren is afhankelijk van hoeveel gas je geeft, meer gas = meer stotteren
- bij warmer weer is het minder erg dan bij koud weer
- het stotteren is 'vloeiend', het is meer 'inhouden' dan stotteren
Dit betekent te weinig benzine of teveel lucht, lek in vacuum systeem, of een vervroeging van de ontsteking die niet werkt

Elektrische/elektronische oorzaak:
- het stotteren is afhankelijk van het toerental, en enigszins onafhankelijk van hoeveel gas je geeft
- het stotteren is vrij abrupt, de motor gaat aan-uit-aan-uit
- soms zie je ook lampjes of de toerenteller (als je die hebt) meedoen met het stotteren.
In dit geval kan er sprake zijn van ergens een draadbreuk, fout in de ecu (als die er is), slechte massaverbinding tussen blok en voertuig, doorslaande bougiekabel van de bobine naar de verdeler, verdeler onjuist in de motor geplaatst (de vonk moet te ver springen in de verdelerkap, etc. etc.

Kun je op basis hiervan zeggen of het brandstof of elektrisch gerelateerd lijkt? En hoe is het ontstaan, langzamerhand of ineens?
Carolive
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 okt 2020, 08:53

Re: Arch! Na waslijst aan reparaties nog steeds een stotterende motor

Bericht door Carolive »

Top! Bedankt allemaal voor de tips, ik deel het met de garage.
Het lijkt overigens meer een elektronisch probleem dan een brandstof probleem, als ik zo de symptomen lees.

Ik kom erop terug...

Groet, Roby
Plaats reactie