Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

De laatste nachten heb ik zowat door gewerkt, na overdag ook nog de reguliere job te vervullen natuurlijk. Allemaal om mijn bus zo correct mogelijk bij de rdw in Amsterdam aan te kunnen dienen. Van West-vlaanderen helemaal daarheen, Bus op de aanhangwagen, vol goeie moed. Mijn Nederlandse schoonvader zou dan de personen bus naar camper laten omkeuren..., en dat is niet gelukt, want ik heb natuurlijk het latje tussen de b-stijlen verwijderd.
En nu? Zal die vrt dienst waar de rdw me heen wil sturen willen snappen dat ik exact gedaan heb zoals origineel? Ik heb namelijk een origineel hefdak, volledig, door de stijlen doorgezaagd gekocht; helemaal uitgebeend, en alles netjes gemonteerd.... of zal het balkje, dat er eigenlijk zat om de dakplaat niet te laten kletteren mijn project nekken? Ervaring? Ik snor ondertussen teleurgesteld weer naar België
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Daarnaast heeft mijn multivan camper te weinig technisch toelaatbare maximummassa om 7 personen te herbergen. Heb al gemaild naar dieteren. (Is nu 2800, en ik heb 3105 nodig)
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Strandt mijn schip hier?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 940
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door SyncRoon »

Als je bij de RDW wil keuren neem ik aan dat je camper op NL kenteken komt. Ga je daarna invoeren in Belgie?

Wat je fout doet is dat jij vergeet dat je nu constructeur bent van de wagen (aanpassing) Dan mag jij aantonen of het voldoet. En in plaats van D'ieteren zal je misschien even contact moeten zoeken met PON. Regels worden strenger nageleefd sinds een aantal jaren. Jij kan geen rechten aan een ander zijn werk ontlenen, tenzij ze dit goedkeuren (tegen betaling ook nog )

Gewicht verhoging staat ook genoeg over geschreven. Andere veren, stabilisator etc en ook via verklaring PON en waarschijnlijk factuur garage :)

Ik vermoed dat je op de hoogte bent dat dit werk je in Belgie nooit voor elkaar gekregen had en daarom via de NL route het dacht te kunnen regelen? Dat had je beter kunnen weten door je ook vooraf in te lezen.

Je had wellicht beter eerst de bus als camper gekeurd, geschorst, daarna je hefdak erin en exporteren en dan ook nog de vraag of ze bij jullie inschrijving/keuring het ook geloven.

Grote kans dat je het niet geregeld gaat krijgen. Daarvoor best goed navragen bij VRT wat je nodig heb en van wie. Maar reken erop dat het vooral jouw probleem is en niemand een kip en klare handleiding en oplossing voor je gaat hebben.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3784
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door krekwakwol »

Ik zie dat je al langer op het forum actief bent, waarom niet eerst je plannen hier delen en vragen stellen, dan was er al een waarschuwing gekomen van meerdere zelfbouwers en had je je beter kunnen voorbereiden, of bij een geautoriseerd bedrijf je dak in kunnen laten bouwen.
Ik heb zelf ook alles zelf omgebouwd naar camper en velen hier met mij , maar heb mijn slaaphefdak door de importeur/inbouwer van hefdaken in laten bouwen, met certificaat en 5 jaar garantie.
Ik weet het, het is voor jouw mosterd na de maaltijd maar soms is goedkoop toch duurkoop.
Je zult veel geluk moeten hebben om nog een bedrijf te vinden die je op weg kan helpen naar een oplossing.

Desalniettemin wens ik je heel veel succes en hoop voor je dat het nog lukken gaat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Angelo-anneveld
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door Angelo-anneveld »

Slijp een sleuf in je California spoiler net boven het schuifgedeelte in de hemel.

Even paar puntlasjes vast en het komt weer door de keuring. Je kan hem door een goede lasser weer dicht laten lassen en spuiten en je ziet er niks van weer..


Heb dit ook al een keer moeten doen helaas. Mocht je toch voor VRT keuring gaan laat me even weten hoe dat is gegaan :)


Groetjes
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Idd, de Nederlandse weg gekozen omdat belgie te bureaucratisch is (en altijd al geweest). Ik heb al zo vaak omgebouwde Nederlandse t4'en gehad dat ik me er geen zorgen in maakte. Zelf heb ik mijn dak pietje precies gewijs ingebouwd, had dit dus nooit verwacht. Maar die oplossing van gaten slijpen, balkje inlassen... dat is de oplossing! Accepteren ze dat? Nederland lijkt wel België geworden..., ik dacht dat wij de exclusieve rechten hadden op die onzin
Angelo-anneveld
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door Angelo-anneveld »

longboy schreef: 21 jun 2024, 19:05 Idd, de Nederlandse weg gekozen omdat belgie te bureaucratisch is (en altijd al geweest). Ik heb al zo vaak omgebouwde Nederlandse t4'en gehad dat ik me er geen zorgen in maakte. Zelf heb ik mijn dak pietje precies gewijs ingebouwd, had dit dus nooit verwacht. Maar die oplossing van gaten slijpen, balkje inlassen... dat is de oplossing! Accepteren ze dat? Nederland lijkt wel België geworden..., ik dacht dat wij de exclusieve rechten hadden op die onzin
Bij mij is die daarna gewoon goedgekeurd!
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Heel erg bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 940
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door SyncRoon »

Ik ben benieuwd hoe jullie DMV ermee omgaat als je de bus terug zou willen invoeren. Chassisnummer is toch al bekend als ex politiecombi. 30 jaar teug exporteerde ik geregeld auto's voor een kennis waarvan ik er een paar na enkele weken of maanden terug invoerde. Daar keken ze toen toch ook al nauwkeurig naar ivm omkatten. Neemt jullie DMV of keuring de NL toelating gewoon over of denk je dat ze ook verder kijken of het een gemodificeerd voertuig betreft.
Groet, Ronald
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Jij bent benieuwd, ik ben bang! Bureaucratenangst, want daar bestaat de rede niet. Computer says NO.
Ik zou nog begrijpen als ze vragen om alle afdekkapje en bekleding weg te nemen zodat ze echt de bevestiging kunnen inspecteren. Zou meteen duidelijk zijn dat alles netjes gedaan is. Vroeger werd er maar wat gedaan en kon zowat alles, nu mag je blijkbaar zowat niks. Streng maar rechtvaardig was duidelijk geen optie. Alles of niks, weg vrijheid voor het individu.
Ik krag zelfs letterlijk volgende opmerking: er zijn te weinig slaapplekken tov aantal zitplaatsen. Het bed in het dak telde volgens de beste man niet mee omdat je er niet kan op liggen tijdens het rijden. Toen kon ik toch niet laten (voor de rest zei ik alleen ja meneer. Nee meneer. Zeer zeker meneer, bedankt meneer) om fijntjes op te merken dat ik dacht dat tijdens het rijden iedereen netjes op een reglementaire stoel moet zitten, vastgeklikt met een reglementair bevestigde reglementaire gordel. Dat vond hij eigenlijk zelf ook wel, en mocht de opmerking van de slaapplaatsen achterwege blijven...
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Ok, we zijn the Day after
Ik moet zeggen, Gisteren was ik kapot, echt op, de teleurstelling bij mezelf was dramatisch. Het moet wel gekaderd. Woe op do, 3u slaap, nachtarbeid aan de bus. Do op vrij enkel 3 kwartier powernap in de bus op de ambulance op een parking ergens langs de snelweg in Nederland.
Ik heb recent een huis gekocht dat ik aan het verbouwen ben, ik heb 3 fantastische kleine kinderen en een geweldige (Nederlandse) vrouw die minder aandacht van me krijgen dan wat ze verdienen. Ik heb dus een daytime job die ook best veel van me vraagt, en ik zwem in de busjes projecten...
Toen ik gisteren van de RDW in Amsterdam terug reed voelde ik me nogal... labiel. Het hielp ook niet dat ik per ongeluk niet via Utrecht, maar via den haag/Rotterdam terug naar België sukkelde, met dubbel zoveel file reistijd als gevolg...

Maar ik heb geslapen, en ik kan weer beetje denken. Ik doe het zo. De bus is een 180pk. Voor je medelijden krijgt; hij heeft in 2018 een nieuwe motor, biturbo, koppeling en dsg-bak gekregen bij een vw-garage. Het nieuwe blok kreeg dus ook de nieuwe gemodificeerde (gecoatte) kombikoeler mee. Factuurtje van 17000euro.
180pk 4motion. De zwaarste remmen heeft de bus al. Ik vermoed dus ook zwaarste lagers. Ik wacht het antwoord van vw af, maar volgens mij kan het gewicht optrekken niet zo moeilijk zijn.
Lukt dat toch niet, dan strip ik de bus volledig. Elk bout die er niet in moet gaat eruit, maar echt alles, inclusief interieurpanelen en al. Dan krijg ik dat gewicht wel goed.
Ik ga naar de sloop en ik haal die pruts balkjes tussen de stijlen uit het dak, en ik las ze er weer in zoals aangegeven. Ik laat 'm dan zo keuren in Nederland, EN ik importeer 'm ook zo weer in België. Klaar
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

Klaar wat keuren betreft, daarna moet alles wel weer netjes natuurlijk...
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door longboy »

En dan maar eens bedenken dat hij nu eigenlijk nagenoeg perfect staat. Maja, er moet een beetje weerstand in het leven zijn hey, anders zou het ook niet leuk meer zijn, te makkelijk
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 940
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw t5 gp origineel california hefdak monteren rdw

Bericht door SyncRoon »

Neem nu eerst even afstand want je gaat dingen doen waar je later ook weer spijt van krijgt. Er van uit gaan dat je zwaarste remmen hebt en dan ook wel zware ophanging is gewoon fout. De T28 en T30 versie hebben vooraan de gestoken en in fusee geklemde veerpoten. De T32 heeft een aan de fusee geboute veerpoot. Ik denk dat je met de stabi's en vering van een T30 versie misschien weg komt maar zoals in eerder gewicht verhoging topics aangegeven staat vermeld waaraan je moet voldoen.

Als je gewicht verhoogt moet je ook de bijbehorende sticker bestellen met aangepaste aslasten en max massa. Die geven ze enkel vrij als het ook fysiek klopt. Ik heb zelf een Belgische 4motion die af fabriek met 3000kg is afgeleverd en daarmee geen problemen gehad met 7 zitplaatsen. Die veerpoten zijn hetzelfde als de standaard bussen maar wel aparte M-code voor versterkte veren. De stabi's moet ik nog even nameten ook ivm nieuwe rubbers daarvoor.
Groet, Ronald
Plaats reactie