Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DIY aanpassing stof/motief van brandrup second skins stoelhoezen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

DIY aanpassing stof/motief van brandrup second skins stoelhoezen

Bericht door jipver »

Onze bus kwam met de 'Indian Summer' bekleding, oftewel, in onze ogen, de saaie beige variant, en een hele set van Brandrup Second Skins in dezelfde saaie stof.

We werden kierewiet van alle beige en gelige tinten in de bus en kon geen leuke alternatieven vinden online, daarnaast kosten die dingen een godsvermogen.
Daarom stofstaaltjes uitgekozen, en een mooie 'Gobelin' meubelstof gevonden die goed past bij het 'beige' tint van de stoelen (zodat ik niet hoofdsteunen en zijkantjes hoefde te vervangen). Vervolgens de Brandrup Second Skins eerst gewassen, toen helemaal uit elkaar gehaald met een tornmesje, nieuwe stof over de oude bekleding vastgestikt en het hele patroon vervolgens weer aan elkaar genaaid.

Uiteindelijk zo enthousiast over het geheel van de 'probeerstoel', dat inmiddels beide stoelen en de gehele achterbank zijn voorzien van een mooie nieuwe hoes. De achterbank heb ik in z'n geheel de nieuwe stof gegeven, maar daarbij wel het patroon aangehouden, dus deze bestaat uit meerdere stukken, waardoor de hoes zijn vormen en stevigheid goed behoudt.

Voordeel van de hoezen 'hergebruiken' is dat je een goed mooi patroon hebt en ook dat de grijze zijkanten van de bekleding hergebruikt worden, en hier zaten juist ook alle tierelantijntjes qua bevestigingen en klittenband, koordjes etc in. Dit is allemaal hetzelfde gebleven waardoor de pasvorm identiek is aan het origineel.

De klus viel mij mee, het kost vooral veel tijd om de second skins uit elkaar te halen, maar is een lekker zen klusje. Uiteindelijk met 3 meter stof van 20 euro per strekkende meter een compleet nieuwe look in de bus :)
Stofstaaltjes besteld, kijken welke mooi passen
Stofstaaltjes besteld, kijken welke mooi passen
Hier de oude look en de nieuwe naast elkaar.
Hier de oude look en de nieuwe naast elkaar.
En de achterbank compleet in een nieuw jasje
En de achterbank compleet in een nieuw jasje
Laatst gewijzigd door jipver op 24 jun 2024, 20:21, 3 keer totaal gewijzigd.
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

Re: Leuke DIY aanpassing stof/motief van brandrup second skins stoelhoezen

Bericht door jipver »

En nog wat extra foto's
Eerst wilde ik enkel de 'ribbelstof' vervangen, maar toch gegaan voor complete middenstuk
Eerst wilde ik enkel de 'ribbelstof' vervangen, maar toch gegaan voor complete middenstuk
Waarom wij het wat saai vonden... :)
Waarom wij het wat saai vonden... :)
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 682
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: DIY aanpassing stof/motief van brandrup second skins stoelhoezen

Bericht door MarkV »

Goed gelukt hoor!!
Ik zat aan hetzelfde te denken (maar dan met een GTI-stofje) maar voor die Brandrupsetjes wordt ook tweedehands nog de hoofdprijs gevraagd...
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

Re: DIY aanpassing stof/motief van brandrup second skins stoelhoezen

Bericht door jipver »

Dank dank! Ja, het nadeel van onze mooie VW camperbusjes is dat werkelijk ALLE accessoires voor de hoofdprijs verkocht worden, zowel nieuw als tweedehands. Ik bedacht me tijdens de klus, dat het leuk zou zijn het patroon gelijk uit te tekenen, en dan te digitaliseren zodat meer mensen hier gebruik van konden maken, maar omdat ik ook niet de grijze zijkanten uit elkaar had gehaald was dat sowieso half werk geweest dus heb ik het maar gelaten. Misschien dat een zoektocht naar het patroon van de Brandup Second Skins je al een eind kan brengen? Of dat je uiteindelijk, na lang zoeken toch een mooie set second skins kan vinden voor een mooi prijsje :)

Next up hier: ik ben bezig met een Screencover naar 'idee' van Rainbowscreens: externe isolatie met oogjes voor de voorruit en deuren :)
Plaats reactie