Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Duur boutje

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Duur boutje

Bericht door hangover »

Hallo allemaal,

Op vakantie naar Wales begon onze T4 langzaamaan wat te piepen wat ontaarde in een soort gekrijs!
Bij stationair niks aan de hand, maar met wat trekkracht leveren werd het steeds meer.
Ik dacht eerst dat de turbo aan het sterven was, maar na met wat stubble's met de ANWB uiteindelijk geholpen door een locale garage.
Die vond een afgebroken draadeind van het uitlaatspruitstuk. 'Kan je gewoon mee doorrijden, maakt alleen wat herrie'. Wordt veel werk en we hebben pas over twee weken tijd.
IMG_20240705_230028.jpg
In overleg met de verzekeraar besloten de vakantie gewoon te vervolgen.
Nu we weer thuis zijn langs de garage geweest. Lekkage is zowiezo apk afkeur dus er moet wat aan gebeuren, maar daar ga je. Een boutje van €1 uitboren, daar kan je niet bij. Moet het hele blok eruit of alleen de cilinderkop. Reken maar op dik €1000, als het niet veel meer gaat worden.

Wat is wijsheid als het blok eruit gaat of alleen de kop, wat ga ik dan nog meer laten doen.
Er staat nu net meer dan 400.000km op. Koude start in de winter gaat moeizaam en met een flinke rookwolk, als de motor warm is en in de zomer altijd meteen starten, maar wel met rookwolk. Het lijkt me dan handig om de gloeikaarzen te vervangen. Roetmeting is wat aan de hoge kant.
Distributie is nog geen 40.000 geleden gedaan, maar wel bijna 5 jaar geleden. Koppeling en drukgroep 3 jaar geleden.

Waar kan ik nog meer aan denken om te vervangen cq te bekijken? Wie heeft daar ideeën en adviezen over.
Alvast bedankt voor de input!

Groet,
Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Duur boutje

Bericht door SyncRoon »

Compressie meten? Misschien dan bepalen of er nog voldoende leven in zit en/of gelijk een sloop/ruil/revisiemotor plaatsen?

Ik heb tapeindjes gehad die met oplassen moer eruit kwamen maar ook die dieper afgebroken was maar simpel eruit gedraaid kon worden met platte schroevendraaier. Of je bij de AXL er voldoende bij kan weet ik niet. Soms wordt er enkel naar de handleiding gekeken die uitbouwen voorschrijft maar wat niet altijd per sé nodig is. De monteur bij mijn oude werkgever heeft zo eens een tapeind uitgeboord door pasbusje te plaatsen in gat van spruitstuk/kop zodat een haakse boor gecentreerd in het tapeindje kon boren. En dan met zo'n setje inslagspie en opschuifmoer kwam die er toch uit. Maar ik heb andere keren ook veel verwensingen gehoord als dat spietje brak......

Ga er maar van uit dat het tegenzit. Maar mocht je met wat pielen erbij kunnen.......
Groet, Ronald
Plaats reactie