Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Dropmans »

Even de Victron Connect app downloaden.

De bus inpluggen op 230V en je Bluetooth even laten zoeken.

Als het een nieuwe Victron lader is is de pincode waarschijnlijk 000000 (6x een 'nul' dus)
(of soms staat het op een sticker op het apparaat zelf)

Dan kun je een beetje zien wat de lader aan het doen is
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Wing64 »

Hanz schreef: 10 jul 2024, 12:16
Wing64 schreef: 10 jul 2024, 08:27 Domme vraag van mij wellicht, maar is iedere T5 voorzien van zo'n acculader wat inhoudt dat de huishoudaccu standaard opgeladen wordt als ik 220 op de buitenstekker aansluit?
In ieder geval bij elke T5 California is dat zo. Dus ook bij jouw camper.
Ik heb het zojuist getest en inderdaad, als ik de camper aan het net leg, dan zie ik in het centrale bedieningspanel een stekker en zie ik even later dat de huishoudaccu voller is geraakt. Vanavond heb ik het bedieningspanel vervangen door zo'n revisiesetje en heb ik ook de watervuldop en 220 stopcontact vervangen door een nieuwe. Het lastige was om de twee 11 mm moeren die op de kunststofpennen zitten los te krijgen. Maar voor de rest ging het prima. Wel twee klusjes afgevinkt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Hanz »

@Wing64: In de bijlage vind je SSP 329. Dit is een zogenaamd Self Study Programme voor de T5 California met veel informatie over constructie en werking van deze camper.
ssp_329-english.pdf
(5.35 MiB) 28 keer gedownload
Dit is de Engelse versie. Als hem liever in het Duits wilt hebben dan kan je deze hier downloaden:
https://wimkoelman.wordpress.com/technische-info/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Wing64 »

Hans,

Dank je wel! Ik zal dit rustig even doornemen. In de tussenliggende periode heb ik "even" een probleem met het laden van de camper gehad. Eerder deze week heb ik een nieuw stopcontact op onze camper gemonteerd. Alles werkte. De volgende dat plugde ik de netsnoer eraan, maar in de bus zag ik geen melding dat de netsnoer aangesloten was. Heb ik iets niet goed vastgezet? Dus, het stopcontact weer uit de bus geschroefd om te controleren. Alles zat goed vast. Multimeter erop gezet. Geen stroom :bonk
Na wat meten kwam ik tot de ontdekking dat er een breuk in de netsnoer zou moeten zitten. Een visuele controle leverde niks op. Geen breuken of iets dergelijks. De draden zaten ook goed vast aan de stekkers. Dan maar beide uiteinden ingekort om te kijken of er misschien een breuk op dat stukje zit waar het snoer geklemd zit. Dat leverde geen resultaat op. Vervolgens gekeken naar verdikkingen en op zo'n 10 cm van de stekker verwijderd zag ik een kleine verdikking. Dat stuk had ik maar tussenuit geknipt en ja hoor, daar zat blijkbaar een breuk in een van de draden. Mogelijk heeft de snoer een keer ergens klem gezeten ...
Plaats reactie