Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Warm worden automaat?

vragen over de T5
Plaats reactie
wdo74
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Warm worden automaat?

Bericht door wdo74 »

Regelmatig bezoek ik dit forum, ben er al vaker mee geholpen. Nu heb ik zelf een vraag/voorval.
Het gaat om.een automaat vw T5 2009. Als ik het goed heb is dit nog geen DSG.
Afgelopen week waren we op vakantie in de Alpen en moest ik op een gegeven moment een lang stuk een steil onverhard bergpad volgen.
Ik heb de automaat in handstand gezet en heel rustig afwisselend in 2 of 3 gereden, niet boven de 3000 toeren.
Op een gegeven moment (20 minuten ) dacht ik te zien dat de versnelling indicator op het instrumentenpaneel rood werd, maar het ging net uit. Maar toch enkele minuten later zag ik het zeker, de indicator is normaal zwart achtergrond rode cijfers/letters, maar toen omgekeerd, rood achtergrond zwarte letters/cijfers. Geen ander waarschuwings signaal voor de rest.
Ik vermoed dat de automaat te warm is geworden (weinig koeling) maar kan er nergens iets over vinden in de boekjes of internet. Iemand die het antwoord weet?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Warm worden automaat?

Bericht door bvddobb »

wdo74 schreef: 29 jul 2024, 18:33 een lang stuk een steil onverhard bergpad volgen.
Ik heb de automaat in handstand gezet en heel rustig afwisselend in 2 of 3 gereden, niet boven de 3000 toeren.
Ik ken die automaat en zijn lampjes niet, maar ik denk dat je misschien in een te hoge versnelling met te weinig toeren omhoog bent gereden, Daar krijgen bak en motor het erg warm van.
Zo’n steil stuk kun je beter in een lage versnelling met meer toeren rijden, dat is beter voor bak en motor. In zulke omstandigheden met 3000 (of zelfs meer) toeren omhoog in zijn 2 is echt beter dan in zijn 3 met maar 2000. Probeer zelf maar eens met een fiets in een te hoge versnelling met weinig toeren bergop te rijden: daar krijg jij het ook erg warm van en dat hou je niet lang vol!
Plaats reactie