Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw naar camperbusje

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

En zo ziet het er uit in de bus.
Slaapstand
Slaapstand
Zitstand
Zitstand
Even op de foto's klikken om ze recht te zien.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

Ik ben afgelopen woensdag een zonnepaneel van mijn hefdak verloren, zat gekit op kanaalplaten en 1 paneel met kanaalplaat en al.heeft los gelaten terwijl er al duizenden kilometers, ook in extreme hitte, mee is gereden.
De kanaalplaat met paneel heeft losgelaten van het hefdak met 100km/u en verdween in de middenberm van de snelweg.
Ik moet er nu een plaat bij bestellen en overweeg om nu een 2.5mm dikke aluminiumplaat op het hefdak te lijmen of plakken met 3M tape en daar de beide panelen op te plakken.
Maar hecht de 3M tape voldoende op aluminium plaat, ik wil liever niet boren in mijn hefdak.
Ik heb ook een ander topic gelezen over plakken van zonnepanelen, maar wil dit graag bij mijn eigen topic houden i.p.v. op een topic van een ander verder gaan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door bemeall »

Oef dat is toch altijd waar ik ook een klein beetje angst voor heb met het zonnepaneel.

Mijn flexibele paneel zit al sinds 2018/2019 erop, geplakt met inderdaad 3M VHB tape. Rondom afgekit met sikaflex.
Zonder kanaalplaat overigens. Zal eens extra controleren of die nog goed vast zit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door Multivan Generation »

Zwevend ophangen is geen optie?

Warmte afvoer is beter en daardoor minder rendements verlies.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

Heb ik wel aangedacht, maar dan moet ik in mijn dak boren en eerst de isolerende dakplaat aan de binnenzijde demonteren.
En ik wil graag dat de bus niet hoger wordt dan hij nu is.
Ik zat nu te denken aan een aluminiumplaat van 110 cm breed en 55 cm diep op het dakprofiel, zodat er lucht onderdoor kan stromen.
En daar de panelen op monteren, dan kunnen de panelen op de hoeken ook met schroefjes of popnagels van onderuit vast gezet worden aan de montage ogen en 3M tape rondom.
En daarom mijn vraag, kan aluminiumplaat geplakt worden met 3M tape. Dan zal.het ws eerst gepolijst moeten worden op de plaatsen waar geplakt wordt.
Ik heb nog een werkend 54Wp paneel, dus zal er 1 bij moeten bestellen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 05 aug 2024, 21:48 Heb ik wel aangedacht, maar dan moet ik in mijn dak boren en eerst de isolerende dakplaat aan de binnenzijde demonteren.
Waarom zou je daarvoor in je dak moeten boren?
Dat heb ik ook niet gedaan.
C-rails met Sika op het dak gelijmd, is niet hoger geworden, hoogste punt is de luifel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

Oké, thanks, dan zal.ik jouw topic even weer doorlezen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

@Peter, ik heb even gekeken bij jouw project, erg netjes (zoals we van jouw gewend zijn :knipoog)
Maar wat voor plaat heb je onder de panelen en waar koop je de c-rail en welk materiaal is dat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door SyncRoon »

De C-rail (origineel vw accessoire) kan je volgens mij in een origineel hefdak plaatsen die daarvoor ook de goot heeft. Jij heb een Austops toch? Dan kan je net zo goed airlineschienen verlijmen. Heb ik ook op mijn hefdak gedaan. https://www.kurierbedarf.com/Airlineschienen

ze hebben ook een kiepsysteem zodat je het paneel kan opklappen naar meer gunstige lichtinval. https://www.kurierbedarf.com/Edelstahl- ... s-15-Meter
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 06 aug 2024, 10:32 @Peter, ik heb even gekeken bij jouw project, erg netjes (zoals we van jouw gewend zijn :knipoog)
Maar wat voor plaat heb je onder de panelen en waar koop je de c-rail en welk materiaal is dat.
Bij project the next level heb ik toen originele C-schienen van een multivan gebruikt waar ik geschikt kon aankomen, en die pasten netjes in de gleuven van het SCA dak. Bij dat project heb ik toen een gebogen aluminium plaat gebruikt.

Bij mijn huidige project het ik aluminium C-rails gekocht in Duitsland. Deze met Sika primer voorbehandeld en daarna met Sika 260N op het dak gelijmd.
De plaat die ik in dit project heb gebruikt was dibond en 2mm dikte.
Montage kun je op de foto's zien.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

@Peter bedankt voof de info.

@Ronald, bedankt voor de linkjes, die zwarte vliegtuigrail lijkt me wel wat en dan zoals Peter het op zijn dak gemonteerd heeft.
Als ik die naast de verhogingen op het dak plaats, wordt het misschien 5 mm hoger.

Ik zal eens kijken of ik het dichter bij huis kan kopen en eens kijken naar die dibond plaat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook even hoe hoog de bevestiging op de rails wordt.
En bij airline rails heb je 2 kwaliteiten.
Ik zou voor de duurdere versie gaan.

Ik ben niet voor airline rails gegaan, omdat je daarmee 1 draadeindje hebt wat naar boven steekt.
Ik wilde dracht over een groter oppervlak, vandaar dat ik een andere route ben gegaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

De bevestiging op de airlinerail kan ook.met een montagemoer in de rail.
Dan steekt er geen draadeind bovenuit.
Ik zou wel een zwarte rail.nemen omdat het dak ook zwart is, maar dan zwart geanodiseert i.p.v. gepoedercoat, dit kan bij eventuele corrosie toch loslaten.
De montage moer voor de airlinerail,.
De montage moer voor de airlinerail,.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door Multivan Generation »

ja, zoiets bedoel ik en heb ik ook gebruikt :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw naar camperbusje

Bericht door krekwakwol »

Eerst de kit maar eens verwijderen, waar de kanaalplaten mee waren vast gekit.
En rails bestellen, 42mm breed, dat heeft volgens mij voldoende body om ze vast te zetten, 1.5 meter lang, zodat er de mogelijkheid is om nog eens grotere panelen te plaatsen.
Ik denk (hoop)als ze op een plaat op rails vast zitten er minder directe torsie op komt met het dak heffen en dalen.

Ik moet even aan je onderschrift denken, alleen was het geen geldkwestie, maar meer onwetendheid.
En het verhaal van Geert over die kanaalplaten kon ik me prima in vinden, maar nu toch maar overstag.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 11 aug 2024, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie