Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
arjankraaijkamp
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

20240416_183355.jpg
20240416_183333.jpg
Zo is heb bed ingevouwe
in het midden een heel simpel pootje maar wat ik heb gemerkt is dat er geen druk op het potje komt dus is eigenlijk overbodig voor en achter klap er een plank om en valt met een pin verbinding in elkaar

Tot nu toe kraakt het nauwelijks mijn normale bed kraakt meer

Ik heb als matras een inflating slaapmat gekocht die legt boven op het opgevouwen bed ik heb de goedkopere versie genomen omdat het plan is om in de daktend te gaan slapen maar er zijn ook luxere en duurdere van die matrasjes
Als je interesse heb mag je het ook in het egt komen bekijken en ervaren
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Naar een drukke periode en af en toe tijd voor de bus moest het nu toch klaar gestoomd worden voor vakantie
Veel klienen puntjes op de i
De wat grotere punten waren de verlichting van sitebar aansluiten, verlichting maken in het hefdak plafond, fietsen drager monteren met spoiler en aanpassen om spullen mee te nemen en de grootste aanpassing een dakrek voor een daktent die omhoog kan zo dat je het hefdak kan blijven gebruiken

Beginnen bij de verlichting een uitbreiding bij de tweede accu voor zekeringen gemaak en draad getroken van de tweede accu naar plafond en ook weer een zekering kast en de spotjes in plafond gemaakt met dimmer
Spotjes
Spotjes
Extra zekering kast
Extra zekering kast
Vervolgens het fietsen rek er op waar ik best even naar heb moeten zoeken met steunen waar ik een spoiler bij kon monteren met natuurlijk wat aanpassingen aan de spoiler daar heb ik sleufjes in gemaakt voor het fietsenrek
Fietsenrek met spoiler
Fietsenrek met spoiler
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Het fietsen rek word voor mij hoofdzakelijk een bagagerek dus even wat aanpassingen
Bagagerek
Bagagerek
Dan de grootste uitdaging het dak rek voor de daktent
Heb besloten dit van rvs te maken dus even wat bedenken en met kennissen delen en het plan nog wat aan passen rekenen wat ik nodig heb besteld en toen kon ik beginnen
Tijdens de bouw hield een ding mij bezig hoe krijg ik 75 kilo om hoog en houw ik het om hoog maar ook als de tent er niet op zit hoe krijg ik het rek naar beneden dus een gasveer is geen optie en contact met een gasveren bedrijf was ook niet veel belovend dat het zou werken.
Naar heel wat speurwerk kwam ik op een lineaire actuator uit even simpel gezegd een elektrische cilinder
20240802_105931.jpg
20240802_110417.jpg
Ben blij met het eind reseltaat al werkt het met de lineaire actuator niet vlekkeloos omdat de cilinder te vlak leggen is het te zwaar om het omhoog te krijgen dus moet je met de hand helpen en daar naar neem de cilinder het wel over
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Tsport
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door Tsport »

Jouw tweede accu is -zo te zien- ook een startaccu (calcium). Meestal kiest men voor een AGM accu of gelaccu, die zijn speciaal gemaakt voor kleine verbruikers. Diverse forumleden hebben daar op deze site zinnige dingen over gezegd (zoekfunctie).
Startaccu's gaan wat sneller kapot in deze toepassing.
Met een lichte gasveer naast de actuator is je "start" probleem misschien op te lossen, voor zover er ruimte voor is.
Unieke bus, chapeau.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
arjankraaijkamp
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Bedankt voor je reactie
Klopt dat de het een start accu is zat er in toen ik de bus kocht en als hij kapot is komt er een goede in

Ook een gasveer ligt te vlak om kracht te geven hij duwt nu het vreem naar voren inplaat van omhoog en er is geen ruimte om ze er schuiner in te maken zodat ze meer omhoog duwen
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door SyncRoon »

Hallo Arjan, mooie daktent. Je gebruikt nu een lange lineaire actuator. Had je een kortere kunnen nemen met schaar om je dak+tent te heffen? Een kortere met meer koppel zou je misschien net wat meer hellend/betere geometrie kunnen monteren icm de schaar om te heffen. Vergelijk het met een kipper systeem. Ik heb ooit zon kiepsysteem in mijn oude aanhanger gebouwd.

https://www.halvewerk.nl/Hydraulisch-sc ... em-3,5-Ton
Groet, Ronald
arjankraaijkamp
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Nou Ronald dat is een hele goeie daar ga ik eens mee aan de gang
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Tsport
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door Tsport »

Een lichte gasveer van circa halve lengte, met in de gaffel een stang van dezelfde lengte naar een vast
scharnierpunt aan de voorkant levert ook een schaar, met een net voldoende push bij hefstart.
Dan wel een geleidingsprofiel nodig in de ruststand tegen rammelen tijdens rijden.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
Plaats reactie