Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door SyncRoon »

goon326 schreef: 07 aug 2024, 19:44
- opbrengst van de zonnepanelen is max 200 watt terwijl het 300 watt panelen zijn, ik dacht dat ik de 250 wel zou halen. Want ik wist wel dat die flexibele niet super zijn. Maar voor alsnog is dit goed genoeg. Maar hopen dat ze het een aantal jaar blijven doen.
Opbrengst is bij optimale stand van het paneel ten opzichte van de zon (50gaden helling en zuid orientatie). Horizontaal geplaatst kan wel wat schelen over de dag aan opbrengst.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

SyncRoon schreef: 07 aug 2024, 21:31
goon326 schreef: 07 aug 2024, 19:44
- opbrengst van de zonnepanelen is max 200 watt terwijl het 300 watt panelen zijn, ik dacht dat ik de 250 wel zou halen. Want ik wist wel dat die flexibele niet super zijn. Maar voor alsnog is dit goed genoeg. Maar hopen dat ze het een aantal jaar blijven doen.
Opbrengst is bij optimale stand van het paneel ten opzichte van de zon (50gaden helling en zuid orientatie). Horizontaal geplaatst kan wel wat schelen over de dag aan opbrengst.
Ja dat klopt, dus hij zou in de praktijk 255 Watt moeten leveren, met de stelregel van 85% van de opgegeven hoeveelheid Wp, (want die waardes zijn bij een instraling van 1000 W/m2 (STC) gemeten) Maar die 255 haalt hij dus nu al niet, en waarschijnlijk worden ze alleen maar slechter, door bewegingen van het dak en bij warm weer. Maar ik heb ook ruimte over gelaten om er een derde bij te zetten mocht ik meer stroom nodig hebben. Maar het is het me wel waard, want zo’n vast paneel vind ik zo ontzettend lelijk op dit dak.
Plaats reactie