Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overladen Westfalia Lader of oude accus

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
steven-eg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2018, 19:14

Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door steven-eg »

Beste mede WeetjeWellers,

Aankomende zaterdag vertrek ik op vakantie naar het prachtige Italië met mijn 30 jaar oude Westfalia T4. We kijken er enorm naar uit en zijn nu druk bezig met de laatste voorbereidingen.

Twee jaar geleden heb ik via HenkK de originele oplader van de Westfalia laten reviseren, zodat ik hem weer via de stekker kan opladen. Vorig jaar ontdekte ik dat mijn oude huishoudaccu’s een geur van rotte eieren afgaven en behoorlijk warm werden toen de auto op walstroom was aangesloten. Om overladen te voorkomen, hebben we toen een externe (nieuwe) druppellader geïnstalleerd en de originele Westfalia lader afgesloten.

Sindsdien heb ik de huishoudaccu’s vervangen door gasdichte Optima-accu’s. Nu vraag ik me af of het probleem destijds door de verouderde accu’s kwam, of dat de lader wellicht niet stopt met laden.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Het is namelijk wel prettig als de accu’s tijdens het rijden opgeladen worden maar niet prettig als ze weer overladen worden.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 466
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door Timy »

Zit naar mijn idee maar één ding op en dat is het nameten. Anders blijf je twijfelen..
steven-eg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2018, 19:14

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door steven-eg »

Timy schreef: 20 aug 2024, 14:22 Zit naar mijn idee maar één ding op en dat is het nameten. Anders blijf je twijfelen..
Spanning tijdens het opladen = 13.7 volt
Weet iemand wat de spanning moet zijn als de accu's vol zijn?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door SyncRoon »

zonder lader of gebruikers in rust zo tussen 12.5 en 12.8 volt.

Laden via dynamo moet geen probleem zijn tenzij de laadregelaar van de dynamo kapot is.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door Hanz »

steven-eg schreef: 20 aug 2024, 16:35 Spanning tijdens het opladen = 13.7 volt
Was dit opladen met de originele lader of met de druppellader?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
steven-eg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2018, 19:14

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door steven-eg »

Hanz schreef: 20 aug 2024, 17:19
steven-eg schreef: 20 aug 2024, 16:35 Spanning tijdens het opladen = 13.7 volt
Was dit opladen met de originele lader of met de druppellader?
Met de originele lader.
Begrijp ik goed dat als hij aan walstroom staat, (het stekkertje in beeld) en de accu's zijn vol zal hij tussen de 12.5 en 12.8 volt aan moeten geven?
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door Martens-Tvier »

Als je lader door Henk is gereviseerd, en die Optima (AGM?) accu’s zijn nieuw en goed, dan mag je ervan uit gaan dat dit correct werkt op walstroom. De lader zorgt voor de juiste laagspanning en -stroom afhankelijk van de lading-status van de accu.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door Hanz »

steven-eg schreef: 20 aug 2024, 18:24
Hanz schreef: 20 aug 2024, 17:19
steven-eg schreef: 20 aug 2024, 16:35 Spanning tijdens het opladen = 13.7 volt
Was dit opladen met de originele lader of met de druppellader?
Met de originele lader.
Begrijp ik goed dat als hij aan walstroom staat, (het stekkertje in beeld) en de accu's zijn vol zal hij tussen de 12.5 en 12.8 volt aan moeten geven?
Zolang hij aan de walstroom hangt geeft het display de laadspanning weer, ca. 13,7v. Als je hem van de walstroom afhaalt geeft het display de accuspanning weer, 12,5v of iets hoger.
Als je dan een verbruiker aanzet (koelkast of verlichting) dan geeft het display na ongeveer vijf minuten met streepjes aan hoe vol de accu zit. Maximaal 10 streepjes, elk streepje is 10%.
Die streepjes zie je alleen als er niet geladen wordt en er een verbruiker aan staat. Anders zie je alleen het eerste en laatste streepje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
steven-eg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2018, 19:14

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door steven-eg »

Hanz schreef: 20 aug 2024, 19:58
steven-eg schreef: 20 aug 2024, 18:24
Hanz schreef: 20 aug 2024, 17:19

Was dit opladen met de originele lader of met de druppellader?
Met de originele lader.
Begrijp ik goed dat als hij aan walstroom staat, (het stekkertje in beeld) en de accu's zijn vol zal hij tussen de 12.5 en 12.8 volt aan moeten geven?
Zolang hij aan de walstroom hangt geeft het display de laadspanning weer, ca. 13,7v. Als je hem van de walstroom afhaalt geeft het display de accuspanning weer, 12,5v of iets hoger.
Als je dan een verbruiker aanzet (koelkast of verlichting) dan geeft het display na ongeveer vijf minuten met streepjes aan hoe vol de accu zit. Maximaal 10 streepjes, elk streepje is 10%.
Die streepjes zie je alleen als er niet geladen wordt en er een verbruiker aan staat. Anders zie je alleen het eerste en laatste streepje.

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties en heldere uitleg.

Heb hem de hele nacht aan de walstroom gehangen en dus met de originele oplader de accu's opgeladen.
in de ochtend gaf hij 12.8 volt aan nadat ik hem van walstroom had afgehaald, dus volgens mij werkt de originele lader naar behoren.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus

Bericht door Remco_T5 »

Alle waardes die je aangeeft klinken goed dus volgens mij kan je weg :zwaai
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie