Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikkend/ schurend geluid bij het loslaten van de gas tijdens hoge snelheid

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 190
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Tikkend/ schurend geluid bij het loslaten van de gas tijdens hoge snelheid

Bericht door MiNiER »

Door wat in te lezen op het forum en internet, heb ik het vermoeden dat mijn motorsteun naar de knoppen is. Dit is omdat wanneer ik op hoge snelheid gas loslaat er een tikkend/ schurend gevoel komt als ik mijn hand op de carosolie leg. (Zie foto van plek hand).
Voelbare plek, foto van de hand
Voelbare plek, foto van de hand

En soms heel sporadisch zijn de geluiden harder als ik overschakel van 4 naar 5 én gas loslaat. Diagnose geen problemen. Schakelen gaat prima. Geen nare lampjes op het dashboard. En hij rijdt en stuurt verder prima.

Als het zeker is dat het de motorsteun is, is mijn vraag hoelang ik dan kan doorrijden. Ben net met de vakantie begonnen.
Mijn tweede vraag is als ik nog iets kan testen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10855
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tikkend/ schurend geluid bij het loslaten van de gas tijdens hoge snelheid

Bericht door Pascal-141 »

Op die plaats ( in het midden , onderaan ) zit de pendelsteun. Daar slijt wel eens een rubber van uit. Daar kun je gerust mee verder rijden hoor , kan geen kwaad , kan alleen wel eens een licht bonkend geluid geven zoals je opgeeft.
Motorsteun rechts of baksteun links kunnen ook verslijten , dan zal de motor/bak ook wat meer bewegen tijdens het rijden/schakelen/vertrekken. Je kan er gerust je vakantie mee doorrijden . Nadien wel eens laten nakijken.

Uiteraard kan het geluid ook een andere oorzaak hebben , is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanachter een schermpje :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 190
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Tikkend/ schurend geluid bij het loslaten van de gas tijdens hoge snelheid

Bericht door MiNiER »

Pascal. Enorm bedankt voor je reactie. Inderdaad zou de pendelsteun het meer waarschijnlijke zijn. Zal morgenvroeg even kijken en na mijn vakantie dit onderdeel laten vervangen.😉
Pascal-141 schreef: 30 jul 2024, 18:32 Op die plaats ( in het midden , onderaan ) zit de pendelsteun. Daar slijt wel eens een rubber van uit. Daar kun je gerust mee verder rijden hoor , kan geen kwaad , kan alleen wel eens een licht bonkend geluid geven zoals je opgeeft.
Motorsteun rechts of baksteun links kunnen ook verslijten , dan zal de motor/bak ook wat meer bewegen tijdens het rijden/schakelen/vertrekken. Je kan er gerust je vakantie mee doorrijden . Nadien wel eens laten nakijken.

Uiteraard kan het geluid ook een andere oorzaak hebben , is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanachter een schermpje :knipoog
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 190
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Tikkend/ schurend geluid bij het loslaten van de gas tijdens hoge snelheid

Bericht door MiNiER »

Laatst gewijzigd door MiNiER op 24 aug 2024, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie