Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dimlicht VW T6 Ocean

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
edwardfotografie
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

Ik mijn “nieuwe” T6 Ocean heb ik een AUTO stand op de schakelaar voor de verlichting. Superhandig 👌🏻.
De dagrijverlichting is standaard aan.

Staat dan ook in AUTO stand en als het donker wordt gaat de DIM verlichting aan.

Nu vraag ik me af hoe ik kan zien of de DIM verlichting dan ook daadwerkelijk aan is. Ik zie hiervoor geen symbooltje in het dashboard.

In het instructieboekje vind ik niets, mogelijk is hier iemand met advies.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door eurocook »

Effe buiten kijken, rondom je auto werkt altijd. :jumpklap
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
edwardfotografie
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

🤭

Edit:
stel ik een stomme vraag?
Als het bijvoorbeeld hard regent vind ik het veilig om met de verlichting aan te rijden (ook achter).

Ik vraag me simpelweg af hoe ik kan zien dat deze aan is.
edwardfotografie
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

Niemand?
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door Deskman »

Dimlicht gaat aan als het buiten donker wordt, of als je onder een wat langer viaduct door rijdt.
Wil je vanwege de regen of mist of andere omstandigheden je dimlicht aan hebben dan moet je hem gewoon met de hand inschakelen.

Iets anders is dat je achterlichten niet meebranden als je dagrijlicht aan staat? Dat kun je volgens mij in laten stellen/programmeren zodat met dagrijlicht ook je achterlichten aan mocht. Toen dat nét bedacht was mocht het officieel niet maar inmiddels is de wet aangepast en mag je achterlicht gewoon meedoen.

Ik vind het elke keer weer te idioot voor woorden dat mensen in het schemerdonker wél een rits LEDjes voor aan hebben en de achterkant in duisternis is gehuld.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
edwardfotografie
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

Dank voor je antwoord … eens met hetgeen je zegt.

Vraag is echter hoe ik als rijder in het dashboard kan zien de DIM verlichting aan is ipv de dagrijverlichting.

Voorheen had ik dan een groen lampje in mijn dashboard maar in deze zie ik niets. Dus hoe weet ik dat de dagrijverlichting plaats heeft gemaakt voor DIM licht.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door Hanz »

Zit er in de lichtschakelaar geen lampje dat dit aangeeft? En misschien ook eens het instructieboekje doorspitten of het daarin staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door Remco_T5 »

edwardfotografie schreef: 07 jun 2024, 17:27 🤭

Edit:
stel ik een stomme vraag?
Als het bijvoorbeeld hard regent vind ik het veilig om met de verlichting aan te rijden (ook achter).

Ik vraag me simpelweg af hoe ik kan zien dat deze aan is.
Volgens mij wordt de lichtknop dan verlicht.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
edwardfotografie
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

De draaiknop? Ga ik eens op letten.

Het instructieboekje biedt geen uitkomst.
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door 8ze »

Brandt de dashboard- en knoppenverlichting icm dagrijverlichting wel?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door Multivan Generation »

8ze schreef: 09 sep 2024, 21:22 Brandt de dashboard- en knoppenverlichting icm dagrijverlichting wel?
Nee, volgens mij gaan die pas aan, als het dimlicht aan gaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
edwardfotografie
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

Klopt, die branden niet met dagrijverlichting
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door Deskman »

Dat zou ook moeten. Want niet zelden zie ik auto’s met alleen dagrijverlichting (en geen achterlichten) in het donker rijden terwijl binnen alle feestverlichting aan staat.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door SyncRoon »

Toch zit dat groene dimlicht indicator lampje (of lens) in je dashbord volgens mij. Is dat wellicht te activeren? Nog niks over teruggevonden dat dit zou kunnen of dat iemand dat werkend gekregen heeft.

Ik vind het ook ronduit knudde dat dit er niet is. Aan de andere kant, op mijn andere (merk) bus waar dit wel zit krijg ik geen parkeerlicht aan zonder sleutel in contact...... :muur
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door Hanz »

Bij elke auto staat in het instructieboekje een overzicht van alle waarschuwings- en controlelampjes. Als daar geen lampje voor dimlicht bij staat dan kan je in ieder geval aan de positie van de lichtschakelaar zien welke soort verlichting is ingeschakeld. En zeer waarschijnlijk brandt er ook een lampje bij de ingeschakelde stand. Dit is eenvoudig te controleren.
En mijn t4 heeft geen dagrijverlichting maar mijn andere auto (Hyundai van 2016) heeft dat wel. Zodra het contact aan staat gaat de dagrijverlichting branden en ook de verlichting van dashboard en knoppen. Als ik dan dimlicht inschakel dan gaat de dagrijverlichting uit en gaat de dashboardverlichting iets minder fel branden. De auto gaat er dan vanuit dat het buiten donker is. Het lijkt mij dat bij een moderne auto als de T6 dit op vergelijkbare wijze zal werken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie