Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

vragen over de T5
Plaats reactie
barbuitenhuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:16

Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

Bericht door barbuitenhuis »

Nadat ik bezig was met de binnenverlichting in de achterklep werken beide achter rijlichten niet meer. Het een oude politiebus, dus ik kom wel vaker verrassingen tegen.

Wat werkt er wel:
- zekering links en rechts achterlicht functioneren.
- de lampen in de units werken
- in de doos bij de trekhaak zit wel spanning op de linker of rechter achterlicht bij inschakelen
- de licht draaischakelaar links van het stuur even vervangen door een andere, maar hetzelfde probleem

Wat zou de volgende stap kunnen zijn in het vinden van de oorzaak?
T5 180pk 4Motion 2012
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

Bericht door SyncRoon »

Wat meet je op de stekker die op je lichtunit zit? Daar juist even de massa nameten. Mocht je die ergens los hebben branden ze niet, of niet goed. Doen de andere lichten in de unit het wel, knipper/achteruit/mist?

En wat moet ik mij voorstellen bij binnenverlichting in de achterklep? (wat heb je daarmee gedaan dat je nu een probleem hebt?)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je het probleem ook als je de nieuw aangebrachte binnenverlichting in de achterklep er tussenuit haalt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
barbuitenhuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:16

Re: Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

Bericht door barbuitenhuis »

Bedankt voor jullie reacties.
De remlichten en knipperlichten werken, dus de massa is volgens mij goed.

In de achterklep zat een ledstrip die het niet deed. Deze heb ik vervangen door een nieuwe, en die doet het. Bij het openen van de klep gaat de strip branden en na een periode uit. De 12V led, is aangesloten op een 2 aderige kabel.

Daartussen zat nog een schakelaar en die gebruik ik nu niet meer. Een ronde 3 standen wip schakelaar, met Ii, 0, I als standen. Er was een brug gemaakt tussen de I en de Ii, Wat een onzin dacht ik. Nu ben ik aan het puzzelen of de schakelaar misschien via de massa de achterlichten kon uitschakelen.

Ik ga even verder puzzelen. Misschien toch iets met de massa. Ik meet soms ook 10V ipv 12. Ergens een lekstroom?
T5 180pk 4Motion 2012
barbuitenhuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:16

Re: Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

Bericht door barbuitenhuis »

Nou, de oorzaak gevonden, dankzij de informatie op dit forum.

Leerervaring 1: gebruik het goede zekeringsschema, ik begon met een valse start met het verkeerde schema :bonk .
Leerervaring 2: denk breed, oberveer en zoek de info. Er is op dit forum zo veel te vinden. Dankzij viewtopic.php?t=70578 de oorzaak gevonden :jumpklap

Het blijkt zekering SC17 te zijn, die in serie geschakeld is met de zekering van de achterlichten (!).

Blijkbaar heb ik een kortsluiting gemaakt met de aanpassing in de interieurverlichting, waardoor SC17 eruit geklapt is en daarmee de achter rijlichten...
T5 180pk 4Motion 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beide rijlicht achterlichten werken niet...?

Bericht door Multivan Generation »

:toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie