Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Hoi Forumleden,
Na een aantal weken geleden 2 kleine roestplekjes te hebben gespot onder het rubber bij de passagiersstoel dit weekend maar eens aan de slag gegaan om de boel te repareren. Was al even langs een specialist maar die vroeg 750 euro voor het herstel incl. laswerk wat naar mijn mening niet nodig was. Genoeg reden om het zelf te proberen dus.
In eerste instantie maar even de schade inspecteren. Ik had er al eerder wat RX5 op gedaan maar nu ik het rubber weg had gehaald en de lak weg had gekrabt kon ik het pas beter zien:
Vervolgens ingeschat tot waar ik ongeveer moest schuren en de overige gedeeltes gaan afplakken met schilderstape:
Gelijk ook even bij de andere dorpels gekeken, zat denk ik nog zand uit 5 verschillende landen:
De schuifdeur drempel viel me eigenlijk alles mee, daarvan heb ik besloten om die goed schoon te maken en volledig in de RX5 te zetten en er verder niets aan te doen. Over het algemeen komt er niet echt vocht op die plek dus ik heb er wel vertrouwen in dat het op die manier voorlopig wel voort kan. Hieronder het resultaat:
En ook het eindresultaat van de dorpel bij de passagiersstoel. Was er zelf wel tevreden mee, het is er allemaal goed afgekomen en van laswerk is totaal geen sprake:
Uiteindelijk heb ik de binnenkant van de dorpel in de RX5 gezet en ook licht opgeschuurd. De komende week wil ik de boel gaan spuiten en ik twijfel even hoe ik dit het beste kan aanpakken. De kleur is R902 (in het boekje staat R90200000021 oid). Ik kom daarvoor op deze spuitbus uit: https://spotrepair-fonteyn.nl/product/v ... grauweiss/
Maar qua primer weet ik niet goed wat ik moet halen. Is een witte primer gewoon prima? Zoals deze: https://spotrepair-fonteyn.nl/product/m ... wit-150ml/
Of kan ik beter een anti-roest primer halen?
Overigens viel het werk me alles mee. Ik denk dat ik deze plekken jaarlijks / 2 jaarlijks ga schoonmaken om de boel een beetje netjes te houden. Dank alvast voor de reacties!
Na een aantal weken geleden 2 kleine roestplekjes te hebben gespot onder het rubber bij de passagiersstoel dit weekend maar eens aan de slag gegaan om de boel te repareren. Was al even langs een specialist maar die vroeg 750 euro voor het herstel incl. laswerk wat naar mijn mening niet nodig was. Genoeg reden om het zelf te proberen dus.
In eerste instantie maar even de schade inspecteren. Ik had er al eerder wat RX5 op gedaan maar nu ik het rubber weg had gehaald en de lak weg had gekrabt kon ik het pas beter zien:
Vervolgens ingeschat tot waar ik ongeveer moest schuren en de overige gedeeltes gaan afplakken met schilderstape:
Gelijk ook even bij de andere dorpels gekeken, zat denk ik nog zand uit 5 verschillende landen:
De schuifdeur drempel viel me eigenlijk alles mee, daarvan heb ik besloten om die goed schoon te maken en volledig in de RX5 te zetten en er verder niets aan te doen. Over het algemeen komt er niet echt vocht op die plek dus ik heb er wel vertrouwen in dat het op die manier voorlopig wel voort kan. Hieronder het resultaat:
En ook het eindresultaat van de dorpel bij de passagiersstoel. Was er zelf wel tevreden mee, het is er allemaal goed afgekomen en van laswerk is totaal geen sprake:
Uiteindelijk heb ik de binnenkant van de dorpel in de RX5 gezet en ook licht opgeschuurd. De komende week wil ik de boel gaan spuiten en ik twijfel even hoe ik dit het beste kan aanpakken. De kleur is R902 (in het boekje staat R90200000021 oid). Ik kom daarvoor op deze spuitbus uit: https://spotrepair-fonteyn.nl/product/v ... grauweiss/
Maar qua primer weet ik niet goed wat ik moet halen. Is een witte primer gewoon prima? Zoals deze: https://spotrepair-fonteyn.nl/product/m ... wit-150ml/
Of kan ik beter een anti-roest primer halen?
Overigens viel het werk me alles mee. Ik denk dat ik deze plekken jaarlijks / 2 jaarlijks ga schoonmaken om de boel een beetje netjes te houden. Dank alvast voor de reacties!
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Ik zou het zelf aan de leverancier van dei spuitbus (op kleur) vragen.
Volgens mij zijn er ook grondlakken met roestomvormer?
Volgens mij zijn er ook grondlakken met roestomvormer?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
- Bas_Caravelle
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Hoi,
Ik gebruik ijzer-menie met een scheut Owatrol erdoor… dat goed laten drogen ( paar dagen ) dan gewone primer en aflakken.
Je moet iets met die zwarte vlekken, en er zijn meer roest-omvormers te koop en hier besproken.
Alleen een primer is onvoldoende….
Gr Bas
Ik gebruik ijzer-menie met een scheut Owatrol erdoor… dat goed laten drogen ( paar dagen ) dan gewone primer en aflakken.
Je moet iets met die zwarte vlekken, en er zijn meer roest-omvormers te koop en hier besproken.
Alleen een primer is onvoldoende….
Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Ik kan alleen maar 2K epoxyprimer aanraden . Bij de restauratie van mijn T3 syncro heb ik 2K epoxyprimer gebruikt en na 5 jaar in modder en veel water komt er nog steeds geen roest door .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Kun je een merk aanraden? Het liefst natuurlijk het merk dat jij (hebt) gebruikt.Pascal-141 schreef: ↑07 okt 2023, 20:15 Ik kan alleen maar 2K epoxyprimer aanraden . Bij de restauratie van mijn T3 syncro heb ik 2K epoxyprimer gebruikt en na 5 jaar in modder en veel water komt er nog steeds geen roest door .
T4 Syncro is my game
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Geen idee , te lang geleden. Het was wel professioneel spul uit de groothandelHansindia schreef: ↑20 sep 2024, 08:34Kun je een merk aanraden? Het liefst natuurlijk het merk dat jij (hebt) gebruikt.Pascal-141 schreef: ↑07 okt 2023, 20:15 Ik kan alleen maar 2K epoxyprimer aanraden . Bij de restauratie van mijn T3 syncro heb ik 2K epoxyprimer gebruikt en na 5 jaar in modder en veel water komt er nog steeds geen roest door .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Goede ervaringen met Spraymaxx Epoxy primer.
2K is het beste, Houd er wel rekening mee dat een 2K spuitbus, eenmaal aangemaakt, beperkt houdbaar is. 4-5 dagen max, bewaard in koelkast mogelijk iets langer.
Tip;
Ik heb destijds op het gelakte metaal van de schuifdeur-instapbak wat dreunplaat geplakt zodat de kunststof instapbak niet verder kan schuren in de lak.
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van RX-5-en RX-10 omdat als je er daarna met autolak er overheen spuit het wegbrand tot op het metaal. (Spullen van RX zijn op Alkyd basis en dat gaat niet samen met autolak). Om roestplekjes te isoleren gebruikte ik Brunox Epoxy. Dat gaat wel samen met autolak.
Maar ieder zijn voorkeur. Een vriend met oude Lancia’s zweert al tientallen jaren bij de producten van RX.
Succes!
Odorf
2K is het beste, Houd er wel rekening mee dat een 2K spuitbus, eenmaal aangemaakt, beperkt houdbaar is. 4-5 dagen max, bewaard in koelkast mogelijk iets langer.
Tip;
Ik heb destijds op het gelakte metaal van de schuifdeur-instapbak wat dreunplaat geplakt zodat de kunststof instapbak niet verder kan schuren in de lak.
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van RX-5-en RX-10 omdat als je er daarna met autolak er overheen spuit het wegbrand tot op het metaal. (Spullen van RX zijn op Alkyd basis en dat gaat niet samen met autolak). Om roestplekjes te isoleren gebruikte ik Brunox Epoxy. Dat gaat wel samen met autolak.
Maar ieder zijn voorkeur. Een vriend met oude Lancia’s zweert al tientallen jaren bij de producten van RX.
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Ik denk dat je hier wel wijzer van wordt
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Als je op de laatste testresultaten klikt zie je welke middeltjes de eindstreep hebben gehaald.
Heb zelf 2 lagen owatrol toegepast en afgelakt met witte hammerite.
Misschien een overkill maar het werkt wel. Belangrijk is denk ik voor owatrol dat het goed kan drogen. Hier hoef je met een roestomvormer geen rekening mee the houden, das meer een chemisch proces.
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Als je op de laatste testresultaten klikt zie je welke middeltjes de eindstreep hebben gehaald.
Heb zelf 2 lagen owatrol toegepast en afgelakt met witte hammerite.
Misschien een overkill maar het werkt wel. Belangrijk is denk ik voor owatrol dat het goed kan drogen. Hier hoef je met een roestomvormer geen rekening mee the houden, das meer een chemisch proces.
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Door andere drukte was dit even naar de achtergrond verdwenen. Zeer bedankt voor de tips allemaal, dat moedigt zo enorm aan om te beginnen. Top!
T4 Syncro is my game
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Owatrol ken ik uit de scheepvaart, rete goed spul. Mijn twijfel zit hem vooral in het feit dat het hem gaat om plekjes rond de voorruit en dus ook onder het rubber waar je dan met een kwastje Owatrol dan niet bij kunt komen.MarsT4 schreef: ↑05 okt 2024, 20:11 Ik denk dat je hier wel wijzer van wordt
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Als je op de laatste testresultaten klikt zie je welke middeltjes de eindstreep hebben gehaald.
Heb zelf 2 lagen owatrol toegepast en afgelakt met witte hammerite.
Misschien een overkill maar het werkt wel. Belangrijk is denk ik voor owatrol dat het goed kan drogen. Hier hoef je met een roestomvormer geen rekening mee the houden, das meer een chemisch proces.
T4 Syncro is my game
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Owatrol ken ik uit de scheepvaart, rete goed spul. Mijn twijfel zit hem vooral in het feit dat het hem gaat om plekjes rond de voorruit en dus ook onder het rubber waar je met een kwastje Owatrol niet bij kunt komen.MarsT4 schreef: ↑05 okt 2024, 20:11 Ik denk dat je hier wel wijzer van wordt
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Als je op de laatste testresultaten klikt zie je welke middeltjes de eindstreep hebben gehaald.
Heb zelf 2 lagen owatrol toegepast en afgelakt met witte hammerite.
Misschien een overkill maar het werkt wel. Belangrijk is denk ik voor owatrol dat het goed kan drogen. Hier hoef je met een roestomvormer geen rekening mee the houden, das meer een chemisch proces.
T4 Syncro is my game
Re: Roest herstel werk - welke primer / verf combinatie
Machtig! Snel doorgelezen, maar zo interessant dat ik hier nog even voor ga zitten.MarsT4 schreef: ↑05 okt 2024, 20:11 Ik denk dat je hier wel wijzer van wordt
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Als je op de laatste testresultaten klikt zie je welke middeltjes de eindstreep hebben gehaald.
Heb zelf 2 lagen owatrol toegepast en afgelakt met witte hammerite.
Misschien een overkill maar het werkt wel. Belangrijk is denk ik voor owatrol dat het goed kan drogen. Hier hoef je met een roestomvormer geen rekening mee the houden, das meer een chemisch proces.
Hammerite komt er wel heel goed uit!
T4 Syncro is my game