Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

vragen over de T5
Plaats reactie
JanPaul
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2024, 18:32

Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door JanPaul »

Ik heb sinds een half jaar een T5 camper. Omdat het leeggewicht al boven de 2600 kilo kwam en het een T28 is, heb ik er in overleg met PON 2mm dikkere stabilisatorstangen in laten zetten, zodat hij kan worden opgekeurd naar een T30 (3 ton). De dikkere stangen hebben het rijgedrag verbeterd, in de zin dat de wagen vlakker op de weg ligt, minder helt op rotondes en het soms bijna angstwekkende onderstuur in bochten die knijpen of naar beneden lopen weg is. Wat dat betreft doen ze precies wat ik ervan hoopte. De vering, die voorheen wel heel erg soepel was, is ook een stuk steviger, maar grote oneffenheden zoals verkeersdrempels kan je er nog steeds prima mee nemen.

Wat minder goed bevalt, is dat met name de voortrein nu erg bonkt op korte oneffenheden zoals van die dwarsvoegen in het wegdek of putdeksels. Is dat normaal en kan ik daar eventueel nog iets aan doen? De meegeleverde beugels en rubbers voor de nieuwe stang voor, pasten van geen meter, dus zijn de oude gebruikt. Zitten die dan te strak? Ik overweeg ook om mijn huidige banden (235/45R17) die bijna op zijn te vervangen door 215/65R17. Smaller (vanwege sneeuwkettingen), hoger (3% meer omtrek zodat de eindoverbrenging iets langer wordt, wat prima kan omdat hij door chiptuning ruim 50 pk meer heeft) en hopelijk ook iets soepeler. Zou dat helpen, of moet ik het ergens anders in zoeken?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5138
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door Hanz »

JanPaul schreef: 23 sep 2024, 17:38 Ik overweeg ook om mijn huidige banden (235/45R17) die bijna op zijn te vervangen door 215/65R17. Smaller (vanwege sneeuwkettingen), hoger (3% meer omtrek zodat de eindoverbrenging iets langer wordt, wat prima kan omdat hij door chiptuning ruim 50 pk meer heeft) en hopelijk ook iets soepeler. Zou dat helpen, of moet ik het ergens anders in zoeken?
Dat is geen 3% meer omtrek maar ruim 10% en dus ver boven de toegelaten afwijking. Je motor heeft misschien wel genoeg vermogen maar de vraag is of de versnellingsbak dit nog leuk vindt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JanPaul
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2024, 18:32

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door JanPaul »

Ah, ik zie het al, typefoutje: er zit nu 235/55R17 onder, geen 235/45R17. Ja, 10% zou ik niet eens overwegen. 215/60R17 zou de standaard vervanging zijn, dus een 65 serie band is dan een beetje hoger en waarschijnlijk wat soepeler. Maar dan ben ik nog steeds benieuwd of dat bonken over kleine oneffenheden nou normaal is met wat dikkere stangen, of bij een gewone T30?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4052
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door krekwakwol »

Wij hebben dit ook gedaan, multivan stabilisatorstangen gemonteerd voor het opwaarderen van het maximum toegestaan gewicht van 2800 naar 3000kg.
Ik ervaar wel het minder overhellen, maar hoor geen bonkend geluid in het onderstel.
Wat dat betreft is er niets veranderd.
We hebben de origineel bijgeleverde klemmen en rubbers gebruikt, omdat die goed waren.
Ik hoop dat dit je meer duidelijkheid geeft, m.b.t. je vragen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JanPaul
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2024, 18:32

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door JanPaul »

Hallo Arnold,

Bedankt voor je reactie. Wat ik ervaar, is dus kennelijk niet helemaal zoals het hoort. Maar dan nog kan het combinatie zijn met de banden. Wat voor bandenmaat heb je onder jouw T5? Ik heb hiervoor een Alfaatje gehad met 45 series banden op een 17" velg en dat voelde net zo als mijn T5 nu. Toen ik voor de winter 55 series all seasons op een 16" velg eronder zette, was dat slaan op korte oneffenheden weg en het comfort een stuk beter. De 17" velgen die ik nu op de bus heb zitten, wil ik echter niet kwijt. Maar even andere banden proberen kan helaas ook niet.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4052
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door krekwakwol »

Ik heb de standaard lichtmetaal velgen met Michelin Agilis51 215/65-16C 106/104T banden.
Ja, plattere banden vangen natuurlijk minder oneffenheden op, maar dan zou je dat ook met de oude stabilisatorstangen al iets hebben moeten ervaren, lijkt mij.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JanPaul
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2024, 18:32

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door JanPaul »

Het verschil tussen 205/55R16's en de 225/45R17's op mijn vorige auto was best groot in hardheid en comfort, in het voordeel van de wat smallere en hogere banden. Dat kan dus ook het verschil zijn tussen mijn 235/55R17's en jouw 215/65R16's. Mijn banden zijn zowat aan vervanging toe, zeker voor de komende winter. Ik had eigenlijk naar Agilis CC's gewild, maar die zijn er dan in 215/60R17 109/107 R. Dus ook vrij stijf. Ik denk dat ik dan beter voor de gewone CrossClimates kan gaan in 215/65R17 103 XL. Hopelijk levert dat een net wat soepelere band op (en iets lagere toeren op de snelweg in z'n vijf).

Met de oude stangen had ik het inderdaad ook wel als de bandenspanning iets te hoog was, met een paar tienden erbij begon hij ook al wat te slaan.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1150
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door SyncRoon »

Kijk ook even naar de bandendruk bij de maat banden die je wil. De 215/65R16 BFG AT li103 staan harder op druk dan de 235/70R16 BFG TT li106 die ik nu rij. Verschil in maat, bandenspanning, aantal ply zijwand......
Groet, Ronald
JanPaul
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2024, 18:32

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door JanPaul »

Het mysterie is inmiddels opgelost. Bij de montage van de voorste stabilisatorstangen zijn de rubbers niet vervangen, omdat de meegeleverde beugels, met rubbers, totaal niet pasten op mijn bus. De oude rubbers knelden de stangen kennelijk iets af, waardoor op kleine oneffenheden de schokbrekers niet goed hun werk konden doen. Na vervangen van de rubbers door nieuwe met de juiste diameter is het comfort weer terug. Eindelijk heel blij met de iets dikkere stabi's. Hij helt nu minder in de bochten en heeft minder last van onderstuur, maar is nog net zo soepel als daarvoor.

Iedereen die mee heeft gedacht: reuze bedankt!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4052
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vering (te) stug na montage dikkere stabilisatorstang

Bericht door krekwakwol »

:sjaal
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie