Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stofhoes fuseekogel en stuurkogel

vragen over de T4
Plaats reactie
mccabian
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2024, 19:48

Stofhoes fuseekogel en stuurkogel

Bericht door mccabian »

Hoi allemaal,

Er waren twee puntjes van afkeur op de APK en ben benieuwd hoe eenvoudig dit zelf te fixen is.
Het gaat om de stofkap voor de fuseekogel en de stofkap van de stuurkogel.
Ik ben benieuwd hoe goed dit zelf te doen is, voordat ik de boel uit elkaar begin te trekken. (Ik ben verder wel redelijk handig aangelegd, maar dit nog niet gedaan).

Op Winparts kom ik ook een hoop varianten tegen. https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 0.html?p=1
- Welk onderdeel heb ik nodig?
- Is het een kwestie van de moren loshalen en vanaf die kant de stofkap loshalen, of wordt het een specifiek klusje met speciale tools?

WhatsApp Image 2024-09-25 at 12.33.45.jpeg
Mini gaatje, maar toch afkeur.

WhatsApp Image 2024-09-25 at 12.33.44.jpeg
Deze is redelijk verrot.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34162
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes fuseekogel en stuurkogel

Bericht door Multivan Generation »

Stuurkogel zijn hoesjes voor die een garagebedrijf zo heeft liggen in diverse maten.
Fuseekogel hoes, gaat waarschijnlijk nog meer kapot bij demontage.
Dus die zou ik compleet vervangen. Die laatste meteen voor beide zijde doen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mccabian
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2024, 19:48

Re: Stofhoes fuseekogel en stuurkogel

Bericht door mccabian »

Hier wat feedback zodat de volgende er potentieel van kan leren:

De stuurkogelhoes inderdaad zeer eenvoudig kunnen vervangen:
- Eerst de wielen eraf zodat ik er goed bij kon.
- De moer van het stuurkogelgewricht losgemaakt en de hoes netjes gedemonteerd door het loshalen van de veerring.
- Bij de automaterialenzaak een vervangende hoes gehaald die aardig in de buurt kwam.
(Pro-tip, neem er meteen een paar mee van net verschillende maten, aangezien ze allemaal net een beetje anders zijn en slechts een euro kosten en je dat weer een ritje op en neer bespaard mocht je de verkeerde hebben.)
- Bij het monteren was het even stoeien met de bovenste veer, maar dat lukte uiteindelijk goed met twee platte schroevendraaiers.
Let op dat je niet met het scherpe uiteinde van de veer je stofhoes weer lekprikt.
Dit filmpje geeft een beetje een idee:



Betreft het kleine gaatje in de fuseekogelhoes:
Dat was wel andere koek. We hebben een poging gewaagd om 'm los te halen, zelfs met een fuseekogelspreider was dat echt zeer lastig.
Als we er echt voor waren gegaan hadden we ook het rubber helemaal gesloopt, of zelfs weg moeten snijden om de spreider (bekken 22mm) erin te krijgen.
Omdat het rubber zelf niet vergaan was, maar het een klein gaatje is wat erin geprikt is en de fuseekogels een tijd terug al vervangen zijn, uiteindelijk toch maar besloten het gaatje te dichten met rubberkit (Rubberseal of Polymax zwart van Bison) om door de APK te komen.

Mocht je de hoes of dan meteen het hele fusee willen vervangen, dit filmpje gaf een hele duidelijke uitleg:


Let op dat je de bovenste draagarm afsteunt, en de moer er deels op laat zitten. Er zit best veel kracht achter allemaal als het losschiet.
Plaats reactie